دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 مهر 1395 - 11:42

ابریشم رسانایی که کرم‌هایش گرافین خورده‌اند

محققان چینی موفق شدند با استفاده از تکنیکی عجیب، یک ابرابریشم تولید کنند که هم رساناست و هم مقاومت بسیار بیش‌تری از ابریشم معمولی دارد.
کد خبر : 125961

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از Scientific American، کشور چین به‌ عنوان مبداء راه ابریشم، چندسالی‌ است که در حال سرمایه‌گذاری برای بازسازی این مسیر تجاری‌ است، مسیری که ابریشم طبیعی و گرانبهای شرق دور را به اروپا می‌رساند و در این میان نیمی از کره زمین را از عواید تجاری بهره‌مند می‌ساخت.


اگرچه امروزه برای جابه‌جایی کالای سبک و کمی مانند ابریشم، نیازی به طی مسافت زمینی 8000 کیلومتر نیست اما محققان چینی برای بهبود محصول باستانی خود دست به کار شده‌اند و تحقیق عجیبی را طراحی و اجرا کردند.


یک تیم تحقیق از دانشگاه شینگ‌هوای پکن برای افزودن گرافین به ابریشم طبیعی، این ماده را به‌ صورت نانوتیوب‌های کربن، در مایعی جاسازی کردند و غذای کرم‌های ابریشم را که برگ است، به آن آغشته ساختند. کرم‌های ابریشم پس از تغذیه از این برگ‌ها، رشته‌های ابریشمی‌ای تولید کردند که حاوی گرافین است و خواص خارق‌العاده‌ای از خود نشان می‌دهد. محصول به‌دست آمده از این کرم‌ها، ابریشمی رساناست که می‌تواند جریان الکتریکی را هدایت کند و 50 درصد بیش‌تر از ابریشم معمولی، در مقابل کشش مقاومت داشت.


این دانشمندان دریافتند که نانوتیوب‌های کربن در رشته‌های ابریشم به آسانی دیده نمی‌شوند و علت آن این است که تنها 0/2 درصد از ابریشم از گرافین تشکیل شده است. گام بعدی در این تحقیق این است که دانشمندان دریابند بقیه نانوتیوب‌های کربن دفع شده‌اند یا در دستگاه هاضمه کرم‌ها تجزیه و به انرژی تبدیل شده‌اند.


فارغ از این‌ که نتیجه مرحله بعدی تحقیق چه باشد، نتایج به دست آمده این امیدواری را ایجاد می‌کند که در آینده بتوان مواد مقاوم طبیعی زیادی از ابریشم به‌دست آورد و همچنین ایمپلنت‌های پزشکی قابل جذب و طبیعی یا حتی تکنولوژی‌های الکترونیکی پوشیدنی و دوست‌دار طبیعت ساخت.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته