دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 ارديبهشت 1403 - 00:02
عضو هيئت عملی دانشگاه امام صادق(ع) با آنا مطرح کرد؛

اثرگذاری تصمیمات ارزی دولت در کاهش انتظارات تورمی

اثرگذاری تصمیمات ارزی دولت در کاهش انتظارات تورمی
عضو هيئت عملی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: با درآمدهای ارزی که وجود دارد و با افزایشی که در دارایی‌های خارجی بانک مرکزی ایجاد شده است، بانک مرکزی اگر بتواند نرخ ارز را ثابت نگه دارد، ممکن است تا حدودی اقتصاد تورمی را کنترل و مهار کند.
کد خبر : 910426

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ طبق آمار بانک مرکزی، فروردین امسال میزان دارایی‌های ارزی کشور حدود ۲۰۰ میلیون دلار افزایش یافته که به معنای تراز مثبت ۲۰۰ میلیون دلاری خرید دارایی‌های ارزی نسبت به فروش آن است.

همچنین از طرفی نرخ رشد نقدینگی که تا پایان اسفند سال گذشته به ۲۴ درصد کاهش یافته بود، فروردین به ۲۳ درصد رسید. در این میان رئیس کل بانک مرکزی معتقد است: به دلیل کاهش بیش از یک درصد ضریب فزاینده و نرخ پایه پولی و نقدینگی، انتظارات تورمی کاهش یافته است. 

در این رابطه کامران ندری، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا اظهار کرد: با درآمدهای ارزی که وجود دارد و با افزایشی که در دارایی‌های خارجی بانک مرکزی رخ داده است، بانک مرکزی اگر بتوانند نرخ ارز را ثابت نگه دارند ممکن است تا حدودی اقتصاد تورمی را کنترل و مهار کند؛ اما به نظر می‌رسد انتظارات تورمی فقط به نرخ ارز متصل نیست؛ بلکه به شرایط عمومی اقتصاد و عملکرد دولت هم مربوط می‌شود یعنی اگر تصمیمات و سیاست‌هایی در عرصه اقتصاد یا تصمیماتی در جامعه گرفته شود که مسائل اجتماعی را تحت‌الشعاع قرار دهد، می‌تواند ایجاد نگرانی برای مردم نسبت به آینده کند.

نرخ ارز متغیر اقتصادی کلیدی است

انتظارات تورمی

مدیرسابق گروه بانکداری اسلامی در پژوهشکده پولی و بانکی تصریح کرد: درواقع گفته می‌شود که حاکمیت با رفتارهایی که از خود نشان می‌دهد، نمی‌تواند اوضاع را سازماندهی و مدیریت کند یعنی تنها عامل کنترل و مدیریت انتظارات نرخ ارز نیست. به این معنا که نرخ ارز متغیر اقتصادی کلیدی است که می‌تواند روی انتظارات تورمی تاثیر بگذارد ولی عوامل دیگری هم وجود دارد که انتظارات تورمی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ندری ادامه داد: متاسفانه شرایط عمومی دولت شرایط خوبی نیست و قضاوت‌ها در رابطه با کارایی دولت قضاوت‌های مثبتی نیست. اگر از مردم بپرسید که آیا دولت می‌تواند کشور را خوب اداره کند یا خیر احتمالا اکثرا نظر منفی دارند که همان انتظارات منفی و نگرانی‌هایی است که جامعه نسبت به آینده دارد و می‌تواند باعث شود که افراد به سمت خرید دارایی‌های موجود بروند چون معتقدند حاکمیت نمی‌تواند ارزش پول را حفظ کند و این ناتوانی را به عملکرد بد دولت در این چند سال گذشته نسبت می‌دهند.

عضو هيئت عملی دانشگاه امام صادق(ع) افزود: بنابراین اگر بانک مرکزی بتواند در سال ۱۴۰۳ نرخ ارز را کنترل و مدیریت کند، تا حدودی می‌توان گفت که روی انتظارات تورمی تاثیر می‌گذارد؛ اما به شرطی که نگرانی‌هایی که مردم نسبت به آینده دارند و این نگرانی‌ها معلول عملکرد بد دولت در سه سال گذشته است به طور کامل مرتفع شود. ضمن اینکه در ماه‌های گذشته نوسانات ارزی را شاهد بودیم و یعنی عواملی در اقتصاد ممکن است فعال شوند که بازار ارز را تحت تاثیر قرار دهند.

هیچ تضمینی نیست که نرخ ارز نوسان نداشته باشد

ندری تاکید کرد: به این صورت که در سال جاری نرخ ارز به نزدیک ۷۰ هزار تومان هم رسید و حالا به حدود ۶۱ هزار تومان بازگشته است؛ بنابراین حتی اگر درآمد‌های ارزی دولت خوب و مناسب باشد، هیچ تضمینی نیست که نرخ ارز نوسان نداشته باشد و افزایش پیدا نکند، چون این موضوع به عامل نگرانی‌های مردم نسبت به نحوه اداره کرن کشور بازمی‌گردد و تا این نگرانی‌ها به طور کامل بر طرف نشود با مسئله انتظارات تورمی مواجه خواهیم بود و ممکن است به واسطه این نگرانی‌ها و تصمیمات سیاسی و اجتماعی که حاکمیت می‌گیرد دوباره شاهد حجماتی در بازار ارز باشیم و نرخ ارز نوسان داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: با همه این اوصاف ذخایر ارزی پیام مثبتی است که بانک مرکزی می‌دهد و از آن جهت می‌توانیم امیدوار باشیم که در سال جاری بانک مرکزی بتواند نرخ ارز را کنترل کند ولی با همه این حرف‌ها اتفاقاتی که در یک ماهه گذشته هم افتاده نشان داد که نوسانات نرخ در سال جاری امر خیلی بعید و نا محتملی نیست و ممکن است اتفاق بیفتد.

 نرخ ارز می‌تواند روی انتظارات تورمی تاثیر بگذارد

انتظارات تورمی

به گفته عضو هيئت عملی دانشگاه امام صادق؛ نکته دیگر اینکه انتظارات تورمی روی مردم به نرخ رشد نقدینگی وصل نیست و بعید به نظر می‌رسد لنگر انتظارات تورمی در ایران به نرخ رشد نقدینگی وصل نیست. بیشتر از همه نرخ ارز است که می‌تواند روی انتظارات تورمی تاثیر بگذارد و نگرانی‌هایی که مردم نسبت به نحوه اداره کردن کشور دارند. درواقع یک تصمیم سیاستی غلط و بعد هم پروپاگاندایی که در رسانه‌ها می‌شود، باعث می‌شود که مردم به بازار ارز حمله کنند و حجمات سفته بازانه در بازار ارز به وجود می‌آید.

به گزارش آنا، براساس این گزارش گفتنی است؛ کنترل نرخ ارز به‌صورت نامحسوس می‌تواند به کاهش انتظارات تورمی کمک کند البته درصورتی که ادامه دار باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته