مهندس محسن فرهادی، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، آمار تجمیعی فعالیت دانشگاههای علوم پزشکی کشور را از ۱۰ اسفند ۱۴۰۴ تا ۱۷ فروردین ۱۴۰۵ اعلام کرد.
بیمارستانها، پایگاههای اورژانس و خودروهای امدادی در حملات آمریکا و رژیم صهیونیستی هدف قرار گرفتهاند. این اقدامات جان بیماران و کادر درمان را تهدید کرده و زیرساختهای حیاتی سلامت را تخریب کرده است؛ موضوعی که ورود فوری نهادهای بینالمللی از جمله سازمان ملل و کمیته بینالمللی صلیب سرخ را ضروری میکند.
علیرضا رئیسی به مناسبت روز جهانی بهداشت، با اشاره به شعار امسال «با هم برای سلامت. در کنار علم بایستیم» تأکید کرد: علم زیربنای مقابله با چالشهایی مانند مقاومت میکروبی و تغییرات اقلیمی است، اما تحقق این شعار بدون مصونیت سلامت از سیاستزدگی، تحریمها و تهدیدات نظامی ممکن نیست.
یک متخصص روانپزشکی با اشاره به افزایش بروز حملات پانیک در شرایط جنگی و بحرانی، گفت: در چنین موقعیتهایی ممکن است فرد بدون وجود عامل مشخص، ناگهان دچار احساس شدید ترس، تپش قلب، تنگی نفس یا ترس از مرگ شود که در واقع حمله پانیک نام دارد.
حملات آمریکا و رژیم صهیونیستی به تهران از ۹ اسفند آغاز شده و تاکنون ادامه دارد. خانهها، مدارس و بیمارستانها بهطور مستقیم هدف قرار گرفتهاند و در شب گذشته، ۶ کودک زیر ۱۰ سال و جمعی از زنان جان خود را از دست دادند. مدرسه میناب و بیمارستان گاندی از جمله مراکزی هستند که در این حملات آسیب دیدهاند.
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از برگزاری نشست تخصصی برای مواجهه با سناریوهای احتمالی جنگ در حوزه سلامت خبر داد و گفت: تمهیدات لازم برای حفظ پایداری خدمات اندیشیده شده است. در صورت اختلال در سامانههای الکترونیکی، خدمات و نسخهنویسی به صورت کاغذی ارائه میشود.
وزیر بهداشت در جلسه ستاد مدیریت بحران از تأمین منابع برای پرداخت بخشی از مطالبات پرسنل، تجهیزات و دارو خبر داد و گفت: بخش سلامت «بال دیگر امنیت کشور» است. رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز ضمن محکوم کردن حملات به مراکز درمانی، بر ارزیابی فوری خسارات و بازسازی اماکن آسیبدیده تأکید کرد.
رئیس سازمان غذا و دارو با حضور در اجتماع مردمی میدان ونک، از مطلوب بودن شاخصهای امنیت دارویی کشور در شرایط کنونی خبر داد و گفت: شبکه توزیع دارو با پوشش بیش از ۹۵ درصدی در سطح کشور، پایداری خود را در تأمین نیازهای درمانی شهروندان حفظ کرده است.
معاون اجتماعی سازمان انتقال خون ایران از مراجعه بیش از ۲۶۸ هزار هموطن به پایگاههای اهدای خون در سراسر کشور از ابتدای جنگ رمضان تا ۱۵ فروردین خبر داد و گفت: در این مدت بیش از ۲۲۰ هزار واحد خون دریافت شده است