دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نمونه‌های بازگشته از مأموریت «شنژو-۱۷» آزمایش می‌شوند

نمونه‌های بازگشته از مأموریت «شنژو-۱۷» آزمایش می‌شوند
دانشمندان تجزیه و تحلیل نمونه‌های بازگشته از ماموریت شنژو-۱۷ را آغاز کردند تا ذخایر فنی برای تحقیقات آینده گسترش یابد.
کد خبر : 912247

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از سی‌جی‌تی‌ان، خدمه شنژو-۱۷ گنجینه‌ای از داده‌های علمی، مواد آزمایشی و تجهیزاتی را که در معرض محیط خشن خارج از ایستگاه فضایی چین قرار گرفته بودند، با خود به زمین بازگردانند و در مجموع ۷۱ نمونه برای تجزیه و تحلیل عمیق به موسسه فیزیک شیمی لانژو، آکادمی علوم چین تحویل داده شده است.

در ماموریت فضایی شنژو-۱۷ که فضانوردان آن اخیراً پس از گذشت ۶ ماه در مدار به زمین بازگشته‌اند، نمونه‌های بسیار با ارزشی جمع آوری شدند که شامل بررسی‌های زیست شناسی مختلف می‌شوند. در این تحلیل‌ها، دانشمندان قصد دارند تا به دقت بررسی کنند که عوامل مختلف مانند تغییرات ژنتیکی، تاثیرات محیطی و تغییرات فیزیولوژیکی احتمالا در جسم فضانوردان رخ داده است. هدف از این تحلیل‌ها، دستیابی به دانش بیشتری در مورد تاثیرات سفر‌های فضایی بر بدن انسان و ارائه راهکار‌های بهینه جهت مدیریت سلامتی و عملکرد بدنی فضانوردان در سفر‌های آینده است.

دانشمندان در مرکز استان گانسو در شمال غربی چین، همچنین در حال مطالعه مواد برگشتی از جمله روان کننده‌ها و تجهیزات مورد استفاده برای آزمایش آنها در فضا هستند. روغن کاری نقشی حیاتی در فضاپیما ایفا می‌کند و از عملکرد روان قطعات متحرک مانند آرایه‌های خورشیدی و سیستم‌های آنتن اطمینان می‌دهد. به گفته دانشمندان، استفاده از روان کننده مناسب می‌تواند به طور قابل توجهی طول عمر این اجزای حیاتی را افزایش دهد.

وانگ دشنگ، محقق این مؤسسه، به گروه رسانه‌ای چین گفت: قرار گرفتن در فضا، یک زمین آزمایش منحصر به فرد برای روان‌کننده‌ها و تجهیزات آزمایش آنها ارائه می‌کند. تکرار پیچیدگی‌های محیط فضایی در آزمایشگاه‌های زمینی غیرممکن است و این نمونه‌های برگشتی را برای ارزیابی قابلیت اطمینان روان‌کننده ارزشمند می‌سازد.

وانگ می‌گوید: «عوامل محیطی برای آزمایش‌های علوم فضایی شامل خلاء فوق‌العاده بالا، تناوب دمای بالا و پایین و محیط‌های تشعشع فضایی، مانند ریزگرانش و تابش اکسیژن اتمی به‌ویژه، برای مطالعه الگو‌های آسیب به مواد روان‌کننده مهم هستند».

محقق دیگر این پروژه می‌گوید، نمونه‌ها در آزمایشگاه مطالعه می‌شوند تا ذخایر فنی برای تحقیقات آینده و توسعه مواد روان کننده با عمر طولانی‌تر و قابلیت اطمینان بالاتر ایجاد شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته