دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
امشب روی آنتن شبکه مستند سیما می‌رود؛

مستند «چو نیلوفر عاشقانه»؛ فیلمی در پاسداشت قیصر امین‌پور +فیلم

مستند «چو نیلوفر عاشقانه»؛ فیلمی در پاسداشت قیصر امین‌پور +فیلم
مستند «چو نیلوفر عاشقانه» با محوریت بررسی زندگی و کارنامه ادبی قیصر امین‌پور روی آنتن شبکه مستند می‌رود.
کد خبر : 912219

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم وفناوری آنا، مستند «چو نیلوفر عاشقانه» فیلمی در پاسداشت قیصر امین‌پور، شاعر و استاد نامدار ادبیات فارسی دانشگاه تهران یکی از مستندهای مجموعه «چونان سرو» است که ساعت ۲۱:۰۰ امشب(یکشنبه سی‌ام اردیبهشت) از قاب شبکه مستند سیما پخش می شود.

فرشاد اکتسابی، کارگردان این مستند تلویزیونی، درباره اهمیت شعر و اندیشه قیصر امین‌پور گفت: مرحوم دکتر قیصر امین پور در جامعه ادبی ما به خاطر ویژگی های شعری اش شناخته شده است. در حقیقت او از نیمه دوم دهه شصت بود که به ثبات زبان و اندیشه در شعرش دست پیدا کرد. هر چند جامعه ادبی او را به عنوان یك ادیب آكادمیك و استاد دانشگاه می شناسد ولی حوزه ادبیات كودكان و نوجوانان هنوز او را از آن خود می داند. دو دفتر «به قول پرستو» و «مثل چشمه - مثل رود» از جمله آثر ادبی امین پور است که همواره مورد توجه اهالی ادبیات و شعر قرار دارد.

کارگردان مستند «چون نیلوفر عاشقانه» تأکید کرد: اشعار«امین‌پور» از حیثِ بلاغی ارزشمند و بر ظرفیت‌ها و توانمندیِ زبان فارسی افزوده است. استفاده از آرایه ایهام یکی از برجسته‌ترین شگردهای او در شعر است.

او اضافه کرد: امین پور توانسته ویژگی‌های سبکی و بلاغی شعر کلاسیک و شعر نیمایی را با شعرهایش تلفیق کند. یکی از عواملی که در نهایت، باعث برجستگی سبکِ اوست، نوآوری در بلاغت و درکِ انتظارِ مخاطبان امروز از شعر است.از اینرو یکی از برجسته ترین بخش های سلوکِ شعریِ وی را می‌توان همدردی با مردم دانست.

اکتسابی در پایان گفت: علی رغم دشواری هایی که در مسیر ساخت مستندهای پرتره وجود دارد از جمله نبود برخی آرشیوهای اختصاصی و درمیان نبودن شخصیت اصلی برای تکمیل تحقیقات و دستیابی به زوایای ناگفته چهره مورد نظر؛ در مستند«چو نیلوفر عاشقانه» تلاش شده است با بهره گیری از گفتارهای استادان، شاعران و محققان ادبی حاضر در فیلم، روایت دست اولی از زندگی و سلوک فرهنگی و ادبی مرحوم قیصر امین پور به تصویر کشیده شود.

مجموعه ۲۵ قسمتی «چونان سرو» دربردارنده فیلم های مستندی درباره مفاخر فرهنگی ایران است که به تهیه کنندگی محمد سعید وزیری و با حضور کارگردانی چون مسعود طاهری، فرشاد اکتسابی، عطیه زارع، حنیف شهپرراد، فاطمه رسول زاده، کتایون جهانگیری و محسن عسکری زاده از شبکه مستند پخش می شود.

مشاور هنری این مجموعه تلویزیونی، مصطفی رزاق کریمی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته