دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 ارديبهشت 1403 - 12:28

اقدام عراق برای ابطال گذرنامه‌ تروریست‌های ضد ایرانی

اقدام عراق برای ابطال گذرنامه‌ تروریست‌های ضد ایرانی
یک رسانه عربی گزارش داد که بغداد به دنبال ابطال گذرنامه‌های عناصر تجزیه‌طلب ضد ایرانی‌ای است که از سوی دولت اقلیم کردستان عراق صادر شده است.
کد خبر : 911967

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، روزنامه قطری «العربی الجدید» می‌گوید به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد بغداد فرایند ابطال گذرنامه اعضای ارشد گروهک‌های کُرد تجزیه‌طلب را آغاز کرده است.

به نوشته این روزنامه، وزارت کشور عراق که ماه مارس دستور ابطال گذرنامه «مصطفی محمد هجری» سرکرده گروهک تروریستی حزب دموکرات کردستان ایران را صادر کرده بود، اکنون روند ابطال گذرنامه چند عضو ارشد این گروهک را آغاز کرده است.

العربی الجدید می‌گوید مشخص شده است که این افراد از اداره گذرنامه و ثبت احوال منطقه کردستان عراق به صورت غیرقانونی گذرنامه دریافت کرده‌اند تا سفرشان به عراق تسهیل شود.

دو مقام وزارت کشور عراق که اشاره‌ای به نام آنها نشده به العربی الجدید گفتند که نهاد‌های اطلاعاتی ایران، بغداد را در جریان این موضوع قرار داده‌اند و طرف عراقی از این مسئله بی‌اطلاع بوده است.

العربی الجدید همچنین گزارش داد به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد «برخی طرف‌های سیاسی در منطقه کردستان طی سال‌های گذشته به دلایل مختلف و بدون مراجعه به بغداد در پرنده اعطای تابعیت عراقی به ده‌ها تن از اعضای گروهک‌های تجزیه‌طلب ضد ایرانی دست داشته‌اند.»

این رسانه قطری در ادامه اشاره می‌کند که برخی از شبه‌نظامیان کُرد سوریه موسوم به «نیرو‌های دموکراتیک سوریه» (قسد) و برخی از اعضای «حزب کارگران کردستان» (پ. ک. ک) نیز از این طریق گذرنامه دریافت کرده‌اند که این امر، به علت وجود سازمان‌هایی رسمی در منطقه کردستان عراق است که اختیار صدور این کارت‌های شناسایی و ثبت شماره سریال‌های رسمی را داشته‌اند.

ایران و عراق در اسفندماه سال ۱۴۰۱ توافقی امنیتی برای خلع سلاح گروهک‌های کُرد تجزیه‌طلب امضا کردند که با عنوان توافقنامه امنیتی تهران-بغداد شناخته می‌شود.

جمهوری اسلامی ایران بار‌ها به طرف عراقی درباره فعالیت گروهک‌های تجزیه‌طلب در خطوط مرزی هشدار داده و از بغداد خواسته تدابیر لازم برای خلع سلاح این گروهک‌ها را اتخاذ نماید.

از جمله مفاد توافقنامه امنیتی تهران-بغداد می‌توان به خلع سلاح گروهک‌های کُرد تجزیه‌طلب، انتقال اعضای این گروهک‌ها به کمپ‌ها و دورکردن آنها از خطوط مرزی ایران و عراق اشاره کرد.

رسانه‌های عراقی پیشتر گزارش داده بودند که نیرو‌های امنیتی این کشور فرایند دور کردن این اعضای این گروهک‌ها از مرز‌ها را آغاز کرده‌اند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته