دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 ارديبهشت 1403 - 11:43
بررسی ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در صنایع کشور (۴۷)

پشت پرده ضعف تولید فناوری‌های نوین ساختمانی

پشت پرده ضعف تولید فناوری‌های نوین ساختمانی
دبیر انجمن سازه‌های فولادی اظهار کرد: ساخت صنعتی مصالح، کاربرد بیشتری در انبوه‌سازی مسکن دارد؛ اما افرادی که کار انبوه‌سازی می‌کنند، تمایل چندانی به استفاده از مصالح صنعتی ندارند؛ زیرا به شیوه‌های ساخت سنتی عادت کرده‌اند.
کد خبر : 909379

علی مزروعی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا عنوان کرد: از زمانی که مسکن مهر کلید زده شد، روش‌های جدیدتر در ساخت وساز در مقایسه با روش‌های سنتی مورد استفاده قرار گرفت و روند خوبی را آغاز کرد؛ اما تداوم نیافت و به دلیل برنامه ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، انجام کار ساخت سرعت گرفت و این سرعت موجب افت کیفیت در ساخت صنعتی ساختمان شد. این شرایط موجب شد تا صنعتی‌سازی هم در بحث کیفی و هم کمی از رشد مورد انتظار عقب بماند.

ابترماندن هدف‌گذاری تولید مسکن صنعتی در کشور

وی با اشاره به اهمیت زیرساخت‌ها در ایجاد هر طرح و برنامه‌ای، عنوان کرد:‌ ارایه تسهیلات مناسب و بیشتر به صنعتی‌سازی موجب شد تا برخی از سازندگان و پیمانکاران به سمت صنعتی‌سازی بروند؛ اما به دلیل ضرورت سرعت، کیفیت را فدای کمیت کردند و به همین دلیل برنامه صنعتی‌سازی که می‌توانست حجم تولید مسکن را افزایش داده و هزینه‌های تولید را نیز پایین بیاورد، ابتر ماند.

 

صنعتی‌سازی

ضعف برنامه‌ریزی در ساخت و ساز صنعتی مسکن

مزروعی با اشاره به ضعف برنامه‌ریزی در ساخت مسکن در کشور، خاطرنشان کرد: کمبود تولید مسکن در کشور ما بیش از آنکه به صنعتی‌سازی مرتبط باشد به مباحث حاشیه‌ای پیرامون ساخت از جمله زمین، زیرساخت‌هایی مانند آب و برق و گاز و ... مرتبط است. در زمان ساخت مسکن مهر نیز کار به صورت عجله‌ای و با سرعت انجام شد؛ اما آب و برق، گاز، تلفن و شبکه فاضلاب آن وصل نبود به همین دلیل با وجود آماده تحویل بودن برخی واحد‌ها کار واگذاری به خریداران به تعویق می‌افتاد.

وی بیان کرد: صنعتی‌سازی روشی برای سرعت‌بخشی و کاهش هزینه در ساخت مسکن است؛ اما باید امکان آن و بستر صنعتی‌سازی در کنار مدیریت مناسب فراهم شده باشد.

ضرورت تداوم در برنامه‌ریزی برای ساخت صنعتی مسکن

دبیر انجمن سازه‌های فولادی اشاره‌ای هم به نیاز روزافزون کشور به ساخت مسکن با توجه به حجم جمعیت جوان در کشور کرد و افزود: متاسفانه مدیریت‌ها به گونه‌ای است که کارآمدی لازم را ندارد و این درحالی است که صنعتی‌سازی نیازمند برنامه‌ریزی برای تمام ارکان ساخت وساز در کشور است و باید تداوم داشته باشد.

وی عنوان کرد: سرمایه‌گذارانی که به ساخت با شیوه‌های صنعتی ورود می‌کنند نیازمند بازاری هستند که محصولات آنها را خریداری کند؛ اما شاهد هستیم که مدت کوتاهی محصولات آنها خریداری می‌شود و با توقف خرید محصولات و ظرفیت‌های ایجاد‌شده برای ساخت صنعتی مصالح تولید بی‌برنامه باقی می‌ماند.

 

ساخت و ساز

عادت به ساخت سنتی و بی‌اعتمادی انبوه‌سازان به ساخت صنعتی

مزروعی خاطرنشان کرد: ساخت صنعتی مصالح، کاربرد بیشتری در انبوه‌سازی مسکن دارد؛ اما افرادی که کار انبوه‌سازی می‌کنند تمایل چندانی به استفاده از مصالح صنعتی ندارند، چون به شیوه‌های ساخت سنتی عادت کرده‌اند و به دلیل نبود امکانات و متخصصان ساخت صنعتی و تولید مصالح غیرکیفی صنعتی در برهه‌ای از زمان، انبوه‌سازان نیز تمایل خود را به صنعتی‌سازی از دست دادند.

وی تأکید کرد:‌ کار ساخت صنعتی در کشور نیازمند تداوم است تا سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده بلااستفاده باقی نماند و ضمن ادامه روند تولید سطح کیفی تولیدات را افزایش داده و آموزش مستمر کارکنان را در برنامه خود داشته باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته