دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
اعلام آمادگی شهرداری برای تأمین قبور ۵۰ سال آینده تهران؛

بزرگ‌ترین آرامستان کشور خاموش می‌شود؟

بزرگ‌ترین آرامستان کشور خاموش می‌شود؟
روزانه حدود ۱۸۰ متوفی به بهشت زهرا منتقل می‌شود که حدود نیمی از آنها در قطعات جدید به خاک سپرده می‌شوند، این آمار بیانگر آن است که ظرفیت دفن روزانه در تنها گورستان رسمی پایتخت تا پایان سال تکمیل می‌شود.
کد خبر : 910880

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، چند روزی است که سرتیترهای رسانه به شمارش معکوس تکمیل ظرفیت بهشت زهرای تهران به عنوان تنها آرامستان این کلانشهر و بزرگترین گورستان کشور اختصاص پیدا کرده است.

جواد تاجیک مدیرعامل بهشت زهرای تهران تاکید می‌کند که دیگر امکان توسعه بهشت زهرا وجود ندارد؛ چراکه پیرامون آن ساختمان‌های مسکونی قرار گرفته و اگر حداقل فضاهایی هم وجود داشته باشد با توجه به شرایط ترافیکی تصمیمی برای توسعه آن در این محدوده نداریم.

مدیران شهری باید به فکر آرامستان جدید باشند؛ البته این تدبیر باید۲۰ سال پیش انجام می‌شد تا تهران امروز با چنین بحرانی مواجه نشود. جانمایی آرامستان جدید برای شهری مثل تهران که از هر طرف توسعه حداکثری داشته است، از سوی دیگر روزانه حدود 180 متوفی به بهشت زهرا منتقل می‌شود که حدود نیمی از آنها در قطعات جدید به خاک سپرده می‌شوند، این آمار بیانگر این است که ظرفیت دفن روزانه در تنها گورستان رسمی پایتخت تا پایان سال تکمیل می‌شود.

چند روز پیش حسین نظری معاون شهردار کمی خیال تهرانی‌ها را راحت کرد و گفت: تکلیف گورستان جدید تهرانی‌ها مشخص شد.

به گفته وی، مکان دومین گورستان پایتخت به وسعت 40 هکتار در شرق تهران خواهد بود.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) نیز با اشاره به اینکه در لایحه بودجه شهرداری تهران برای سال آینده، این موضوع دیده شده و این پیش‌بینی صورت گرفته و شورا نیز احداث آرامستان‌های جدید را در دست بررسی قرار داده است، گفت: این آمادگی را داریم که چهار آرامستان بزرگ را با هدف تأمین 7 میلیون قبر برای نیاز ۵۰ سال آینده تهران احداث کنیم.

وی ادامه داد: اما به جهت سامانه‌ای، بعد از احداث آرامستان‌های جدید، همچنان تمرکز در بهشت زهرا خواهد بود اما شست و شو و دفن در آرامستان‌های جدید انجام می‌شود. تمرکززدایی از آرامستان‌ها در شهرهای بزرگ علاوه بر مسائل ترافیکی، یک مسئله پدافندی قلمداد می شود از این جهت که در صورت بروز بحران، مثل زلزله یا هر رخدادی در ابعاد بزرگ در چنین شهری، متمرکز بودن بر یک محل برای تدفین می تواند به بروز مشکلاتی منجر شود، علاوه بر این برداشته شدن بار ترافیکی از یک محدوده شهری و تقسیم آن در جهات دیگر می تواند به کاهش آلودگی هوا و ترافیک شهری کمک کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته