دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 آذر 1402 - 09:44
گزارش آنا از یک محصول فناورانه و ارگانیک؛

ایده تغییر الگوی مصرف زرشک به کمک معتادان آمد + فیلم

ایده تغییر الگوی مصرف زرشک به کمک معتادان آمد + فیلم
«دمنوش زرشک با ترکیب بِربِرین» از محصولات ارگانیک، توسط یک مخترع تولید شده و برای ترک اعتیاد و سم‌زُدایی افراد مبتلا به اعتیاد بسیار مؤثر است.
کد خبر : 882926

خبرگزاری علم و فناوری آنا ـ حسین بوذری؛ یکی از نیازهایی که محصول زرشک برای تغییر وضعیت در بازار هدف نیاز دارد، اینکه شناخته شود، به‌طوری‌که الگوهای مصرف آن تغییر یافته و این به تمامی دنیا شناسانده شود.

استان خراسان‌ جنوبی پایتخت انحصاری زرشک به شمار می‌رود که علاوه بر آورده اقتصادی به ایران اسلامی هویت فرهنگی هم می‌بخشد.

زرشک برخلاف سایر میوه‌‌جات این قابلیت را دارد که در زمین‌های کم‌بهره با آب شور هم رشد کند، از سویی برداشت این محصول هم دارای دشواری‌های خاصی است، به‌طوری‌که در گذشته به روش «چوب‌زنی» به برداشت زرشک اقدام می‌‌کردند و این مسئله هم به درختان آسیب فراوانی وارد می‌کرد و هم موجب له‌شدگی دانه‌های زرشک می‌شد.

محسن‌ سلیمی‌فرد مخترع شهرستان قائنات و دانشجویی رشته بیومکانیک دانشگاه فردوسی مشهد اما موفق شد با تولید دستگاه «هد» برداشت، نه‌تنها از صدمه به درختان زرشک جلوگیری کند؛ بلکه دانه‌های این میوه هم سالم و ایمن به دست مصرف‌کننده رسید که گزارش آن با تیتر «مخترعی که تولید زرشک را در خراسان‌جنوبی ۳۰ درصد افزایش داد» در خبرگزاری آنا منتشر شد که می‌توانید اینجا ببینید و بخوانید.

زرشک بعد از برداشت با «هد» در دستگاه خُشک‌کن، خُشک شده و سپس در مسیر یک چرخه تبدیل به پودر می‌شود، حال سؤال این است که پودر زرشک چه مزایایی دارد؟ پاسخ اینکه این پودر ترکیبی از بِربِرین بوده و در دورانی که دنیا به سمت استفاده از «فست‌فود» پیش می‌رود، ترکیب بِربِرین در زرشک، ساقه و ریشه آن به تناسب بهره‌گیری در غذاها می‌تواند موجب پاکسازی کبد، خون و دیابت شود.

سلیمی‌فرد در راستای تولید محصول دوم از زرشک، موفق شده زرشک برداشت شده به روش «هد» را با خشک‌ کردن در دستگاه خُشک‌کن با ایمنی بالا، پودر کند. (این پودر با ترکیبات سایر میوه‌جات طعم جذاب می‌گیرد.) او برای رعایت الگوی مصرف این پودرها را به «تی‌بگ» تبدیل و ذهنیت زرشک پلو با مرغ توسط مصرف‌کننده را تغییر داده است.

با تداوم مصرف پودر زرشک، بیماری‌هایی مانند فشار و چربی خون بهبود پیدا می‌کند و حتی این پودر قادر است به معتادان در حال ترک مواد مخدر هم کمک کند و ترکیب «بِربِرین» می‌تواند در سم‌زُدایی بدن بیماران مبتلا به اعتیاد تأثیر فراوانی داشته باشد.

خبرنگار علم و فناوری آنا در بخش دوم گفت‌و‌گو با سلیمی‌فرد این بار درباره محصول دوم تولید شده از سوی این مخترع با نام «دمنوش زرشک با ترکیب بِربِرین» به گفت‌وگو پرداخته است.

تولید محصولی که با یک تیر دو نشان می‌زند

سلیمی‌فرد با بیان اینکه خاصیت محصول زرشک هنوز برای بسیاری از مردم شناخته شده نیست، اظهار کرد: باید الگو‌های مصرف این محصول محبوب را تغییر دهیم تا آن را به دنیا بشناسانیم، استان خراسان‌جنوبی بیش از ۲۲ هزار هکتار زمین سطح زیرکشت زرشک دارد؛ البته این محصول در ۲۲ استان کشور در حال کشت است.

وی یادآور شد: در صورتی که الگوی مصرف زرشک رعایت شود، قطعاً شاهد کاهش قیمت این محصول خواهیم شد و در نهایت منایع تلف می‌شود، زرشک یک سوپرمیوه است، به این معنا که در شرایطی که بسیاری از محصول قادر نیستند تولید محصول کنند، زرشک می‌تواند با حداقل میزان آبیاری یک محصول اقتصادی به ما بدهد، در حالی که ممکن است گندم و جو در محیط خاص آب و هوایی نتوانند محصول خوبی دست ما برسانند.

مخترع «دمنوش زرشک با ترکیب بربرین» متذکر شد: محصول «زرشک با ترکیب بِربِرین» در مواد غذایی هم ارزش‌های ویژه‌ای دارد؛ چراکه سرشا را پتاسیم، کلسیم و سدیم است و میزان قابل قبولی از آن را در خود جای داده، یعنی زرشک با ترکیب بِربِرین برای خون‌سازی و کنترل فشار خون بسیار مؤثر است.

سلیمی‌فرد اضافه کرد: محصول «زرشک با ترکیب بِربِرین» سرشار از ویتامین C است، علاوه بر آن دارای ترکیبات آلکولائیتی مانند بِربِرین هستیم که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و بِربِرین بیشتر در ساقه و ریشه درخت زرشک وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: ترکیب بِربِرین در زرشک موجب پاکسازی خون و کبد می‌شود و در دورانی که جهان به سمت استفاده از «فست‌فود» پیش می‌رود، ترکیب بِربِرین در زرشک می‌تواند به مقابله با انواع بیماری‌ها در افراد منجر شود.

مخترع «دمنوش زرشک با ترکیب بِربِرین» با معرفی این محصول بیان کرد: در راستای اصلاح الگوی مصرف و نهایت استفاده از محصول پرخاصیت زرشک چرخه‌ای ایجاد کردیم، به اینصورت که «دمنوش زرشک با ترکیب بِربِرین» را به تولید رساندیم؛ چراکه معتقدیم بسیاری از مردم زرشک را همراه با برنج و مرغ استفاده می‌کنند، در حالی که ما با اصلاح الگوی مصرف این محصول را با ترکیب بِربِرین در قالب دمنوش به تولید رساندیم.

تغییر الگوی مصرف با «دمنوش زرشک با ترکیب بِربِرین»

سلیمی‌فرد افزود: با برداشت زرشک از باغ ابتدا آن را در دستگاه خشک‌کُن، خشک می‌کنیم و سپس به حالت پودر و در نهایت دمنوش درمی‌آوریم و دست مصرف‌کننده می‌رسانیم، «دمنوش زرشک با ترکیب بِربِرین» به‌صورت «تی‌بگ» درآمده تا الگوی مصرف راحت‌تر شود و ذهنیت استفاده اجباری زرشک با زرشک پلو تغییر یابد، هدف ما این است که میزان مصرف این محصول توسط مردم تکرار شود تا از بیماری‌های متعدد جلوگیری به عمل بیاید.

وی تشریح کرد: «دمنوش زرشک با ترکیب بِربِرین» در کنترل فشار و چربی خون نقش بسزایی دارد و حتی افرادی که در حال ترک مواد مخدر هستند می‌توانند با استفاده از این دمنوش، بهبودی‌شان را تسریع کنند؛ چراکه بدنشان سریع‌تر سم‌زُدایی می‌کند.

مخترع «دمنوش زرشک با ترکیب بِربِرین» افزود: این محصول با یک تیر دو نشان زده، هم الگوی مصرف را اصلاح کرده و هم حاصل یک سال تلاش و پشتکار کشاورزان هدر نخواهد رفت و می‌توان علاوه بر استفاده از زرشک در غذاها، از دمنوش فوق‌العاده پرخاصیت آن با ترکیب بِربِرین نهایت استفاده را برد، اینگونه کشاورزان بازار خوبی برای فروش محصول زرشک دارند.

سلیمی‌فرد گفت: «دمنوش زرشک با ترکیب بِربِرین» کاملاً ارگانیک است و مواد تراریخته در آن وجود ندارد و هدف از تولید این محصول، آن بود که زرشک تبدیل به یک محصول پرتکرار شود تا در موارد دیگری هم کاربرد داشته باشد و تنها کاربرد آن استفاده با برنج و مرغ نباشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته