دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

شکست قفل تحریم/ چین یک جزء کلیدی از کامپیوتر‌های کوانتومی را بومی کرد

شکست قفل تحریم  چین یک جزء کلیدی از کامپیوتر‌های کوانتومی را بومی کرد
چند روز پس از اعمال دور جدید تحریم‌های آمریکا، چین از تولید و بومی‌سازی یک جزء کلیدی از کامپیوتر‌های کوانتومی خبر داد.
کد خبر : 912235

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینرینگ، شرکت محاسباتی کوانتومی چینی «اوریجین کوانتوم» (Origin Quantum) از پیشرفتی در ایجاد «ماژول اتصال مایکروویو با چگالی بالا» خبر داده است که یک جزء حیاتی برای کامپیوتر‌های کوانتومی است. این افشاگری تنها چند روز پس از اعمال دور دیگری از تحریم‌ها توسط آمریکا صورت می‌گیرد که شرکت‌های آمریکایی را از فروش فناوری و مواد به برخی شرکت‌های چینی باز می‌دارد.

این ماژول‌ها تعداد زیادی از اتصالات مورد نیاز برای کنترل و خواندن داده‌ها از کیوبیت‌ها را مدیریت می‌کنند. به طور سنتی، این اتصالات با کابل‌های کواکسیال انجام می‌شود. اکنون با جدیدترین پیشرفت و دستاورد چین، ماژول‌های اتصال مایکروویو با چگالی بالا می‌توانند در داخل کشور تولید شوند.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، کنگ ویچنگ، محقق «اوریجین کوانتوم»، به رسانه‌ها گفت که تراشه‌های کوانتومی در دمای نزدیک به صفر مطلق (۴۵۲- فارنهایت یا -۱۶۹ درجه سانتیگراد) کار می‌کنند. این امر مستلزم آن است که ماژول‌ها بتوانند عایق حرارت باشند.

نیاز دیگر وجود یک کانال با سرعت بالا و پایدار برای انتقال دقیق سیگنال‌ها و اطلاعات کوانتومی بین مغز کامپیوتر کوانتومی و دستگاه‌های خارجی است. تا به حال، کابل‌های کواکسیال مناسب برای این کار باید از ژاپن وارد می‌شدند.

اکنون ماژول جدید توسعه یافته می‌تواند کانال‌های انتقال سیگنال مایکروویو را برای تراشه‌های کوانتومی با بیش از ۱۰۰ بیت فراهم کند و به انتقال سیگنال پایدار در مناطق  بسیار خنک دست یابد.

خوداتکایی چین در فناوری کوانتومی

توسعه ماژول اتصال مایکروویو با چگالی بالا گامی مهم در جهت کاهش وابستگی چین به سایر کشور‌ها و دستیابی به خوداتکایی در فناوری کوانتومی است. دستاوردی که با تشدید جنگ فناوری میان چین و غرب، روز به روز مهم‌تر می‌شود.

وزارت بازرگانی آمریکا یک لیست به روز شده کنترل صادرات را در ۹ مه منتشر کرد که شامل ۲۲ بازیگر برجسته چین در تحقیقات کوانتومی و صنعتی شدن بود. این حرکت باعث شد که فیزیکدانان در چین آن را «بی سابقه» خواندند. این فهرست که رسماً «فهرست موجودیت» نامیده می‌شود، تقریباً تمام نقاط قوت کشور در تحقیقات اطلاعات کوانتومی را در لیست سیاه قرار می‌دهد.

بر اساس گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، این لیست سیاه می‌تواند منجر به سخت گیری آمریکا در «اعطای مجوز ویزا به دانشجویان چینی در زمینه‌های مرتبط با علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM)» شود. علاوه بر این، محققان چینی می‌توانند هنگام تلاش برای انتشار یافته‌های خود در مجلات دانشگاهی مانند نیچر با بررسی دقیق‌تری مواجه شوند.

شکست حصار تحریم‌های آمریکا

«اوریجین کوانتوم»، ستون فقرات تحقیقات محاسبات کوانتومی چین و کاربرد‌های صنعتی آن، نیز در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارد. این شرکت که در سال ۲۰۱۷ توسط فیزیکدانان کوانتومی گوو گوپینگ  و گوا گوانگکان در دانشگاه علم و فناوری چین تأسیس شد، با چهلمین موسسه تحقیقاتی گروه فناوری الکترونیک چین برای ایجاد این ماژول همکاری کرد.

در اوایل سال جاری، کامپیوتر کوانتومی مستقل «اوریجین کوانتوم»، «اوریجین ووکونگ»، به روی کاربران جهانی باز شد و دارای یک سپر حمله ضد کوانتومی قدرتمند بود. با توجه به اینکه کامپیوتر‌های کوانتومی ایالات متحده برای کاربران چینی قابل دسترسی نیستند، این حرکت غافلگیرکننده بود.

منشاء ووکونگ، پیشرفته‌ترین رایانه کوانتومی چین، که به نام پادشاه میمون اساطیر چینی نامگذاری شده است، اکنون دارای روش‌های رمزگذاری جدیدی است که برای جایگزینی سیستم‌های رمزنگاری کلید عمومی معمولی مانند «آر‌اس‌ای» (RSA) طراحی شده‌اند.

طبق گزارش‌های خبرگزاری دولتی چین، «اوریجین ووکونگ» بیش از ۱۸۳ هزار کار محاسباتی کوانتومی را تکمیل کرده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته