دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 ارديبهشت 1403 - 00:01
در گفت‌وگو با آنا تشریح شد؛

مؤلفه‌های سنجش عملکرد معلمان در تدریس/ وقتی مسئله‌محوری در آموزش جواب می‌دهد

مؤلفه‌های سنجش عملکرد معلمان در تدریس  وقتی مسئله‌محوری در آموزش جواب می‌دهد
رتبه برتر استانی معلمان سرآمد مدارس غیردولتی اصفهان، هدایت دانش‌آموزان برای کاربردی کردن آموخته‌ها و استفاده از الگو‌های نوین را ازجمله مؤلفه‌های سنجش عملکرد معلمان در تدریس قلمداد کرد..
کد خبر : 910298

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، فاطمه معتمدی دانش‌آموخته دکتری زمین‌شناسی و مدرس هنرستان فنی و حرفه‌ای سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان در نیمسال تحصیلی جاری، رتبه برتر استانی معلمان سرآمد مدارس غیردولتی استان اصفهان را به خود اختصاص داد.

معتمدی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا با بیان راهکار‌های تربیت و پرورش احسن دانش‌آموزان اظهار کرد: دانش‌آموزان می‌توانند با شناخت جامعه ایرانی و ویژگی‌های فرهنگی آن، اولویت‌های زندگی خود را مشخص کرده و بر اساس نظام تعلیم و تربیت مدنظر بر اساس آنچه در خانواده‌ها و مدارس می‌گذرد، سه ویژگی انگیزه، تفکر و جسارت را در خود پرورش دهند.

وی افزود: چه‌بسا والدین و ما معلمان باید مراقب باشیم که در درجه اول در این سه مورد رفتار تخریبی و مخل نداشته و در درجه بعدی با نگرش‌ها و رفتارهایمان در تقویت آنها بکوشیم. مدرسه باید مکانی باشد که دانش‌آموزان بتوانند استعداد خود را شناخته و آنرا با خلاقیت و نوآوری توسعه دهند. 

دانش‌آموزان می‌توانند با شناخت جامعه ایرانی و ویژگی‌های فرهنگی آن، اولویت‌های زندگی خود را مشخص کرده و بر اساس نظام تعلیم و تربیت اسلامی، سه ویژگی انگیزه، تفکر و جسارت را در خود پرورش دهند

رتبه برتر استانی معلمان سرآمد مدارس غیردولتی استان اصفهان ملاک انتخاب معلم نمونه منطقه‌ای و استانی را منوط به کیفیت تدریس و شایستگی‌های معلمی دانست و گفت: نحوه انتخاب معلم نمونه منطقه‌ای شامل مواردی همانند تهیه طراحی آموزشی (طرح درس مناسب)، مهارت‌های آغازین و طرح مسئله در ارتباط با موضوع درس، استفاده از پیش سازمان دهنده و ایجاد ساخت ذهنی مناسب نسبت به موضوع تدریس، فراهم کردن موقعیت مناسب برای تفکر و پرسش‌گری فراگیران در راستای کشف اصول و مفاهیم، و انتخاب وسایل و رسانه‌های آموزشی متناسب با محتوای درسی است.

معتمدی با تشریح مؤلفه‌های سنجش عملکرد معلمان در تدریس بیان کرد: فراهم کردن موقعیت مناسب برای تفکر و پرسش‌گری فراگیران در راستای کشف اصول و مفاهیم، انتخاب وسایل و رسانه‌های آموزشی متناسب با محتوای درس، نحوه گروه‌بندی و مشارکت دانش آموزان در فعالیت‌های گروهی، استفاده از الگو‌های نوین تدریس، هدایت دانش آموزان جهت کاربردی کردن آموخته‌ها در زندگی و اجرای مناسب و خلاقانه سنجش آغازین و تکوینی ازجمله مؤلفه‌های سنجش عملکرد معلمان در تدریس هستند.

وی توجه به تفاوت‌های فردی و پیش‌بینی واکنش‌های دانش آموزان در طراحی آموزشی، اهتمام به آموزش مسائل و نکات تربیتی و پرورشی در حین تدریس، ابداع، نوآوری و خلاقیت در تدریس و توانایی به چالش کشیدن دانش آموزان، مهارت کلامی، قدرت بیان و تفهیم موضوع، کیفیت سازمان‌دهی مجدد درس و نتیجه‌گیری و تعیین انواع تکالیف متنوع و خلاقانه خارج از کلاس ازدیگر مؤلفه‌های سنجش عملکرد معلمان در تدریس عنوان کرد.

مدرس نمونه هنرستان فنی و حرفه‌ای سمای لنجان با بیان سطح علمی آموزشی هنرستان دخترانه سما مطرح کرد: از مهم‌ترین ویژگی‌های هنرستان سمای لنجان، معلمانی هستند که بار علمی بالایی داشته و با استفاده درست و مطلوب از ابزار‌های کمک‌آموزشی از تمام توان خود برای ارتقا سطح علمی دانش آموزان استفاده می‌کنند که قطعاً منجر به ارتقای سطح علمی آموزشی هنرستان خواهد شد.

معتمدی با تبیین مؤلفه‌های نظام تعلیم و تربیت احسن، تشریح کرد: وضع مطلوب زندگی انسانی توازن و اعتدال در ابعاد مختلف است که انسان را علاوه بر شکوفایی فطرت الهی به رشد همه‌جانبه استعداد‌های طبیعی و تنظیم متعادل عواطف و تمایل خود بر مبنای نظام معیار اسلامی و به‌دوراز هرگونه افراط‌‌وتفریط هدایت می‌کند؛ بنابراین تعلیم و تربیت، زمانی به نحو احسن صورت می‌پذیرد که دارای هدف، برنامه، روش و ارزشیابی مستمر باشد.

مدرس نمونه هنرستان فنی و حرفه‌ای سمای لنجان با تشریح روش تدریس خود گفت: روش‌های تدریسم مسئله محور و مبتنی بر تعامل بوده که در موقعیت‌های مختلف و با توجه به محتوا، جمعیت و امکانات کلاس به شیوه‌های مختلفی اجرا می‌شود و شامل روش‌های اکتشافی (مسئله محور)، پرسش و پاسخ، بحث گروهی و یادگیری مشارکتی است. 

سهیم شدن دانش‌آموزان در تجربیات یکدیگر، تقویت حس همکاری، اعتمادبه‌نفس و روحیه نقدپذیری، تقویت قدرت مدیریت، رهبری و استدلال و ایجاد فرصت ارزیابی از خود، از مزایای روش آموزش بحث گروهی است

معتمدی اضافه کرد: در روش تدریس پرسش و پاسخ به‌عنوان معلم با ارائۀ سؤالات متعدد، کنجکاوی دانش‌آموزان را تحریک کرده و آنان را به تفکر درباره مفاهیم جدید تشویق می‌کنم. استفاده از این روش باعث تقویت اعتمادبه‌نفس می‌شود.

وی با تشریح روش تدریس بحث گروهی عنوان کرد: در این روش، دانش‌آموزان درباره موضوع درس به گفتگو و تبادل‌نظر می‌پردازند. برای اجرای روش تدریس بحث گروهی، ابتدا موضوع موردنظر را انتخاب کرده، سپس انگیزه‌های لازم برای شرکت در بحث را در دانش‌آموزان ایجاد کرده در مرحلۀ بعد نوبت به تعیین اعضای گروه، سرگروه‌ها و تعیین قوانین بحث و اجرای آن می‌رسد. در پایان نیز یک ارزیابی از صحبت‌های ارائه‌شده انجام می‌شود و نکات ضروری را به دانش‌آموزان منتقل می‌کنم. 

مدرس نمونه هنرستان فنی و حرفه‌ای سمای لنجان ادامه داد: سهیم شدن دانش‌آموزان در تجربیات یکدیگر، تقویت حس همکاری، اعتمادبه‌نفس و روحیه نقدپذیری، تقویت قدرت مدیریت، رهبری و استدلال و ایجاد فرصت ارزیابی از خود، از مزایای روش آموزش بحث گروهی است. 

معتمدی با تشریح روش درسی اکتشافی بیان کرد: در روش تدریس اکتشافی دانش‌آموزان را تشویق می‌کنم تا با محیط خود به تعامل بپردازند و با تحقیق، تفکر و دست‌کاری اشیا، روابط بین پدیده‌ها را کشف کنند و به‌جای حفظ اطلاعات به درک درستی از موضوع برسند. در این روش ابتدا اصول و روش‌های حل مسئله را با کمک روش تدریس سخنرانی به شاگردان آموزش می‌دهم. پس‌ازآن یک موقعیت سؤال‌برانگیز برای آنها طراحی می‌کنم. سپس نوبت به شاگردان می‌رسد تا اطلاعات را تحلیل کرده و روابط را کشف کنند. در نهایت دستاورد‌های دانش‌آموزان را بررسی و راهنمایی‌های لازم را ارائه می‌دهم. استفاده از این روش باعث می‌شود که موضوعات درسی قابل‌فهم‌تر شوند و دانش‌آموزان به سطوح بالاتر دانش دست پیدا کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته