دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بررسی ظرفیت بازار رمزارز‌ها(۷)

کوچ ایرانی‌ها از خرید ملک به بازار «تتر»/ ارز ایرانی‌ها در ترکیه رسوب نمی‌شود؟

کوچ ایرانی‌ها از خرید ملک به بازار «تتر»  ارز  ایرانی‌ها در ترکیه رسوب نمی‌شود؟
یک پژوهشگر حوزه رمزارز و بلاکچین گفت: اگر سرمایه‌های خُرد تجار و افراد ایرانی در خارج از کشور به سوی «تتر» برود برای اقتصاد کشور بهتر است تا اینکه این سرمایه‌ها در مسکن رسوب کند.
کد خبر : 911438

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، چندی است که روایت‌هایی از روآوردن ایرانی‌ها در ترکیه به خرید رمزارز «تتر» به گوش می‌رسد. این روایت‌ها می‌گویند که در حال حاضر سرمایه ایرانیان به دلیل شرایط خاص تورمی و بیکاری در این کشور به‌جای خرید مسکن به سوی خرید رمزارز معروف تتر مایل شده و این اتفاق برای اقتصاد ما بهتر از رسوب سرمایه ایرانی‌ها در بازار مسکن ترکیه است.

در همین راستا عباس آشتیانی پژوهشگر حوزه رمزارز و بلاکچین به خبرنگار آنا گفت: خرید تتر فی‌نفسه مرز ندارد یعنی به زبان ساده‌تر فرقی ندارد که شما این رمزارز را در ترکیه خریداری می‌کنید یا ایران؛ چیزی که مهم است این موضوع است که با چه چیزی این کالا خریداری شده است.

وی ادامه داد: اگر این تتر به واسطه منابعی که در خارج از کشور است و امکان برگرداندن آن به کشور نیست، تهیه شده باشد، قطعاً خرید تتر با آن‌ها اتفاق مثبتی از لحاظ تجاری و اقتصادی است. در حقیقیت این خرید به نوعی اموال و دارایی‌های خرد برخی افراد را که در خارج از کشور انباشت شده و امکان واردکردن آنها وجود ندارد و یا سخت است را به نوعی سیال می‌کند.

آشتیانی تصریح کرد: پس این دارایی‌هایی که در مورد آن صحبت می‌کنیم به هر حال در خارج از کشور وجود داشته و امکان برگشت آن به کشور بسیار کم بوده است. اگر این اموال در آن کشور خارجی به جای رمزارزی مانند تتر تبدیل به ملک و مسکن شود، طبیعی است که احتمال برگشت آنها به مراتب کمتر می‌شود.

وی اظهار کرد: پس اگر تتر از منشأ دارایی‌های ارزی و یا املاک خرد تجار در خارج تهیه شود، این مفهوم را دارد که حالا سرمایه ما در خارج از کشور تبدیل به دارایی سیال‌تری شده است همین احتمال یک ارزش و یک امتیاز مثبت تلقی می‌شود. در نتیجه اگر این دارایی‌ها به اسکناس ارز و یا طلا و تتر تبدیل شود، احتمال برگشت آن به کشور بیشتر است..

آیا تتر یک ابزار دورزدن تحریم است؟

این پژوهشگر حوزه رمزارز و بلاکچین گفت: قطعاً موضوع سیال بودن و عدم امکان جلوگیری از مبادلات رمزارز‌ها آن را به ابزاری مناسب برای نقش رمزارز‌ها در تسهیل مبادلات خارجی است؛ چراکه رمزارز‌ها پذیرش جهانی و قابلیت جابه‌جایی حتی بالاتر از طلا را دارند پس طبیعتاً تهاتر کالا و خدمات با رمزارزها در مقیاس کوچک و متوسط امکان‌پذیر است.

صادرات با رمزارز‌ها می‌تواند راه حلی پسندیده باشد

وی تأکید کرد: اگر هم به این سمت برویم که کوین‌های مشترک و یا پیمان‌های تجاری مشترک با کشور‌هایی که تراز تجاری بالایی دارند، ایجاد کنیم هم راه حلی مناسب برای ایجاد یک روش تسویه ارزش ایجاد کرده ایم؛ کمااینکه کشور‌های عضو بریکس نیز به این سمت در حال حرکت هستند.

آشتیانی بیان کرد: ایجاد کوین‌های مشترک می‌تواند تسویه ارزش مبادلات تجاری ما را در مقیاس خرد و کوچک را تسهیل کند؛ اما توجه به این نکته ضروری است که رمزارز‌ها برای این منظور در مقیاس‌های کوچک و متوسط قابل استفاده هستند؛ چراکه رمزارزها هنوز آمادگی بر دوش کشیدن بار مبادلات سنگین جهانی را ندارند.

انتهای پیام/

برچسب ها: رمزارز تتر سرمایه
ارسال نظر
هلدینگ شایسته