دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 ارديبهشت 1403 - 11:31
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری:

اولویت کاری ما ارتقای سواد باستان شناسان و پژوهشگران است

اولویت کاری ما ارتقای سواد باستان شناسان و پژوهشگران است
مصطفی ده‌پهلوان از اولویت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برای آموزش و برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های علمی در جهت ارتقای سطح دانش باستان‌شناسان و پژوهشگران سطح کشور خبر داد.
کد خبر : 911514

مصطفی ده‌پهلوان رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در گفت و گو با خبرنگار پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا در خصوص فعالیت‌هایی که در این مرکز و از زمان ریاست خود برای ارتقای جایگاه میراث فرهنگی برداشته شده است گفت: از سال 1382 که این پژوهشگاه از سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری جدا و به صورت مستقل فعالیت خود را دنبال کرد سعی کرده تا به نیازهای پژوهشی میراث‌فرهنگی پاسخ دهد و در خصوص موضوعات پایداری فرهنگی، میراث‌فرهنگی و امنیت ملی،توسعه فرهنگی و پایدار، راه‌اندازی نشریات، همایش‌های کاربردی و موضوعاتی از این دست فعالیت های جدی تری را در حوزه پژوهشی دنبال کند.

وی ادامه داد: البته موضوعات و محورهای تازه‌ای هم به دنبال آن هستیم که در برنامه کاری پژوهشگاه قرار داده شود که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به پرداختن به موضوع تاریخ ایران بر پایه منابع شرقی، کاوش‌های پرسش محور، توجه به الگوی معماری ایرانی اسلامی و...اشاره کرد.

 ده‌پهلوان از توجه به آموزش و برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های علمی خبر داد و بیان داشت:  تاکنون کارگاه‌های مختلفی از جمله  تعیین عرصه و حریم محوطه‌های باستانی و نشست موزه‌ها و آموزش در سطح ملی و بین‌المللی در پژوهشگاه برگزار شده است. باید گفت که اصل و اساس کار ما در حفاظت و صیانت از میراث‌فرهنگی شهرستان‌ها و استان‌ها است به همین خاطر اعتقاد داریم که باید باستان‌شناسان و پژوهشگران ما در سطح کشور آموزشهای تخصصی دریافت کنند. بدون شک تا وقتی که پژوهشگران ما مهارت لازم را نداشته باشند نمی توان انتظار داشت که از عهده کار تخصصی خود برآیند.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به پیشرفت قابل قبول این مجموعه در حوزه انتشارات اشاره کرد و گفت: بیش از 500 جلد کتاب در فعالیت‌های کاری پژوهشگاه وجود دارد که امسال سعی کردیم تا با  70 عنوان کتاب جدید و 100 جلد کتاب که بصورت مجازی در وبسایت پژوهشگاه به فروش می‌رسد در نمایشگاه کتاب حضور پیدا کنیم. همچنین امیدواریم تا با بسترهایی که آماده کرده‌ایم بتوان تا پایان سال 1403، 6 مجله علمی پژوهشی درجه دار را منتشر کنیم.

ده پهلوان از برگزاری همایش‌هایی از جمله همایش جاده ابریشم، گردهمایی باستان‌شناسی، معماری دستکند، سیزدهمین همایش مرمت و ... در استان‌ها خبر داد و بیان داشت: در این مسیر سعی کردیم تا همواره ارتقای اعضای هیأت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در اولویت کاری ما باشدو همچنین ابلاغ پیوست فرهنگی تاریخی به پروژه‌های عمرانی و جلوگیری از بی‌توجهی دستگاه‌ها و سازمان‌ها نسبت به آن از دیگر وظایف خطیری است که دنبال می‌کنیم. ما در آغاز ورود به برنامه هفتم توسعه هستیم و اگر مشاهده می‌شود که در مسیر خط انتقال آب خلیج فارس، برخی از آثار تاریخی آسیب می‌بیند ناشی از نادیده گرفتن  دستورالعمل و عدم تاییدیه میراث‌فرهنگی است.

 

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته