دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 ارديبهشت 1403 - 12:49

دور باطل گفت‌وگوهای آمریکا-اسرائیل؛ «حماس» هدف مشترک، راه‌حل متفاوت

دور باطل گفت‌وگوهای آمریکا-اسرائیل؛ «حماس» هدف مشترک، راه‌حل متفاوت
واشینگتن تمام تلاش خود را می‌کند تا اختلاف با تل‌آویو را در سطح تاکتیکی نگه دارد و با تعریف هدف مشترکی به اسم «نابودی حماس»، راه‌حل متفاوتی را برای برون‌رفت از بحران غزه ارائه دهد؛ اما هر بار تیرش به سنگ بزرگی به اسم «نتانیاهو» می‌خورد.
کد خبر : 911110

گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با «ان‌بی‌سی نیوز»، راهبرد رژیم صهیونیستی برای تحقق هدف ادعایی «نابودی حماس» را به چالش کشیده و می‌گوید اگر اسرائیل در مسیر فعلی گام بردارد، به آنچه می‌خواهد نخواهد رسید.

 به گفته او، «اسرائیل در مسیری قرار گرفته که در آن احتمالاً وارث قیام شمار زیادی از جنگجویان باقی‌مانده حماس خواهد بود یا چنانچه (غزه را) ترک کند، خلائی به جا می‌گذارد که با هرج‌ومرج، بی‌قانونی و شاید هم حماس پر می‌شود».

او به‌طور ضمنی، به ناکامی ارتش اسرائیل در پاک‌سازی غزه از حماس اشاره کرد و گفت: جنگجویان حماس در حال بازگشت به مناطق شمالی غزه هستند که اسرائیل ادعای پاک‌سازی آنها را داشت حال‌آنکه تهاجم به رفح، این خطر را که به غیرنظامیان آسیب جدی‌ای برسد، در بر دارد.

ضرورت ارائه «طرح مشخص» یا «طرح تفصیلی» درباره نحوه حفاظت از غیرنظامیان به کلیدواژه اصلی آمریکایی‌ها در توجیه مخالفت با حمله گسترده اسرائیل به رفح تبدیل شده است.

یکی از موضوعات مورد بحث واشینگتن و تل‌آویو این است که چگونه در مسیر تحقق هدف ادعایی، اختلاف تاکتیکی‌شان را حل کنند

به‌عبارت‌دیگر، آنها به کنایه می‌گویند اگر طرحی باشد که جابجایی ساکنان رفح به منطقه‌ای امن را تضمین کند، با تهاجم زمینی گسترده به این شهر، مشکلی ندارند چراکه «نابودی حماس» هدف مشترک واشینگتن و تل‌آویو است- نشانه‌ای دیگر مبنی بر اینکه اختلاف آمریکا و اسرائیل از سطح تاکتیکی فراتر نمی‌رود.

برای همین است که بلینکن، ساعتی بعد از انتشار مصاحبه با ان‌بی‌سی نیوز، در تماس تلفنی با «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، بار دیگر به او تأکید کرد که «تعهد آمریکا به امنیت اسرائیل، آهنین است و شکست حماس هدف مشترک».

اکنون، یکی از موضوعات مورد بحث واشینگتن و تل‌آویو این است که چگونه در مسیر تحقق هدف ادعایی، اختلاف تاکتیکی‌شان را حل کنند.

برای عبور از این بن‌بست است که آمریکایی‌ها در تعامل با صهیونیست‌ها، روی گزینه «راه‌های جایگزین» برای غلبه بر حماس مانور می‌دهند تا آنجا که «جان کربی» سخنگوی شورای امنیت کاخ سفید می‌گوید: در مقایسه با عملیات زمینی، راه‌های بهتری برای نابودی آنچه از حماس باقی مانده است، وجود دارد.

به همین منظور، امروز، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید یک‌بار دیگر در تماس با «تزاچی هنگبی» همتای اسرائیلی، موضوع «راه‌های جایگزین حمله به رفح» را پیش کشید.

بااین‌حال، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل قصد دارد با سوءاستفاده از تعهد امنیتی آمریکا، تا جایی که امکان دارد واشینگتن را در تله جنگ غزه گرفتار کند.

درحالی‌که کاخ سفید به‌صراحت می‌گوید که «عملیات بزرگ اسرائیل در رفح هدف اسرائیل و آمریکا برای شکست حماس را عملی نمی‌کند»، نتانیاهو، همین امروز، در واکنش به بلینکن که او را به بی‌برنامگی در فردای پس از جنگ متهم کرده است، گفت: باشد، اما ابتدا حماس باید از بین برود.

این‌گونه به نظر می‌آید که گفت‌وگوی واشینگتن- تل‌آویو به دور باطل تکرار افتاده است و کاخ سفید باید آماده پرداخت بهای سنگینی باشد که گرفتاری در این چرخه معیوب بر سیاست خارجی آمریکا تحمیل می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته