دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 ارديبهشت 1403 - 00:02

توان بالای نظامی حزب‌الله، هشداری جدی برای آینده اسرائیل

توان بالای نظامی حزب‌الله، هشداری جدی برای آینده اسرائیل
حزب‌الله لبنان طی عملیات‌های متعدد خود علیه رژیم صهیونیستی از تسلیحات نظامی جدیدی رونمایی کرد که از توان بالا و به‌روز مقاومت لبنان حکایت دارد و این امر مهم باعث شده که مقامات صهیونیست را به تنگنای نظامی هدایت کند.
کد خبر : 912077

گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، عماد نجار: در کنار عملیات طوفان الاقصی و محور‌ها و موضوعات مختلف قابل بررسی در این عملیات، موضوع مهمی که باید ابعاد گوناگون آن مورد تحلیل قرار گیرد اقدامات مدبرانه و موثر مقاومت حزب‌الله لبنان به موازات مقاومت فلسطین است.

بیش از دویست و بیست روز از آغاز طوفان الاقصی گذشته و همسو با فلسطینیان، گروه‌های مقاومت در لبنان، یمن، عراق، سوریه و بحرین نیز حملاتی را علیه رژیم کودک کش صهیونیستی انجام دادند که هر کدام به نوبه خود علاوه بر تاثیرگذاری در زمان و مکان‌های خاصی صورت گرفت که نتایج بسیار مهمی را برای مجموعه مقاومت رقم زد.

در این بین، مقاومت حزب‌الله لبنان حملاتی مداوم و با برنامه‌ریزی‌های به‌روز را انجام داد که ابعاد مختلف داشت که بخشی از ابعاد آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

هم مرز بودن سرزمین‌های اشغالی فلسطین از شمال با لبنان و حضور با قدرت و با پشتوانه مردمی حزب‌الله در بخش‌های جنوبی لبنان میزان تاثیرگذاری و آسیب رسانی را برای دو طرف افزایش داده ولی نباید این نکته را فراموش کرد که مقاومت حزب‌الله لبنان یک نیروی غیر حاکمیتی است و حمایت دولتی از سمت دولت بیروت را بطور واقع به همراه ندارد تا جایی که در برخی مواقع، از سوی برخی مقامات لبنانی موانع و مشکلاتی نیز برای این جنبش اسلامی از سوی دولت لبنان ایجاد می‌شد.

با تمام این شرایط حزب‌الله توان نظامی خود را در جبهه شمالی رژیم اسرائیل تقویت کرد و توانست فشار ماشین نظامی رژیم صهیونیستی را به طور قابل توجهی به بیشتر از یک جبهه تقسیم کند و در کنار این سیاست، پیشرفت‌ها و توانمندی‌های جدیدی را نمایان کرد که در ذیل به توضیح برخی از آنها می‌پردازیم:

حزب‌الله لبنان طی عملیات‌های متعدد خود علیه رژیم صهیونیستی از تسلیحات نظامی جدیدی رونمایی کرد که حاکی از توان بالا و به‌روز حزب‌الله بوده و باعث شد که مقامات صهیونیست را به این تنگنای نظامی هدایت کند که حزب الله قطعا از تمام توان نظامی خود استفاده نکرده و امکانات پیشرفته‌تری نیز در اختیار دارد.

همین مهم باعث شد که رژیم صهیونیستی در مواجهات نظامی خود و پاسخ‌هایی که در برابر حملات مقاومت لبنان صورت می‌دهد از رفتار‌های هیجانی و غیرمدبرانه پرهیز کند و با خودداری از تشدید جنگ در جبهه شمالی همواره به مواجهات بازدارنده بسنده کند.

از سوی دیگر نقاطی که توسط حزب‌الله مورد هدف قرار می‌گیرد اهدافی مهم در عرصه‌های استراتژیک، اطلاعاتی، امنیتی و نظامی هستند و پرتاب موشک و راکت به اهداف نامشخص در کار نبوده و همین موضوع بار‌ها توسط کارشناسان صهیونیست به مقامات و فرماندهان نظامی گوشزد شده است.

مقر‌های نظامی، برج‌های اطلاعاتی و حتی سامانه‌های هدایت و کنترل ضد موشکی از جمله اهداف مهم و برنامه‌ریزی‌شده توسط حزب‌الله بوده است که توانسته در زمان خود تاثیر بسزایی در پایین آوردن توان ماشین کودکشی رژیم اسرائیل داشته باشد.

اماکنی که توسط نیرو‌های مقاومت لبنان مورد هدف قرار گرفته‌اند، کاهش اشراف اطلاعاتی در جبهه‌ها را نیز برای رژیم صهیونیستی در پی داشته و باعث کمتر شدن میزان تقابل و آسیب‌رسانی به سیستم نظامی حزب‌الله لبنان شده است.

نکته بعدی که می‌توان به آن پرداخت موضوع افزایش برد موشک‌های مقاومت و دسترسی بیشتر به عمق استراتژیک رژیم اسرائیل از شمال است. موضوعی که همانند دیگر موارد فوق الذکر تهدیدی جدی برای صهیونیست‌ها به شمار می‌رود و خطری جدی محسوب می‌شود.

کم عرض بودن و محدودیت‌های جغرافیایی سرزمین‌های اشغالی فلسطین همواره یکی از پاشنه‌های آشیل‌های رژیم اسرائیل در مواجهات جنگی با بیرون از مرز‌ها بوده است. به همین دلیل است که بیشترین میزان استفاده از سامانه‌های ضد موشکی در تنوع و تعدد را در این رژیم شاهد هستیم.

پیشرفت‌های پلکانی مقاومت لبنان در اصابت موشک‌های خود در عمق سرزمین‌های اشغالی هشداری معنادار و هراس انگیز برای صهیونیست‌ها بود. همان ترسی که از ابتدا همراه مقامات صهیونیست بود و این هراس با پیشرفت‌ها و بالا رفتن توان دفاعی زنجیره مقاومت برای صهیونیست‌ها افزایش پیدا کرد.

خالی از لطف نیست که بدانیم جامعه صهیونیستی در مورد صحت و صداقت کلام فرمانده حزب‌الله لبنان اعتماد بیشتری دارند تا نسبت به سخنرانی‌های مقامات صهیونیست و به همین دلیل سال‌ها پیش زمانی که سید مقاومت صحبت از هدف قرار دادن حیفا و تل آویو به میان آورد بسیاری از صهیونیست‌ها به صدق این کلام باور داشتند و طی این روز‌ها گوشه‌هایی از آن توان را با چشمان هراس‌آلود خود دیدند.

اما راهکاری که رژیم صهیونیستی برای تقابل با این رشد و توان مقاومت اتخاذ کرده طبق منوال دائمی خود ترور و تغییر در تعداد و سطح افراد موثر در مقاومت بوده است. مسئله‌ای که نه تنها باعث کاهش توان مقاومت نبوده بلکه باعث ایجاد روحیه در بین نیرو‌های مقاومت است و نتایج معکوسی را برای صهیونیست‌ها در پی داشته است.

ترور‌هایی با مدل هیجانی و در سطوح رده سه و چهار مقاومت که به قصد برهم زدن توازن دفاعی مقاومت و کاهش میزان و حجم حملات صورت می‌گیرد ولی تنها نتیجه آن برد رسانه‌ای در داخل سرزمین‌های اشغالی و در بین مقامات رژیم صهیونیستی خواهد بود.

نکته قابل تأمل در این بخش از تحلیل این است که هرچه میزان ترور‌های رژیم اسرائیل افزایش می‌یابد میزان، حجم، برد، عمق، دقت و مقدار تخریب تسلیحات مقاومت لبنان نیز افزایش قابل توجهی داشته است.

بطور مثال نمونه جدید و مهم قابل ذکر، هدف قرار دادن امکانات و تجهیزات اطلاعاتی-امنیتی رژیم صهیونیستی در مرز‌های  شمالی سرزمین‌های اشغالی است که باعث تسهیل، تسریع و تعمیق مسیر پهپاد‌ها و موشک‌های مقاومت حزب‌الله به عمق سرزمین‌های اشغالی و عبور بی‌خطر از تمامی موانع و سامانه‌های ضد موشکی پرهزینه اسرائیل بوده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته