دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 ارديبهشت 1403 - 12:08

آموکسی‌سیلین دومین داروی پر مصرف کشور

آموکسی‌سیلین دومین داروی پر مصرف کشور
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: مصرف خودسرانه دارو در کشور بالاست و بیماران یا همراهانشان با اصرار فراوان خواهان نوشتن دارو در نسخه یا خرید بدون نسخه از داروخانه ا دارند.
کد خبر : 910641

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید حیدر محمدی در همایش ملی تجویز و مصرف منطقی دارو با تأکید بر لزوم منطقی سازی مصرف دارو و ارتقای فرهنگ مصرف آن در جامعه  گفت: تجویز و مصرف منطقی دارو از موضوعات حائز اهمیت در نظام سلامت به حساب می‌آید، از این رو ضرورت دارد که از جهات مختلف مورد توجه و ارزیابی قرار گیرد.

وی ادامه داد: میانگین تجویز اقلام دارویی در نسخه‌ها بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی حدود ۲ تا ۲.۵ قلم دارو باید باشد در کشور ما این تعداد بعد از شیوع بیماری کرونا به سه و ۶ دهم قلم دارو رسیده است.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: مصرف خودسرانه دارو در کشور بالاست و بیماران یا همراهانشان با اصرار فراوان خواهان نوشتن دارو در نسخه یا خرید بدون نسخه از داروخانه دارند و دارو‌های آنتی بیوتیک و در بین آنها آموکسی سیلین، دومین دارو از نظر مصرف عددی در کشور است که منطقی نیست و باعث مقاومت میکروبی بدن می‌شود.

محمدی از استادان گروه بالینی خواست، ابتدا دارو‌های خط اول درمان را تجویز کنند و در صورت اثر بخش نبودن خط‌های بعدی تجویز شود و یک باره دارو‌هایی تجویز نشود که دیگر جایگزینی برای درمان بیماران ندارد.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته