دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مقیمی: تقابل فرضیات علمی ساحت قرآن را دچار خدشه نمی‌کند

مقیمی: تقابل فرضیات علمی ساحت قرآن را دچار خدشه نمی‌کند
رئیس دانشگاه تهران گفت: در کنگره علم و قرآن شیوه‌های درست ورود به قرآن کریم و قرآن پژوهی از طرف پژوهشگران مورد بررسی قرار می‌گیرد، بنابراین تقابل فرضیات علمی به ساحت قرآن لطمه وارد نمی‌کند. 
کد خبر : 912123

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نخستین کنگره بین المللی علم و قرآن صبح امروز (یکشنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) با حضور پژوهشگران و اندیشمندان در کتابخانه دکتر امینی دانشگاه تهران برگزار شد.

محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در این مراسم ضمن خوش آمد گویی به میهمانان اظهار کرد: هدف از برگزاری کنگره این است که بین آموزه‌ها و آیات قرآن کریم بین نظریات و مبانی علمی ارتباط برقرار شود تا موانع و چالش‌های بین برقراری ارتباط بین قرآن و علم مورد بررسی قرار بگیرد.

مقیمی تصریح کرد: در این ۲ روز ابعاد مختلف علم و قرآن پوشش داده می‌شود. قرآن کریم معجزه‌ای است که برای هدایت بشر است و هر کسی در خور فهم و بینش می‌تواند از آموزه‌های قرآن بهره‌مند شود؛ بنابراین دانشگاهیان هم می‌توانند از  اسرار نهفته قرآن کریم برای توسعه رفاه و معنوی و آخرت بشر بهره ببرند.

رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: قران کریم وقتی آیات الهی را تقسیم می‌کند، اشاره می‌کند آیات ۲ قسم است آیاتی که در آفرینش قابل مشاهده است و آیاتی که درون قرآن مکتوب شده است، این ۲ مکمل هم هستند.

مقیمی گفت: محققان علوم تجربی و انسانی وقتی که آیات الهی را در طبیعت بررسی می‌کنند با چالش‌هایی آشنا هستند، اول اینکه ابزار‌های معرفت شناسی آنها کامل نیست. نکته دوم اینکه فرضیاتی که توسط محققان در محیط دانشگاهی مورد توجه قرار می‌گیرد فرضیات از نااستواری برخوردار هستند و منابع در اختیار محقق کامل نیست، نکته سوم، این است که داده‌ها و منابع اطلاعاتی که محققان کسب می‌کنند جامع و کامل نیست و با ابزار‌های موجود هم قابل دستیابی نیست؛ چرا که محقق باید بر اساس تجربیات پیشین خود فرضیات را مدون کند. نکته چهارم این است که ذهن محقق جامع نیست تا بتواند همه اطلاعات را باهم مقایسه کند و به نتیجه قطعی برسد.

وی اضافه کرد: این کنگره تلاش می‌کند از طریق مقالات و سخنرانی‌های استادان ضمن برقراری ارتباط بین علم و قرآن محیط جدیدی را برای دانشگاهیان فراهم کند تا از طریق ایده‌های محققان در علوم تجربی و انسانی برای تدوین مفروضات به قرآن کریم مراجعه کنند.

مقیمی تاکید کرذ: در این کنگره شیوه‌های درست ورود به قرآن کریم و قرآن پژوهی از طرف پژوهشگران این حوزه مورد بررسی قرار می‌گیرد. تقابل فرضیات علمی به ساحت قرآن لطمه وارد نمی‌کند. 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته