دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نخستین کنگره بین‌المللی علم و قرآن؛

موسوی موحدی: مرکز تحقیقات علم و الهام از قرآن راه‌اندازی شود

موسوی موحدی: مرکز تحقیقات علم و الهام از قرآن راه‌اندازی شود
رئیس انجمن بیوشیمی فیزیک ایران گفت: نیاز است که یک مرکز تحقیقات علم و الهام از قرآن راه‌اندازی شود تا بتوان سوال‌های اصیل حکیمانه را طراحی کرد تا رهنمودی برای جهت‌گیری روش‌ها و تکنیک‌های علمی باشد.
کد خبر : 912135

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نخستین کنگره بین المللی علم و قرآن صبح امروز (یکشنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳)  با حضور پژوهشگران و اندیشمندان در کتابخانه دکتر امینی دانشگاه تهران برگزار شد.

علی اکبر موسوی موحدی دبیر علمی نخستین کنگره بین المللی علم و قرآن در این مراسم اظهار کرد: قرآن کتاب خدا است که برای هدایت بشر نازل شده است، این کتاب حاوی حکمت و دانش کل عالم در همه زمان‌هاست، قرآن فقط کتاب واژه ها نیست بلکه کتاب هدایت پارسایان است.

وی افزود: قرآن کتاب قدیم و جدید است که نسبت به مراتب پارسایی، نور آن بر قلب و نفس انسان متجلی می‌شود. قرآن کتاب نور است و در آن نوشته شده است: (واتَّقُوا الله ويُعَلِّمُكُمُ الله) از خدا پروا کنید، خدا به شما علم می آموزد.

موسوی موحدی بیان کرد: علم نور است و آموزش و دریافت علم بستگی به مراتب پارسایی انسان دارد نور به معنای روشنایی و فروغ آن چیزی است که در حقیقت نفس خودش ظاهر است؛ بنابراین هر چیزی را نیز روشن و ظاهر می سازد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: نور برای ذهن انسان در مقایسه با تاریکی و ظلمت فهم می‌شود؛ همانطور که چراغی از نور تاریکی را در هم می‌شکند و به سبب آن رنگ و شکل هویدا می‌شود.

موسوی موحدی گفت: نور حقیقت از ذات پروردگار هستی و به اراده او جاری شده از حجاب‌های بسیار عبور می‌کند غلیظ تر و با نور کمتر می‌شود تا به شکل این روشنایی حسی که اذهان ما آن را می‌شناسد تجلی می یابد. پس نور دارای مراتب است که هر یک نمایانگر ایده ها و طبیعت های متمایز است.

وی اضافه کرد: هر چه وجود انسان زلال‌تر و شفاف‌تر باشد نور او درخشان تر است درست مانند نوری که در یک آینه پاک منعکس می‌شود. با این مسیر می‌باید به دنبال دیدن نور قرآن و حقیقت بود تا بلکه پروردگار هستی پرتویی از آن را بر نفس ما بتاباند که آن پرتو علم الهی است که حسب مراتب بر انسان الهام و هویدا می‌شود.

موسوی موحدی ادامه داد: روش‌ها و آزمایش‌ها و محاسبات علم (ساینس) بر مبنای سوال، فرضیه و طرح نامه (پروپوزال) شکل می‌گیرد. هر چه سوال طرحنامه غنی‌‌تر و حکیمانه‌تر باشد دستاورد متعادل‌تر و کارآمدتری حاصل می‌شود.

وی تاکید کرد: اگر سؤال الهام از قرآن و یا خلقت آسمان‌ها، زمین و آنچه بین آن‌هاست باشد موضوع بسیار منطقی و غنی از محتوای عقلی و علمی است. امروز جهت گيري علم به سوي زيست الگو (بيوممتيك و الهام زيستی است). اما الهام از قرآن بسیار فراگیرتر از موضوع مذکور است چون محتواي قرآن زير بناي علوم عالم در دو دنیاست و رهنمود آن هدایت علم را در بر دارد. امروز یکی از مهمترین توانایی‌های علم (ساینس) در موضوع شناخت ملكولي و تصوير برداري و بزرگنمایی از پدیده‌‌‌‌‌‌های طبیعت است که می‌‌تواند از قرآن الهام دریافت کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بیان کرد: البته موضوع هوش مصنوعي كوانتومی هم از موضوعات بسیار مهم است لذا می‌باید توجه خاصی به ورود داده‌ها بر مبنای قرآن، علوم الهی، اخلاق و ادب در دادگان‌های هوش مصنوعی نمود که در حال حاضر انسان آن را ایجاد و پرورش می‌دهد تا هوش مصنوعی با داده‌ها و غایت الهی تربیت شود تا بتواند نقش سالم و اخلاقی را بهتر ایفا نماید.

موسوی موحدی افزود: امید دارم کنگره بین المللی قرآن و علم که هم اکنون در سال ۱۴۰۳ در دانشگاه تهران برگزار می‌شود، موجب طراحی سوالها و رهنمودهای اثرگذار برای طرح در جلسات هم اندشی در آینده به صورت حضوری و مجازي قرار گيرد تا بستر گفتمان متعالی مبنای الهام از قرآن در بین اندشمندان و پژوهشگران فراهم شود.

رئیس انجمن بیوشیمی فیزیک ایران ادامه داد: امید دارم که دبیرخانه دائمی این گنگره تشکیل شود تا با ایجاد شبکه اندیشمندان و دانشمندان و پژوهشگران بتوان مباحثات قرآني و علمي را در سطح جهانی مطرح کرد.

موسوی موحدی اضافه کرد: البته ضروری به نظر می‌رسد که یک مرکز تحقیقات علم و الهام از قرآن تأسیس شود تا بتوان سوال‌های اصیل حکیمانه را طراحی کرد تا رهنمودی برای جهت‌گیری روش‌ها و تکنیک‌های علمی باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته