دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری مطرح شد؛

برپایی جشنواره «گنجینه مهر» با هدف خلق آثار هنری با محوریت امام‌رضا(ع)/ دانشجویان وارد میدان هنر می‌شوند

برپایی جشنواره «گنجینه مهر» با هدف خلق آثار هنری با محوریت امام‌رضا(ع)  دانشجویان وارد میدان هنر می‌شوند
در نشست خبری جشنواره گنجینه مهر مطرح شد که این جشنواره به دنبال تجاری‌سازی و تولید انبوه آثار هنری دانشجویان دانشگاه‌های کشور است.
کد خبر : 881456
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری جشنواره «گنجینه مهر» با حضور امیرمهدی حکیمی مدیرعامل موسسه آفرینش‌های ادبی آستان قدس رضوی و رئیس جشنواره، رضا شیخی رییس دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر و دبیر جشنواره و محمد فنودی دبیر اجرایی امروز، ششم آذر ماه در کتابخانه و‌ موزه ملک برگزار شد.
 
محمدجواد استادی عضو شورای‌سیاست گذاری جشنواره در ابتدای نشست عنوان کرد: یکی از سیاست‌های آستان قدس توجه به ابزار هنر برای درون سازی مسائل دینی و مذهبی مردم است. مشهد حجم مشخصی زائر دارد و استفاده از زبان فرهنگ و هنر باعث می‌شود کیفیت زیارت زائران ارتقا یابد.
 
وی با بیان اینکه سوغات زائر در بخش صنایع خلاق در حال پیگیری است، افزود: در فرایندهای تولید محصول، مسائل زیادی وجود دارد که باید مدنظر قرار بگیرد. ما در موسسه آفرینش‌های آستان قدس مسئله محور کار می‌کنیم و مسئله هم امروز این است که جوانان ما باید با این رویکردهای جدید آشنا شوند. حوزه مصرف فرهنگی یکی از حوزه‌های مورد توجه و مهم ما است که این جشنواره به دنبال دستیابی بدان است. امیدواریم با کمک دستگاه‌ها و نهادهای بیرونی برای تجاری سازی این حوزه بتوانیم قدمی برداریم.
 
وی در پایان با ارائه خبری گفت: امروز ظهر تفاهمنامه بین موسسه آفرینش‌های آستان قدس و صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی امضا خواهد شد. همچنین پایگاه هنری جشنواره mehrfestivart برای ثبت‌نام دانشجویان راه‌اندازی شده است.
 
نقش کلیدی هنر در امتداد زیارت زائران
 
سپس امیرمهدی حکیمی مدیرعامل موسسه آفرینش‌های ادبی آستان قدس رضوی نیز در صحبت‌هایی گفت: یکی از وظایف ما ذیل مکتب هنر رضوی حفظ گنجینه آستان قدس است، دستیابی به نظریه‌پردازی از دل این گنجینه حائز اهمیت است.
 
وی افزود: در این سال‌ها هنر در خدمت زیارت حضرت رضا(ع) در مشهد قرار گرفته است، یکی از حوزه‌های مورد توجه ما امتداد زیارت برای مردم است، هنر اینجا نقش کلیدی می‌تواند داشته باشد. آنچه در هنرهای کاربردی رخ می‌دهد در همه بخش‌های زندگی قابل استفاده و الهام است که می‌تواند از گنجینه حرم رضوی قابل برداشت باشد.
 
وی در ادامه افزود: دانشجویان برای حضور در جشنواره گنجینه مهر حضورشان اولویت دارد که به کمک دانشگاه‌ها میسر می‌شود، به همین منظور از سطح کلاس‌های درسی و رشته‌های مرتبط دانشگاهی می‌توان به عنوان منبع خلق اثر استفاده کرد. امیدوارم این گنجینه جریان جدیدی در خلق آثار و هنر فراهم و دانشجویان را فعال کند.
 
جشنواره گنجینه مهر بهمن ماه برپا می‌شود
 
علیرضا شیخی دانشیار دانشگاه هنر و رییس دانشکده هنرهای کاربردی با اشاره به اینکه «گنجینه» برند دانشگاه هنر و «مهر» برند آستان قدس است، توضیح داد: موضوع جشنواره گنجینه مهر ، کاربردی کردن یا رساندن آثار هنری به زندگی مردم است. این جشنواره شش ماه است که کلید خورده و بهمن ماه برپا می شود. رویکرد جشنواره توجه به اتفاقات زندگی عادی مردم با بسترسازی در زمینه‌های زندگی عادی، بسته بندی، محصولات هنری و هدایا است.
 
وی درباره تعامل آستان قدس و دانشگاه هنر گفت: جامعه مخاطب ما دانشجویان هستند اما صرفا آنها نیتسند که در جشنواره شرکت می‌کنند. تمامی دانشکده هنرهای دانشگاه‌های کشور در این کار مشارکت خواهند داشت. بازه زمانی هم ترم اول کنونی تا نیمه سال بعدی خواهد بود.
 
شیخی در بخش پرسش و پاسخ توضیح داد: رویکرد جشنواره بر این مبنا است که ما دنبال تولید آثار خاص و آنتیک نیستیم، هدف جشنواره تجاری سازی و تولید انبوع است. مسلما آثاری اینجا قرار می‌گیرند که برای زندگی امروز طراحی شده باشد، بحث تجاری سازی هم خیلی مهم است .
 
وی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا درباره حمایت از هنرمندان برگزیده گفت: جوایز خیلی مدنظر شورای سیاست گذاری نیستند، بلکه به تولید انبوه رساندن آثار هدف جشنواره است.  موسسه ما تلاش دارد مهمتر از جوایز کمک به تجاری شدن آثار کند.
 
حکیمی در بخش دیگر پرسش و پاسخ گفت: ما سیصد تصویر با کیفیت از هنرهای معاصر را در اختیار نمایشگاه گذاشتیم که استفاده کنیم و تقریبا از جاهای مختلف آنها را ارسال کردند. سایت و فروشگاه برند مهر هم اخیرا در مشهد افتتاح شده، مجموعه همه این کارها در اختیار جشنواره است ، همه هنرمندان می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند .
 
وی نیز درباره جوایز جشنواره گفت: ما اگر مسیر حمایت هنری را برای هنرمندان فراهم کنیم،  دیگر جایزه برای هنرمندان مهم نخواهد بود.
 
 
 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته