دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 ارديبهشت 1403 - 12:00
آنا گزارش می دهد؛

چرا برخی پزشکان از کارتخوان استفاده نمی‌کنند؟/ فرارهای مالیاتی در نظام سلامت را معرفی کنید

چرا برخی پزشکان از کارتخوان استفاده نمی‌کنند؟  فرارهای مالیاتی در نظام سلامت را معرفی کنید
موضوع استفاده از کارتخوان در مطب‌های پزشکی یکی از پربحث‌ترین اتفاقات این روزهای نظام سلامت کشور است.
کد خبر : 912182

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، موضوع استفاده از کارتخوان در مطب‌های پزشکی یکی از پربحث ترین اتفاقاتی است که نظام سلامت را درگیر کرده است، بسیاری از پزشکان از کارتخوان در مطب استفاده نمی کنند و همین موضوع باعث شده تا اختلاف نظر شدیدی میان مردم،  وزارت بهداشت،  درمان و آموزش پزشکی و سازمان نظام پزشکی ایجاد شود.

در این میان برخی از پزشکان معتقد هستند موضوع تعرفه گذاری نامناسب باعث شده است تا از کارتخوان استفاده نشود و از سوی دیگر برخی میزان مالیات دریافت شده از پزشکان را عامل این اختلاف نظر می دانند،  از سوی دیگر هستند پزشکانی که برای فرار مالیاتی از ارائه کارتخوان به مراجعه کنندگان طفره رفته و با اعلام اینکه «کارتخوان نداریم» یا «کارتخوان خراب است» مردم را وادار به پرداخت پول نقد و یا کارت به کارت می کنند.

آیا کارتخوان در مطب‌ها الزامی است؟

سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت گفت: نظارت بر استفاده از کارتخوان در مطب ها با سازمان نظام پزشکی است و معاونت‌ درمان دانشگاه های علوم پزشکی هم بر این موضوع نظارت دارند.

کریمی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه استفاده از کارتخوان برای پزشکان الزام قانونی دارد یا خیر، تاکید کرد: اینکه پزشکان پول نقد بگیرند یا کارت خوان داشته باشند مربوط به تعزیرات نمی‌شود و طبق قانون پیگیری کارتخوان با سازمان امور مالیاتی است.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به فراگیرشدن ارائه خدمات با استفاده از قابلیت کارت به کارت، افزود: راهکار آن این است که حساب هر فرد ارائه دهنده خدمت در ابتدای سال و انتهای سال محاسبه شود.

کریمی گفت: هجمه علیه پزشکان درست نیست و باید طبق راهکار علمی، موضوع را دنبال کرد، نه اینکه بالای سر هر فرد یک مأمور گذاشت.

از تعرفه گذاری تا مالیات مشکل جدید برای پزشکان

مهدی محمد زاده پزشک عمومی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری آنا با اشاره به تعرفه گذاری و مشکلات مالیاتی برای پزشکان اظهار کرد: زمانی که قرار است گروه‌های کارشناس تعرفه گذاری را مصوب کنند مقایسه ای صورت می‌گیرد در حوزه درآمد و هزینه گروه‌های کارگری و کارمندی که بر هر مبنایی افزایش یابد بر همان اساس نیز تعرفه های سلامت افزایش صورت می گیرد؛ اما نکته حائز این است که تعرفه های پزشکی شامل دو جزء مهم است.

وی افزود: ابتدا دستمزد خود پزشک است که باید با توجه به تورم افزایش یابد و سپس هزینه‌های مطب داری است که باید بر اساس تورم مشخص افزایش پیدا کند که هزینه های مطب داری شامل وسایل، منشی و... است؛ اما مالیات ها نیز باعث ایجاد مشکلات زیادی برای پزشکان شده است که قطعاً باید در تفرفه گذاری به آن توجه شود.

این پزشک عمومی گفت: اگر به موضوع تعرفه گذاری به صورت دقیق و کارشناسی توجه نشود قطعا شاهد ایجاد مشکلاتی برای پزشکان عمومی خواهیم بود.

محمدزاده گفت: قطعا هزینه های تمام شده برای هر مطب افزایش قابل توجهی داشته و باید به این موضوع توجه شود، از سوی دیگر ممکن است گرفتن مالیات باعث شود تا استفاده از کارتخوان در مطب ها کمتر مورد استقبال قرار بگیرد.

ارسال پیامک مالیاتی به ۱۷۸۶ پزشک متخلف

از سوی دیگر سازمان امور مالیاتی معتقد است که باید پزشکان متخلف شناسایی و معرفی شوند تا با آنها برخورد شود.

داوود منظور رئیس سابق سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به استقبال بالای مردم از سامانه سوت‌زنی سازمان و دریافت تعداد قابل‌ملاحظه‌ای گزارش فرار مالیاتی از ارسال پیامک برای هزار و ۷۸۶ پزشک متخلف پس از محرز شدن فرار مالیاتی خبر داد.

داوود منظور با اشاره به اینکه مبارزه با فرار مالیاتی یکی از برنامه‌های مهم نظام مالیاتی به شمار می‌رود، گفت: ایجاد سامانه گزارش فرار مالیاتی در اجرای طرح سوت‌زنی سازمان تاکنون با استقبال بالای شهروندان روبه‌رو شده و در هفت‌ماهه امسال گزارش‌ها مردمی قابل‌توجهی در خصوص فرار مالیاتی یا سایر موارد به این سامانه ارسال شده است.

وی خاطرنشان کرد: گزارش‌های ارسالی غالباً در خصوص عدم استفاده صاحبان مشاغل از دستگاه کارتخوان به‌ویژه از سوی پزشکان و دندانپزشکان بوده و ارسال برخی گزارش‌های مصداقی و موارد تخلف مأموران مالیاتی نیز از دیگر محورهای موضوعی این گزارش‌های مردمی بوده است.

رئیس سابق سازمان امور مالیاتی کشور تصریح کرد: بخش زیادی از گزارش‌ها مردمی در خصوص عدم استفاده صاحبان مشاغل از دستگاه کارتخوان به سامانه سوت‌زنی سازمان ارسال شده که بیش از نیمی از این گزارش‌ها مربوط به عدم استفاده پزشکان و دندانپزشکان از دستگاه کارت‌خوان بوده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته