دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری ایکوم ایران مطرح شد؛

رونمایی از نسخ بازی در شهر سوخته / تشریح برنامه‌های آیین موزه‌های برتر در هفته میراث فرهنگی

رونمایی از نسخ بازی در شهر سوخته   تشریح برنامه‌های آیین موزه‌های برتر در هفته میراث فرهنگی
رییس ایکوم ایران و مدیرکل موزه‌های کشور صبح امروز به تشریح برنامه‌های کلی هفته میراث فرهنگی و برنامه‌های اختصاصی ایکوم ایران پرداختند.
کد خبر : 911563

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری سید احمد محیط طباطبایی رییس ایکوم ایران و هادی میرزایی میر کل موزه‌های کشور صبح امروز بیست و ششم اردیبهشت ماه به مناسبت هفته موزه و میراث فرهنگی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در ابتدا احمد محیط طباطبایی درباره تاریخچه تاسیس ایکوم ایران و اینکه یک نهاد غیر دولتی است، توضیح داد: اخیرا صحبتی درباره خروج دولت از ایکوم ایران شد که اصلا واقعیت ندارد و آقای میرزایی درباره آن توضیح می‌دهند.

سپس میرزایی درباره این شائبه عنوان کرد: اخیرا خبری کذب درباره خروج ایران از ایکوم مطرح شد، در حالیکه واقعیت ندارد و همه حق عضویت‌ها پرداخت شده است، ایکوم یک فعالیت انجمنی، غیر وابسته و خصوصی است، اما در همه دنیا ایکوم‌ها از موزه‌ها تبعیت می‌کنند.

وی درباره برنامه‌های هفته میراث فرهنگی گفت: روز جهانی موزه‌ها با برنامه ریزی مشخص صبح ۲۹ اردیبهشت ماه از ساعت ۹/۳۰ صبح تا ۱۲ با برنامه تجلیل از برترین‌های موزه و موزه داری برگزار می‌شود. همزمان چهاردهمین نمایشگاه آثار دیده نشده و کمتر دیده شده ایران از موزه ملی به استان‌های کشور انتقال داده شده و برای نخستین بار است که این اتفاق افتاده و مردم می‌توانند در شهر‌های مختلف با این آثار کهن آشنا شوند و موضوعات آموزشی و پژوهشی هم در اختیار استان‌ها قرار گرفته شده که با پیوست رسانه‌ای انعکاس داده می‌شود.

میرزایی همچنین عنوان کرد: رونمایی از الواح هخامنشی که قریب ۸۸ سال از وطن دور بوده اند و شاید بزرگترین محموله استرداد بود که با ۳ هزار و پانصد لوح هخامنشی به کشور برگشته است. برخی سوال دارند که چرا این آثار تا به حال به نمایش در نیامده است؟ علتش این است که قرار بوده در همه این سال‌ها از این لوح‌ها کار پژوهشی صورت بگیرد تلاش داریم در موزه‌ها از شی ء محوری فاصله بگیریم و بر روی اشیاء پژوهش صورت دهیم.

وی با اشاره به اهتمام همکاران موزه ملی برای نشان دادن آثار در روز موزه‌ها گفت: در امر تجلیل از برترین‌های موزه داری از مسئول امور موزه‌ها یک نفر، موزه دار برتر، امین اموال برتر، مرمت گر ملی، راهنما و مراقب آثار، پژوهشگر، کنشگر و فعال اجتماعی، مجموعه دار و دستگاه مبارزه با قاچاق اموال ملی تقدیر خواهد شد.

میرزایی با اشاره به وجود بیست پرونده استرداد اموال ملی در کشور گفت: یکی از پرونده‌ها قرآن کوفی بود که در سال ۸۲ در سرقتی مسلحانه از موزه فارس ربوده شده و سال‌ها این پرونده مسکوت مانده بود، اما با تقریبا کمتر از یک سال پیش ۴ پرونده حقوقی بر علیه این استرداد تشکیل و الحمدالله توانستیم برخی از برگ‌های آن را بیاییم چرا که این مصحف برگ برگ شده است. یکی دیگر از موضوعات مورد اهتمام ما تکمیل آرشیو ملی اموال رهگی است در دوره جدید این کار در حال پیگیری است و قریب ۱۰۰ هزار اثر در سامانه جام ثبت و امیدواریم تا پایان دولت بخش عمده آثار ثبت شوند.

وی با اشاره به آیین افتتاح ۱۴ نمایشگاه استانی در ۱۱ استان کشور گفت: استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، مازندران، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، کردستان، فارس، قزوین، گیلان و... شامل رونمایی جام خشایارشاه، جام زرین، اسطرلاب، پارچه‌های زربفت، طروف سفالی، سکه و اشیا سنگی و ... هستند. همچنین قرار است از ۵ نسخه بازی در شهر سوخته که برای ۴۵۰۰ سال پیش است، رونمایی شده و برای اولین بار این بازی‌ها آموزش داده می‌شوند تا مردم خطه سیستان و بلوچستان با آن آشنا شوند و برای نسل‌های بعد به یادگار بماند.

میرزایی با اشاره به اینکه سواد موزه‌ای و میراثی مردم باید افزایش پیدا کند، گفت: علتش این است که مردم تصور می‌کنند جنس و متریال ابزار فرهنگی و موزه‌ای به قدمت و اهمیت آن تاثیر می‌گذارد مثلا اگر یک لوح یا جامی زرین باشد، ارزش آن بیشتر است درح الیکه این جزو خطوط قرمز ما است از جمله رویکرد‌های برپایی نمایشگاه هم این است که بر همین تأکید کنیم ارزش یک اثر به زرین یا سیمین بودن آن نیست.


وی با بیان اینکه قریب ۴۰۰ رویداد در سراسر کشور در هفته میراث برگزار می‌کنند، گفت: هفته میراث قله و بزرگترین رویداد میراثی کشور است، در ایام دیگر هم فعالیت‌ها متوقف نمی‌شود بلکه اینها اساس زنده بودن موزه‌ها و از سیاست‌های جدی ما هستند، انشاءالله همکاری ایکوم و میراث فرهنگی به ارتقای فعالیت موزه‌های ما بیانجامد.

سپس محیط طباطبایی با اشاره به بحران‌های قرن بیست و یک و اثرگذاری آن در موزه‌ها گفت: همه این بحران‌ها و مسئله‌ها محور فعالیت‌های ایکوم است، وظیفه موزه‌ها همزیستی و همگرایی در جامعه است همانکه وظیفه یونسکو و دیگر موسسات آموزشی و پژوهشی است. مفهوم مزه باید بین مردم ایجاد شود، ما نگاه موزه‌ای به اطرافمان نداریم.

وی درباره برنامه‌های اختصاصی ایکوم در هفته میراث فرهنگی گفت: همه موزه‌ها باید مخاطب اصلی اشان کودکان باشند به همین دلیل ما در روز دوم خرداد نشست کاخ نیاوران را درباره کودک و موزه‌ها برگزار خواهیم کرد. ظهر سوم خرداد در موزه فرش نشست موزه و معلولان و سالمندان را خواهیم داشت. نشست معماری و موزه هم یکم تا دوم خرداد و نشست مجموعه داران ایرانی در خانه اندیشمندان ایران عصر گاه و سی ام اردیبهشت ماه در روز جمعیت نمایشگاه پوشاک مردم اقوام در کاخ گلستان برپا خواهد شد. آیین موزه‌های برتر هم با یک سال وقفه سی ام اردیبهشت ساعت ۱۷ تا ۲۰ برپا می‌شود. هشتم خرداد نشست موزه‌های صنعتی، نهم خرداد نشست روز جهانی حافظان صلح در باغ موزه قصر برپا می‌شود. جشنواره چشم هفتم با همکاری موزه سینما هم امسال از ششم خرداد با اکرام فیلم‌هایی از موزه‌ها آغاز می‌شود.

محیط طباطبایی با بیان اینکه هیچ چیز بدتر از تعطیلی یک موزه نیست، توضیح داد: در حال حاضر تعداد موزه‌ها به لحاظ کمی خیلی زیاد شده و این وظیفه را برای ما زیاد می‌کند که به جایگاه موزه‌ها در امر توسعه یافتگی و تعامل با مردم توجه نکنیم.

وی با اشاره به اینکه ما عضو ردلیست جهانی نیستیم، گفت: پیشنهادی به ایکوم و وزارت میراث دادیم تا در ردلیست برای اشیاء قرار بگیریم که البته باید اعتباری بالغ بر ۲۰۰ هزار دلار به ایکون برای این عضویت پرداخت کنیم.

در ادامه میرزایی با تأکید برایکه هنوز اعتباری در مجلس برای حفاظت و مرمت اشیاء باستانی تعریف نشده است، گفت: امسال ۳۵۰۰ اثر نیاز به مرمت داشتند البته در بودجه ۱۴۰۳ اقداماتی شده که اگر تخصیص پیدا کند بخشی از تجهیزات آزمایشگاهی، کارگاهی و مرمت اشیاء صورت می‌گیرد. الان هم در حال انتخاب ۱۰ اثر شاخص برای مرمت هستیم در این مدت هم قریب ۲ هزار اثر در چند ماه گذشته مرمت شدند. یکی دیگر از مشکلاتمان هم این بود که تا به حال مرمت کارانمان نشان هنری نمی‌گرفتند الان این اتفاق خوب صورت گرفته است.

همچنین محیط طباطبایی درباره انجمن دوستداران حامی موزه‌ها گفت: این هم باید احیاء شود که البته میرزایی از احیاء آن خبر داد.

میرزایی همچنین درباره پلتفرم صنایع خلاق توضیح داد: گفت:این پلتفرم با شرکت‌های هرمی متفاوت است قرار است با همت خانم دکتر جلالی اتفاق بیافتد و تلاش این است که آثار بی کیفیت دراین پلتفرم برای فروش قرار نگیرد.

وی در پایان گفت: در حال حاضر ۸۲۹ موزه در کشور داریم که ۲۶۰ موزه وابسته به میراث و ۳۱۳ موزه خصوصی و ۳۰۰ موزه هم غیر وابسته هستند. رویکرد ما سیاست هر شهر یک موزه است ولی نه به معنای اینکه ما خودمان موزه ایجاد کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته