دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دبیری در گفت‌وگو با آنا خبر داد: 

ضرورت توجه به مسکن خطرناک حاشیه‌‌نشین‌ها و ساماندهی آن‌ها

ضرورت توجه به مسکن خطرناک حاشیه‌‌نشین‌ها و ساماندهی آن‌ها
رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: مشکلات حاشیه‌نشینی و اهالی ساکن در این بخش‌ها خیلی بیشتر از مشکلات مردم ساکن در بافت فرسوده است و یک سری معضلات اجتماعی هم در این نواحی وجود دارد و ساکنین آن مسکن‌های خطرناک با وضعیت بحرانی دارند و اگر سیل یا زلزله‌ای بیاید فاجعه‌ای رخ می‌دهد و باید ساماندهی شوند.
کد خبر : 912362

شهرام دبیری رئیس شورای عالی استان‌ها، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، اظهار کرد: ما در جلسه‌ای با محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی درباره بافت فرسوده شهر تهران به طور مفصل صحبت کردیم و در نهایت تفاهم نامه‌ای مشترک به امضا رسید.

وی تصریح کرد: بر اساس تفاهم‌نامه به امضا رسیده میان شورای عالی استان‌ها و وزارت راه مقرر شده است که از ظرفیت شوراها برای کاهش بافت فرسوده و شروع نوسازی استفاده شود و بتوانیم یک سری اقدامات عملی و مطلوبی را در این زمینه با توجه به ظرفیت‌های خوبی که در دولت، شهرداری‌ها و همچنین با مشارکت بخش خصوصی و ظرفیت‌های خوبی که در این زمینه دارا هستند انجام بدهیم.

رئیس شورای عالی استان‌ها، همچنین اضافه کرد: با سیاست‌های تشویقی ما می‌توانیم مردم را ترغیب کنیم که بیایند و در بافت فرسوده سرمایه گذاری کرده و با تسهیلاتی که به آن‌ها می‌دهیم، کار مقاوم سازی ساختمان‌ها را در بافت فرسوده انجام دهند و در نهایت چهره شهر با کاهش بافت فرسوده بهتر از گذشته شود. 

ضرورت برنامه ریزی‌های کلان برای رفع مشکلات بافت فرسوده 

دبیری همچنین یادآور شد: در گذشته و در برنامه‌های ۵ سالی قبلی یک سری وظایف برای دولت هم در خصوص بافت فرسوده تعیین شده بود که به عنوان مثال سالی ۱۰ درصد از مشکلات نوسازی و مقاوم سازی بافت فرسوده را مرتفع کنند که متاسفانه تا حالا اقدامات خوبی در این زمینه انجام نشده است، اما امیدوارم با برنامه‌ریزی که صورت گرفته است در آینده وضعیت بهتری در خصوص رفع مشکلات بافت فرسوده به ویژه در شهر تهران داشته باشیم.

وی در ادامه تأکید کرد: اقدامات فعلی شهرداری و دولت در بافت فرسوده تا حدی می‌تواند به حل این معضل کمک کننده باشد، ولی بیشتر هدف این است که هم ساختمان‌ها مقاوم سازی شده و چهره شهر تغییر پیدا کند و به جای اینکه ما برویم در بیرون و در حاشیه شهر یک مجتمع یا شهرکی بسازیم و تاسیسات و دیگر موارد مورد نیاز که هزینه بر است را منتقل کنیم، می‌توانیم این کارها را در داخل شهر اجرایی کنیم و با یک هزینه منطقی و خوب اقدامات مفیدی انجام بدهیم.

رئیس شورای عالی استان‌ها اضافه کرد: شهرداری در خصوص بافت فرسوده و حاشیه نشین‌ها ورود کرده و تا کنون اقداماتی را انجام داده است و باید برنامه ریزی در سطح کلان‌تر در مباحث یاد شده ورود پیدا کند تا عملکرد بهتری را ارائه بدهد.

مشکلات حاشیه‌نشینی از بافت فرسوده بیشتر است

دبیری با اشاره به اینکه حاشیه‌نشینی در خیلی از شهرها مثل تهران، تبریز، مشهد و ... وجود دارد، تصریح کرد: مشکلات حاشیه نشینی و اهالی ساکن در این بخش‌ها خیلی بیشتر از مشکلات مردم ساکن در بافت فرسوده است و یک سری معضلات اجتماعی هم در این نواحی وجود دارد و بعضی نقاط در حاشیه‌های شهرها نیز خیلی مسکن‌های خطرناک با وضعیت بحرانی دارند و اگر سیل یا زلزله‌ای بیاید فاجعه‌ای رخ می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: رسیدگی و تعیین تکلیف حاشیه شهرها نیز جزو اولویت‌های شهرداری‌ها محسوب می‌شود و ما خودمان هم می‌خواهیم که در بخش‌های حاشیه نشینی ساماندهی انجام شود و این ساماندهی با سیاست‌های تشویقی شورا، فعالیت‌های شهرداری و کمک‌های دولت قرار است اجرایی شود و بخش خصوصی هم می‌تواند به این مجموعه‌ها در ساماندهی حاشیه نشین‌ها کمک کند.

رئیس شورای عالی استان‌ها در ادامه یادآور شد: ما در جهت پیشگیری از وقوع و گسترش آسیب‌های اجتماعی در مجموعه شورا و شهرداری برنامه‌ریزی می‌کنیم و تاکنون نیز کارهای خوبی انجام شده است، ولی اگر اصلاح ساختار در حاشیه‌های شهرها انجام شود، معضل حاشیه‌نشینی به صورت اساسی و ریشه‌ای حل خواهد شد. 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته