دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 ارديبهشت 1403 - 14:58
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

چرا امروز شاخص بورس ریخت!

چرا امروز شاخص بورس ریخت!
در حالی شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز (یکشنبه ۳۰ اردیبهشت) در ارتفاع ۲ میلیون و ۱۰۶ هزار و ۴۳۹ واحد ایستاد که کارشناس این بازار ریزش بیش از ۶۰ هزار واحدی شاخص کل را نشان‌دهنده اوج بحران در بازار سرمایه دانست.
کد خبر : 912257

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز (یکشنبه ۳۰ اردیبهشت) با کاهش ۶۲ هزار و ۲۳۷ واحدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۱۰۶ هزار و ۴۳۹ واحد ایستاد.

آیا سیاست‌های دولت موجب سقوط بازار شد؟

احسان عسگری کارشناس بازار بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آنا گفت: ریزش بیش از ۶۰ هزار واحدی شاخص کل نشان دهنده اوج بحران در بازار سرمایه است. این بحران ناشی از تصمیمات غیرمنطقی اتخاذ شده از سوی دولت است که موجب نابودی بخش بزرگی از سود شرکت‌هایی شد که در رشد اقتصادی کشور ما نقش بسزایی داشته اند.

وی ادامه داد: سودآوری شرکت‌های بزرگ بورسی که همواره زمینه ساز اشتغال و توسعه تولید کشور بوده است، مطابق با گزارش‌هایی که به کدال منتقل کرده اند، به دلیل افزایش هزینه‌ها و تصمیمات غلط دولت در فصل زمستان و حتی در طول سال گذشته به شدت محدود شده است.

عسگری تاکید کرد: در شرایط فعلی دو گزینه تاثیر منفی بر بازار سرمایه دارد. اولین مورد کاهش سودآوری شرکت‌ها است که باعث کاهش قیمت‌ها خواهد شد. توجه به این موضوع که شرکت‌ها میلیون‌ها سهام دار از حوزه سهام عدالت و همچنین سهام دار حقیقی خرد دارند و این سهام داران از افزایش هزینه‌های این شرکت‌ها به دست دولت بی خبر هستند، ضروری است.

نوع مداخلات دولت موجب کاهش اعتماد عمومی می‌شود

وی ادامه داد: در بسیاری از این شرکت‌ها اعضاء هیئت مدیره را دولتی‌ها و یا صندوق‌های بازنشستگی و صندوق سهام عدالت استانی تشکیل می‌دهند و این شرکت‌ها به شدت تحت تاثیر سیاست‌های دولتی هستند. موضوع مهمتر این است که این نوع مداخلات دولت موجب کاهش اعتماد عمومی به موضوع صیانت از حقوق سهامداران خرد می‌شود.

این کارشناس بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: این اعتماد از دست رفته به راحتی باز نخواهد گشت و به نظرم تا زمانی که دیر نشده است، دولت باید در سیاست‌های خود تجدیدنظر کرده و نگاه بلند مدت به شرکت‌های بورسی داشته باشد. شایان ذکر است که اگر این روند بی اعتمادی سازی ادامه یابد، در شرایطی قرار می‌گیریم که تامین سرمایه پروژه‌های بزرگ به شدت با مشکل مواجه می‌شود.

عسگری گفت: شرایط فعلی باعث بحران در بحث ارز آوری شرکت‌ها و رشد اقتصادی و اشتغال زایی خواهد بود به همین جهت لازم است که دولت و وزارت خانه‌های مرتبط فورا نسبت به تجدیدنظر در سیاست‌های مخرب بازار سرمایه اقدام کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته