دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تصاویر شگفت‌انگیز ناسا از قمر اروپا

تصاویر شگفت‌انگیز ناسا از قمر اروپا
کاوشگر جونو ناسا تصاویر با وضوح بالا و شگفت‌انگیزی از اروپا، قمر یخی مشتری ثبت کرده است.
کد خبر : 912009

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، جونو، کاوشگر سیاره مشتری توانسته تصاویر با وضوح بالا از قمر یخی این سیاره ثبت کند که شگفتی آن را نشان می‌دهد؛ این قمر که اروپا نام دارد، به دلیل اقیانوس وسیعی که در عمق خود جای داده بیش از آنچه که تصور می‌کردیم فعال است.

فضاپیمای جونو ناسا در سپتامبر سال ۲۰۲۲ نزدیک‌ترین پرواز خود به قمر مشتری اروپا را انجام داد و طی آن شواهدی از حفره‌های آب شور متصل به اعماق اقیانوس زیرسطحی آن به دست آورد.

اکثر تصاویر ماموریت جونو توسط ابزاری به نام «جونو کم» گرفته شده که قادر است چهار تصویر با وضوح بالا از سطح اروپا در حالی که از قمر یخی در ارتفاع فقط ۳۵۵ کیلومتری (۲۳۰ مایلی) عبور می‌کند، بگیرد. این کاوشگر همچنین از واحد مرجع ستاره‌ای خود استفاده کرده که معمولاً برای تصویربرداری از ستارگان کم نور استفاده می‌شود. این ابزار به جونو در جهت‌یابی کمک می‌کند. با این حال، در این شرایط قابلیت‌های آن در نور کم برای گرفتن یک تصویر از زمان شب قمر اروپا تطبیق داده شده است. 

فضاپیمای جونو در ماه اوت سال ۲۰۱۱ زمین را ترک کرد، ۱.۷ میلیون مایل سفر کرد و پنج سال بعد در تاریخ چهار ژوئیه ۲۰۱۶ وارد مدار سیاره مشتری شد. هدف جونو با تبدیل شدن به اولین فضاپیمایی که از میان ابر‌های متراکم مشتری می‌دید، پاسخ دادن به سؤالات مربوط به ترکیب و منشأ این سیاره است.

اخترشناسان اطمینان دارند اقیانوس عظیمی از آب شور کیلومتر‌ها زیر سطح پوشیده از یخ اروپا وجود دارد که این قمر را به نامزد اصلی میزبانی از حیات فرازمینی در منظومه شمسی تبدیل می‌کند. با این حال تعیین اینکه آیا این اقیانوس پنهان دارای عناصر شیمیایی مناسب برای حمایت از حیات است یا نه، دشوار بوده است.

هانسن، محق ارشد پروژه کشف قمر اروپا می‌گوید: این نخستین باری است که این نیمکره جنوبی قمر یخی سیاره مشتری ترسیم می‌شود و نشان می‌دهد تأثیر دما بر زمین‌شناسی سطح اروپا گسترده‌تر از آنچه قبلاً شناسایی شده است.

نتایج تصاویر «جونوکم» از قمر یخی اروپا در طول پرواز در ماه مارس در مجله علوم سیاره‌ای منتشر شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته