دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 ارديبهشت 1403 - 00:02
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

ایران سرآمد «پیوند کلیه» در خاورمیانه/ لیست انتظار پیوند به ۲ ماه رسید

ایران سرآمد «پیوند کلیه» در خاورمیانه  لیست انتظار پیوند به ۲ ماه رسید
یک فوق تخصص نفرولوژی با بیان اینکه ایران در میان کشور‌های خاورمیانه در انجام پیوند کلیه و برطرف کردن نیاز بیماران سرآمد است، گفت: لیست انتظار برای بیماران واجد شرایط دریافت کلیه، به حداقل زمان ممکن یعنی یک تا دو ماه رسیده است.
کد خبر : 910165

یوسف علایی پور فوق تخصص نفرولوژی و استاد بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: ایران از نظر پیوند کلیه جایگاه ویژه‌ای در میان کشور‌های دیگر به خود اختصاص داده است به طوری که  تفاوت‌های اساسی با کشور‌های منطقه و سایر کشور‌های اروپایی و آمریکایی دارد. به واسطه فعالیت‌ها و قدم‌هایی که پیشکسوتان در این زمینه برداشته‌اند، این حوزه از نیم قرن پیش روز به روز درحال پیشرفت است.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی که در همه کشور‌ها وجود دارد کمبود عضو و فرد اهداکننده عضو است، درحالی که ایران در این زمینه مستثنی بوده و لیست انتظار برای بیمارانی که واجد شرایط دریافت کلیه هستند، به حداقل زمان ممکن یعنی یک تا دو ماه رسیده است. این اتفاق به دلیل گسترده شدن پیوند از جسد، مرگ مغزی و به طور موازی اهدا از اعضای فامیل است. در کشور‌های غربی این لیست انتظار برای داشتن یک عضو برای پیوند کلیه حداقل میان ۵ تا ۶ سال می‌باشد.

این فوق تخصص نفرولوژی با اشاره به میزان خروجی دانشجویان این رشته از دانشگاه‌ها افزود: با توجه به مراکز متعددی که در دانشگاه‌های تهران و همچنین در مراکز استان‌ها وجود دارد، تعداد فارغ‌التحصیلان نفرولوژی اطفال و بالغین در حد معقول بوده و این همکاران در سراسر ایران درحال خدمت به بیماران با مشکل کلیه هستند.

علایی پور گفت: پیوند کلیه در ۲۰ مرکز استان انجام می‌شود و ایران در میان کشور‌های خاورمیانه در انجام پیوند کلیه و برطرف کردن نیاز بیماران نیازمند پیوند سرآمد است.

وی در پاسخ به این سوال که ایران در زمینه پیوند کلیه بیشتر با چه کشور‌هایی همکاری دارد، بیان کرد: با بعضی از کشور‌های منطقه به خصوص کشور ترکیه در تعامل هستیم. در همایش‌ها شرکت کرده و داشته‌های خود را از نظر تجربه و اطلاعات به اشتراک می‌گذاریم. همچنین با برخی مراکز اروپا و آمریکا نیز در ارتباط هستیم و اطلاعات و نتایج تحقیقات خود را در کنگره‌ها ارائه می‌دهیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته