دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 ارديبهشت 1403 - 00:02
آنا گزارش می‌دهد؛

رویداد «صدرا»؛ روزنه شناسایی ایده‌های برتر صنعت و دانشگاه

رویداد «صدرا»؛ روزنه شناسایی ایده‌های برتر صنعت و دانشگاه
رویداد «صدرا» در حالی با حضور شرکت‌های صنعتی و خدماتی و نمایندگان فعال صنایع بزرگ به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی همدان برگزار شد که این رویداد درحقیقت روزنه‌ای برای شناسایی ایده‌های برتر صنعت و دانشگاه به شمار می‌رود.
کد خبر : 910754

خبرگزاری علم و فناوری آنا- مهدی صفرزاده؛ رویداد «صدرا» (صنعت، دانشگاه، راه اشتغال) با حضور ۲۵ شرکت صنعتی و خدماتی با شعار «صنعت، دانشگاه، راه اشتغال» و برای اشتغال همزمان با تحصیل دانشجویان با حضور فعال نمایندگان صنایع بزرگ به‌منظور مصاحبه، جذب و استخدام دانشجویان و دانش‌آموختگان توانمند به مدت 4 روز در دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان برگزار شد.

هدف رویداد «صدرا» ارتباط دانشگاه با صنعت، اشتغال‌آفرینی، استفاده از دانشجویان به‌عنوان کارآموز و کارورز، افزایش مهارت‌های شغلی، آشنایی دانشجویان با چالش‌های واقعی صنعت، تبدیل ایده‌های علمی به محصولات صنعتی و تجاری و حمایت مالی صنایع از پایان‌نامه‌هاست.

این رویداد به‌واسطه دغدغه دانشگاه آزاد اسلامی در افزایش مهارت دانشجویان و توجه به آینده شغلی آنها برگزار شد تا بستری برای مشارکت بخش صنعت و دانشگاه باشد و دانشجویان با فرآیند‌ها و مسیر‌های ارتباط صنعت و دانشگاه همچنین روش ایجاد بازار کار آشنا شوند و خود را برای آینده آماده کنند، اتفاقی که برای از بین بردن خلأ‌های موجود طراحی شده، خلأ‌هایی که به‌عنوان حلقه مفقوده ارتباط صنعت و دانشگاه یاد می‌شوند و حال به همت دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان وارد فاز عملیاتی شده و رویکرد اجرایی به خود گرفته است.

تولد رویداد صدرا با حضور شرکت‌های بنام و بزرگ نقطه عطفی در برقراری پیوند صنعت و دانشگاه شد؛ اگرچه شرکت سهامی بیمه ایران، سازمان مدیریت صنعتی، شرکت تعاونی تولید روستایی استان همدان، شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور، شتاب‌دهنده‌ها، گروه‌های پژوهشی، فرهنگسراها، رسانه و شرکت‌های تبلیغاتی نیز میزبان حضور پرشور دانشجویان شده و روزنه‌ای برای شناسایی ایده‌های برتر دانشگاهیان و نقاط قوت صنایع گشوده شد. از همین رو رویداد صدرا انسجام پیوند دانشگاه و صنعت را هموار کرد.

نهادینه شدن مهارت‌محوری هدف بارز «صدرا»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در این باره به خبرنگار آنا گفت: در سند تحول و تعالی دانشگاه به موضوع حلقه مفقوده صنعت و دانشگاه و لزوم ارتباط این دو رکن مهم در عرصه عمل توجه ویژه شده است.

غلامرضا خاکساری، برگزاری چنین رویداد‌ها در دانشگاه را ضروری دانسته و به آنا می‌گوید: «در دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در راستای برقراری پیوند بین دانشگاه و صنعت، دفتری با عنوان ارتباط با صنعت و بخش پژوهشی مرکز رشد در نظر گرفته شده است. اقدام دیگر دانشگاه در این حوزه، پایش مشکلات استان همدان و ارائه راهکار دانشگاهی توسط دانشجویان است.»

بیشتر بخوانید:

فرصت‌های شغلی جدید برای دانشجویان

توافق برد-برد دانشگاه و صنعت

اتفاق تحسین‌برانگیز دانشگاه آزاد

به گفته رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، این اقدامات در راستای یافتن راه اشتغال دانشجو در نظر گرفته شده و دانشجویان موافق استمرار چنین رویداد‌هایی هستند.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان هم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا با تأکید بر شعار رویداد صدرا، دغدغه دانشگاه آزاد را افزایش مهارت دانشجویان و توجه به آینده شغلی آنها عنوان و بیان می‌کند: «با این رویداد بستر برای مشارکت بخش صنعت و دانشگاه مهیا شد تا دانشجویان با فرآیند‌ها و مسیر‌های ارتباط صنعت و دانشگاه و روش ایجاد بازار کار آشنا شوند و خود را برای آینده آماده کنند.»

دبیر اجرایی رویداد صدرا و معاون آموزشی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان هم به خبرنگار آنا تأکید می‌کند: «دانشگاه آزاد اسلامی با سرعت به سوی مهارت‌محوری، حرکت می‌کند؛ به طوری که ترویج آموزش در عرصه را به صورت نظام‌مند در دستورکار دارد.»

بهروز بیات می‌گوید: «رویداد صدرا آغازی بر این حرکت و برقراری تعامل است و با استقبال خوب دانشجویان، شرکت‌های صنعتی و مسئولان مواجه شده است.»

به گفته دبیر اجرایی رویداد صدرا در همدان، هدف اصلی این رویداد و چشم‌انداز دانشگاه نهادینه شدن مهارت‌محوری است که اکنون با طرح‌های جانبی دنبال می‌شود.

محصولات فناورانه، محصول تعامل صنعت و دانشگاه

مدیر فروش یک شرکت ساختمانی هم با حضور در رویداد صدرا، تعامل و ارتباط صنعت و دانشگاه را ارائه محصولات فناورانه دانسته و می‌گوید: «شرکت در رویداد صدرا افزون بر اثرگذاری روی دانشجویان در راستای دریافت مهارت فناورانه از دانشگاه نیز حائز اهمیت است.»

فاطمه عابدی توضیح می‌دهد: «رویداد صدرا می‌تواند یکی از راه‌های شناسایی ایده‌های برتر و فناورانه فارغ‌التحصیلان و دانشگاهیان باشد و همین طور جذب افراد مستعد و معرفی به بازار کار را هم در پی دارد.»

مدیر یک شرکت صنایع غذایی فعال در همدان هم می‌گوید: پیوند صنعت و دانشگاه در رویداد چهار روزه «صدرا» با شعار «صنعت، دانشگاه، راه اشتغال» منسجم‌تر از گذشته است؛ به نحوی که زمینه انتقال تجارب از صنعت به دانشگاه و بالعکس در جامعه محقق می‌شود.

محمدی با بیان اینکه بهره‌گیری از توان علمی دانشگاه برای کمک به رفع مشکلات و ارائه محصولات کیفی‌تر مدنظر است، یادآور می‌شود: «حضور دانشجویان در این واحد تولیدی و بازدید از بخش کنترل کیفی و آزمایشگاهی و آشنایی با ماشین‌آلات صنعتی بخشی از دغدغه‌ها و فعالیت‌های ما بوده است.»

مسئول واحد تحقیق و توسعه یک شرکت لبنی نیز افزون بر حضور فعال در رویداد خاطرنشان می‌کند: «همکاری با دانشگاه‌ها به‌منظور انجام پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد و رساله دکتری به‌خصوص در رشته صنایع غذایی و حمایت از آثاری که منجر به حل مسائل می‌شوند در دستورکار شرکت قرار دارد.»

لیلا بخشی، انعقاد تفاهم‌نامه همکاری علمی ـ پژوهشی با دانشگاه آزاد اسلامی را در دست اقدام خوانده و بیان می‌کند: «حضور دانشجویان به‌‌خصوص در رشته صنایع غذایی و بهداشت مواد غذایی به‌عنوان کارورز و جذب نیرو در این شرکت از برنامه‌های است که مجدانه دنبال می‌شود.»

وی گریزی به رویداد صدرا زده و می‌افزاید: «این رویداد اقدامی ارزشمند است، امیدوارم بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد و تداوم داشته باشد.»

رویداد صدرا؛ روزنه شناسایی ایده‌های برتر صنعت و دانشگاه

به گزارش آنا، یکی از مشکلات دانش‌آموختگان نداشتن مهارت و تجربه ناکافی درحین تحصیل است که باعث می‌شود دانشجویان پس از دانش‌آموختگی در یافتن شغل دلخواه دچار مشکل شوند. از طرفی صنایع و شرکت‌ها نیز با متقاضیانی روبه‌رو هستند که تجربه کافی برای انجام کار‌ها را ندارند و باید مدت زمان زیادی صرف آموزش آنها شود، این مشکل از یک طرف باعث ناامیدی دانشجویان و خانواده آنها از تحصیلات دانشگاهی شده و از طرف دیگر بهره‌وری صنایع را به دلیل استفاده از نیرو‌های کم مهارت کاهش می‌دهد.

به منظور رفع این مشکل در دانشگاه آزاد اسلامی برنامه‌ای با عنوان طرح پویش اجرا شده است که هدف آن افزایش مهارت دانشجویان حین تحصیل از طریق کارورزی در صنایع و شرکت‌هاست. مشکلی که در این میان وجود دارد آن است که ارتباط بین دانشجو و شرکت‌ها به آسانی امکان‌پذیر نیست. به عبارت دیگر دانشجویان از شرکت‌های متقاضی و متقابلاً شرکت‌ها از دانشجویان متقاضی این طرح اطلاعی ندارند. از طرف دیگر بسیاری از شرکت‌ها و صنایع و دانشجویان از مزایای این طرح آگاه نیستند.

بیشتر بخوانید:

همه‌چیز درباره «طرح پویش»

برای حل این مشکل دانشگاه آزاد اسلامی رویدادی با عنوان «صنعت، دانشگاه، راه اشتغال» را که به اختصار «صدرا» نامیده می‌شود، تاکنون در دوره‌های مختلف برگزار کرده و می‌کند. در این رویداد از شرکت‌ها و صنایع معتبر دعوت می‌شود در نمایشگاهی که در دانشگاه برگزار می‌شود، شرکت کرده و نیاز‌های کارآموزی و استخدامی خود را به دانشجویان اعلام کنند. دانشجویان نیز با مراجعه به این نمایشگاه کار و مذاکره با شرکت‌ها، می‌توانند در قالب طرح پویش یا استخدام در این مجموعه‌ها مشغول به کار شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته