دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 ارديبهشت 1403 - 20:19

جهان عرب دیگر اشتیاقی به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی ندارند

جهان عرب دیگر اشتیاقی به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی ندارند
قائم‌مقام اسبق وزارت امور خارجه گفت: عادی‌سازی روابط اسرائیل با اعراب كه نهایی شده بود هم‌اکنون متوقف شده، الان دولت عربستان و سایر دولت‌های عربی اسلامی از این بحث خودداری می‌كنند و شرط‌های بسیار سختی گذاشتند.
کد خبر : 910776

به گزارش سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، علیرضا شیخ عطار، قائم‌مقام اسبق وزارت امور خارجه در یک گفت‌وگوی رادیویی درباره وضعیت اقتصادی رژیم صهیونیستی پس از عملیات طوفان الاقصی اظهار كرد: تجربه تاریخی ثابت كرده كه در هر مبارزه و هر جنگی اعم از جنگ سخت و نرم، معمولاً تصویر طرفین از یكدیگر در تصمیم‌گیری قبل از جنگ بسیار مهم و كلیدی است.

او افزود: تصویری كه از اسرائیل بعد از ۱۹۴۸ در دنیا ایجاد شد بر اساس تبلیغات گسترده و مالكیت رسانه‌های مهم دنیا و هالیوود بود مبنی بر اینكه اسرائیل یك قدرت شکست‌ناپذیر، هوشمند و با سیستم اطلاعاتی بسیار قوی است و در همه لایه‌ها در دنیا نفوذ دارد اما در مقابل، تصویری كه اسرائیل از فلسطینی‌ها ایجاد می‌كرد یك سری گروه‌های كوچك و متفرقی بود كه با هم دعوا دارند و ضعیف هستند و حتی عرب‌ها هم كمكشان نمی‌كنند.

سفیر سابق ایران در آلمان گفت: این تصویرسازی‌ها باعث شده بود اسرائیل را دچار یك غرور فراواقعی كرده بود اما در نهایت نیروهای مقاومت در یمن و فلسطین و عراق و لبنان و حتی اخیراً در بحرین به این نتیجه رسیدند كه تصویرسازی‌ها اشتباه بوده و اسرائیل ضعیف‌تر از این‌هاست كه نشان می‌دهد.

شیخ عطار با بیان اینكه حزب‌الله لبنان با مراوداتی كه با گروه‌های فلسطینی داشت در تغییر این تصویر خیلی مؤثر عمل كرد افزود: حزب‌الله لبنان و حماس كاملاً پنهانی و با اطلاعات قوی عمل كردند و حفاظت اطلاعات را به خوبی انجام دادند كه این در وهله اول، شوك روحی سنگینی به رژیم صهیونیستی وارد كرد و به همین دلیل هم اسرائیل برای جبران این شكست، اقدام به وحشی‌گری كرد.

قائم‌مقام اسبق وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: وحشی‌گری‌هایی كه در اثر شوك صورت می‌گرفت هزینه‌های سنگینی به رژیم صهیونیستی تحمیل كرد كه بیشتر از ظرفیت این رژیم بود البته كشور آلمان از جنگ جهانی دوم تاكنون به بهانه هلوكاست سالانه ۳ میلیارد دلار به اسرائیل كمك بلاعوض می‌كند اما خسارات بیشتر از این حرف‌هاست بطوریكه خیلی از بانك‌های اسرائیلی در مرز ورشكستگی قرار گرفتند.

شیخ عطار با بیان اینكه اخیراً مهاجرت معكوس از اسرائیل به اروپا و اروپای شرقی به شدت افزایش یافته است اقتصاد اسرائیل ضربه بزرگی خورده و اگر به اسرائیل كمك نشود دوام نخواهد آورد و حتی همین فشار اقتصادی هم باعث شده كه در حوزه سیاسی و نظامی تا حد زیادی كوتاه بیاید.

قائم‌مقام اسبق وزارت امور خارجه یادآور شد: عادی‌سازی روابط اسرائیل با اعراب كه نهایی شده بود هم‌اکنون متوقف شده البته ممكن است بعدها اتفاقاتی بیفتد اما الان دولت عربستان و سایر دولت‌های عربی اسلامی از این بحث خودداری می‌كنند و شرط‌های بسیار سختی گذاشتند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته