دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 ارديبهشت 1403 - 12:02
معاون وزیر راه اعلام کرد؛

۱۰۰ همت عقب ماندگی بازسازی برخی خطوط ریلی در کشور

۱۰۰ همت عقب ماندگی بازسازی برخی خطوط ریلی در کشور
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت:۱۰۰ همت عقب ماندگی بازسازی برخی خطوط ریلی داریم، این باید انجام شود. وقتی مالک واگن حق دسترسی راه آهن را نمی‌دهد، راه آهن چگونه عملیات بازسازی را انجام دهد؟ مجموع عقب ماندگی شرکت در بهسازی و نوسازی خطوط ریلی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.
کد خبر : 912166

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم وفناوری آنا، میعاد صالحی در حاشیه نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی به سیاست های راهبردی این شرکت در سال ۱۴۰۳ اشاره کرد و گفت: راهبرد شرکت در ۱۴۰۳ به ویژه  در حوزه واگن باری-مسافری-برقی سازی بسیار مهم و در حال پیگیری است.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در بخش باری، با شبکه موجود یعنی حدود ۱۵ هزار کیلومتر دو خطه و تک‌خطه با احتساب ۳۱ هزار واگن، ۳۳۰ لکوموتیو باری فعال داریم،گفت: در زمان حاضر ۳۰۰ لکوموتیو باری برای جابجایی بار در شبکه ریلی کمبود داریم.طی یک دهه قبل تمرکز روی موضوعات دیگر بوده تا تأمین لکوموتیو. به همین دلیل هم معضل در این بخش بیشتر و بیشتر شده است.

وی با اعلام اینکه متوسط عمر ۳۳۰ لکوموتیو باری بالای ۳۰ سال است، گفت: برای رفع نیاز این بخش، نیازمند تمهید بودیم. چراکه لکوموتیو دانش خاصی می‌خواهد و‌های تک است.

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه اولین پارت تهاتر نفت اواخر سال گذشته نقد شد، اضافه کرد: حدود ۵۰۰ میلیون دلار برای تهاتر نفت جهت تامین قطعات یدکی لکوموتیو‌های موجود در نظر گرفته شده است. از این محل (تهاتر) ۵۰۰ میلیون دلار نیز برای تامین لکوموتیو نو در نظر گرفته شده که اولویت خرید با تولید داخل است.

وی خاطرنشان کرد: برای تامین ۳۰۰ لکوموتیو سال جاری برنامه ویژه‌ای ارائه می‌شود. تولید لکوموتیو نو چند سال زمان می‌برد و تهاتر نفت برای تامین لکوموتیو چند مصوبه محرمانه را پشت سر گذاشته است.

وی با یادآوری اینکه ۱۰۰ لکوموتیو متوقف در کشور داریم، اضافه کرد: خرداد ماه امسال ۵۰ لکوموتیو متوقف را از طریق مزایده به بخش خصوصی واگذار می‌کنیم. این لکوموتیو‌ها به بخش خصوصی سالم و توانمند واگذار می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در بخش لکوموتیو طی یکسال باز می‌گردد، اظهار کرد: مشارکت در این حوزه از مسیر ROT دنبال می‌شود که برای این کار ۲۰ دستگاه لکوموتیو آماده شده است.

صالحی از مذاکره با وزارت صمت برای تامین لکوموتیو توسط صاحبان بار خبر داد و با بیان اینکه راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای خرید لکوموتیو سفارش گذاری می‌کند، گفت: سال ۱۴۰۰ از ۱۵۰ لکوموتیو زیمنس مسافری ۸۲ دستگاه فعال بود. از این تعداد نیز ۱۷ دستگاه لکوموتیو به صورت ایمن فعالیت داشتند.

وی درباره واگن باری و مسافری اظهار کرد: امروز حدود ۳۱ هزار واگن باری داریم که در دولت سیزدهم ۳۰۰۰ دستگاه واگن باری نو به ناوگان ریلی افزوده شده است. تمام این واگن‌ها با سفارش بخش خصوصی، تولید داخلی و با تسهیلات ارزان قیمت تبصره ۱۳ عملیاتی شده است. این یک رکود تاریخی است.

وی با تاکید بر اینکه برای تولید واگن‌های باری مشکلی در کشور نداریم، افزود: امروز دیگر نیازی به واگن باری نداریم، مگر برای نوسازی. برخی واگن‌های باری عمر بالای نیم قرن دارند.

مدیرعامل راه آهن با اشاره به اینکه حدود نیمی از ۱۰۰۰ واگن مسافری کشور عمر بالای ۳۰ سال دارند، گفت: باید مشخص شود عمر مفید یک واکنش مسافری چه میزانی است و برای نوسازی آن اقدام کنیم.

صالحی با اشاره به اینکه عمر برخی واگن‌های باری در کشور ۶۰ سال است، تاکید کرد: برای این بخش نیازمند جراحی هستیم.

وی همچنین گفت:۱۰۰ همت عقب ماندگی بازسازی برخی خطوط ریلی داریم، این باید انجام شود. وقتی مالک واگن حق دسترسی راه آهن را نمی‌دهد، راه آهن چگونه عملیات بازسازی را انجام دهد؟ مجموع عقب ماندگی ما در بهسازی و نوسازی خطوط ریلی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی مسافری ریالی بابت حق دسترسی به راه آهن پرداخت نمی‌کنند، تصریح کرد: این در حالی است از بین شرکت‌های ریلی فعال باری نیز از ۲۳ شرکت، ۱۸ شرکت حق دسترسی را پرداخت می‌کنند.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته