دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 ارديبهشت 1403 - 00:02
در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا تشریح شد؛

دانشگاه آزاد علیه واردات/ شبکه ملی زیست‌فناوری در حوزه جلبک چه هدفی دارد؟

دانشگاه آزاد علیه واردات  شبکه ملی زیست‌فناوری در حوزه جلبک چه هدفی دارد؟
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس با بیان اینکه ۹۰ درصد جلبک کشور، وارداتی است، اهداف راه‌اندازی شبکه ملی زیست‌فناوری در حوزه جلبک با محور این دانشگاه را تشریح کرد.
کد خبر : 911889

خبرگزاری علم و فناوری آنا ـ حسین بوذری؛ دکتر طهرانچی در نهمین جلسه شورای راهبردی شبکه آموزش، پژوهش و فناوری علوم کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه آزاد اسلامی بر ضرورت فعال‌سازی رشته‌های علوم پایه ازجمله زیست گیاهی و علوم شیمی با محور جلبک تأکید کرد.

فعال‌سازی طرح ایجاد اشتغال پایدار در حوزه جلبک می‌تواند علاوه بر دانشگاه‌ها در سطح مدارس سما هم مورد توجه قرار بگیرد.

براین اساس، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس و صفادشت به‌دلیل ظرفیت بالا در زمینه رشته‌های علوم پایه و حوزه جلبک برای ایجاد شبکه ملی زیست‌فناوری در حوزه جلبک انتخاب شد.

بیشتر بخوانید:

ایجاد شبکه ملی زیست‌فناوری در حوزه جلبک

از سویی مقرر شده پارک علم و فناوری جلبک در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس و صفادشت راه‌اندازی شود و دانشگاه‌های علاقه‌مند و فعال به این موضوع وارد شوند.

این موضوع می‌تواند علاوه بر اشتغالزایی در زمینه ارزش‌افزوده هم بسیار مثمر باشد، تشکیل کنسرسیوم جلبک با نقش‌آفرینی واحدهای فعال دانشگاه و تخصیص سهم مادی و معنوی برای اعضای فعال هیئت علمی در حوزه جلبک مورد تأکید رئیس دانشگاه آزاد اسلامی است.

خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا به مناسبت انتخاب دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس، ملارد و صفادشت برای راه‌اندازی شبکه ملی زیست‌فناوری در حوزه جلبک گفت‌و‌گویی را با حامد افشاری رئیس این دانشگاه ترتیب داده تا ظرفیت‌های این واحد دانشگاهی را در زمینه رشته‌های علوم پایه و جلبک مورد بررسی قرار دهد.

هدف از راه‌اندازی سرای نوآوری جلبک اشتغال پایدار است

آنا: دلایل انتخاب دانشگاه آزاد اسلامی شهرقدس و صفادشت برای ایجاد شبکه ملی زیست‌فناوری در حوزه جلبک چیست؟

افشاری: این دانشگاه زیرساخت‌هایی را در حوزه جلبک آماده می‌کند، به‌طوری که در حال حاضر سرای نوآوری جلبک راه‌اندازی شده که با توجه به کاربردهای جلبک در حوزه‌های مختلف ازجمله صنایع غذایی، صنایع بهداشتی، خوراک دام، صنعت طیور، شیلات و ... سرای نوآوری جلبک حدود ۶ ماهی است که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس، ملارد و صفادشت ایجاد شده است.

اکنون سایت صفادشت تبدیل به سرای نوآوری جلبک شده و در آنجا تمامی زیرساخت‌های آزمایشگاهی، تولید آزمایشگاهی و پایلوت نیمه‌صنعتی تولید جلبک برقرار شده و تدابیر لازم برای طی دوره‌های مهارتی دانشجویان سایر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سرای نوآوری جلبک به‌صورت مستمر اندیشیده شده است.

سرای نوآوری جلبک برای دانشجویان اشتغال پایدار ایجاد می‌کند، به‌خصوص دانشجویان رشته‌های زیست‌شناسی گیاهی، حوزه شیلات و شیمی، بنابراین دانشجویانی که علاقه‌مند هستند می‌توانند دوره‌های مهارتی لازم را در سرای نوآوری جلبک دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس، ملارد و صفادشت طی کنند.

دانشجویان بعد از سپری کردن دوره‌های مهارتی در سرای نوآوری جلبک می‌توانند اقدام به راه‌اندازی سایت تولید جلبک کنند و براساس استانداردهای تعریف شده در سرای نوآوری جلبک دانشگاه آزاد اسلامی واحد صفادشت درراستای تولید جلبک اقدامات لازم را انجام دهند.

در نتیجه جلبک تولیدی متناسب با استانداردهای سرای نوآوری جلبک دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس، ملارد و صفادشت در داخل سرا براساس پروتکل‌ها و استانداردهای شیلات به‌صورت پودر بسته‌بندی شده و در نهایت به مصرف شیلات یا صنایع مرتبط مانند مکمل‌ها، صنعت آرایشی ـ بهداشتی و ... به فروش می‌رسد.

بنابراین موضوع سرای نوآوری جلبک در دانشگاه آزاد اسلامی واحد صفادشت اینگونه است که علاوه بر آموزش در رشته‌های مختلف مربوط به جلبک، دانشجویان مهارت‌های لازم را از واحدهای سراسر کشور در این رشته می‌بینند تا اشتغال پایدار در تولید جلبک و فرآورده‌های آن مهیا شود.

آموزش‌ به‌صورت آنلاین و تئوری است و علاوه بر آن دانشجویان یک‌هفته به‌صورت عملی مهارت‌های لازم را در سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی صفادشت می‌بینند و سپس با سرمایه‌گذاری اندک می‌توانند درآمد ماهانه‌ای را از تولید جلبک برای خود فراهم می‌کنند.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس، ملارد و صفادشت از سوی دکتر طهرانچی و براساس سند تحول دانشگاه آزاد مأموریت یافته تا از بیوتکنولوژی جلبک و فرآورده‌های آن که کاربردهای متعددی دارد اشتغالزایی مناسبی را برای دانشجویان مهیا کنیم.

آنا: دانشگاه آزاد اسلامی شهرقدس و صفادشت چه ظرفیت‌هایی برای ایجاد شبکه ملی زیست‌فناوری در حوزه جلبک دارد؟

افشاری: تمامی عوامل و بازیگران حوزه جلبک در سرای نوآوری جلبک دانشگاه آزاد اسلامی واحد صفادشت شناسایی شده‌اند و واحدهایی که در این حوزه فعال بوده و دارای پایان‌نامه هستند و سویه‌های شناسایی شده به‌صورت کلی و اقتصادی که از سوی دانشگاه آزاد اتفاق افتاده و حتی شرکت‌هایی که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس، ملارد و صفادشت و مراکز رشد شناسایی شده‌اند و سرای نوآوری و شبکه این سرا به‌صورت هم‌افزا در تولید صنعتی جلبک فعالیت خواهند کرد.

بنابراین تولید صنعتی جلبک تنها محدود به دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس، ملارد و صفادشت نخواهد بود، بلکه یک شبکه در دانشگاه آزاد اسلامی با محور و پیگیری واحد شهرقدس فعالیت‌ها را پیش خواهد برد.

راه‌اندازی سایت نیمه‌صنعتی جلبک در دانشگاه آزاد صفادشت

آنا: ایجاد شبکه ملی زیست‌فناوری در حوزه جلبک در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

افشاری: همانطور که گفتم تمام بازیگران و عوامل سرای نوآوری جلبک در واحد‌های دانشگاه آزاد شناسایی شده‌اند و بیش از ۱۱ واحد دانشگاهی در حوزه جلبک فعال هستند و در واحد علوم و تحقیقات بین ۲۵۰ تا ۲۶۰ پایان‌نامه در حوزه جلبک داریم و همچنین در این واحد دانشگاهی ۲۳۰ سویه بانک جلبک شناسایی شده‌اند و سه سویه اقتصادی نیز از سوی واحد شهرقدس مورد شناسایی قرار گرفته است.

همچنین سایت تولید صنعتی جلبک ماه آینده در تبریز راه‌اندازی می‌شود و سایت نیمه‌صنعتی جلبک هم در حوزه آموزشی در واحد صفادشت ایجاد می‌شود تا دانشجویان دوره‌های تئوری و عملی را در این دانشگاه سپری کنند و در شهر خودشان یا حتی واحد صفادشت با فضای فیزیکی که در اختیارشان قرار می‌گیرد پایلوتی ایجاد کرده و اقدام به سرمایه‌گذاری کنند و در نتیجه دانشجویان به درآمد پایدار در رشته جلبک خواهند رسید

بنابراین هدف در سرای نوآوری جلبک دانشگاه آزاد اسلامی واحد صفادشت اشتغالزایی دانشجویان رشته‌های زیست‌شناسی گیاهی در حوزه‌های بیوتکنولوژی، شیمی و شیلات است.

آنا: چه آینده‌ای را برای شبکه زیست‌فناوری جلبک متصور هستید و چه بازدهی خواهد داشت و برنامه‌ای پیش روی آن چیست؟

افشاری: متأسفانه ۹۰ درصد جلبک وارداتی است، در حالی که ظرفیت تولید این محصول مهم را در داخل داریم؛ جلبک دارای کاربردهای متعددی است و پروتئین‌های مختلف با درصدهای متفاوتی دارد که می‌توان آن را در داخل تولید و حتی صادر کرد.

حتی جلبک می‌تواند به‌عنوان مکمل و دارو (قرص) مورد استفاده و مصرف انسان قرار بگیرد؛ همچنین جلبک‌ها به‌عنوان کرم و محصولات آرایشی ـ بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرند و در شیلات به‌عنوان خوراک ماهی‌ و در خوراک دام به‌عنوان مکمل استفاده می‌‌شوند.

بنابراین کاربرد جلبک بسیار وسیع بوده و پیش‌بینی ما درآمدزا بودن و اشتغالزایی این محصول مهم است و آنچه مهم بوده، اینکه دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی به‌خصوص در رشته‌های زیست‌شناسی گیاهی بیکار نباشد و به مهارت لازم دست پیدا کند.

درصددیم ابعادی را برای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی باز کنیم که منجر به اشتغال پایدار آنان شود، بنابراین علاوه بر بحث سرای جلبک در دانشگاه آزاد اسلامی واحد صفادشت، سراهای دیگری را هم در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران ایجاد کردیم تا علاوه بر ایجاد نشاط فناوری، پژوهشی و علمی بین استادان و دانشجویان، به اشتغال و امیدآفرینی منجر شود.

به گزارش آنا، 23 اردیبهشت نهمین جلسه شورای راهبردی شبکه آموزش، پژوهش و فناوری علوم کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه آزاد اسلامی به ریاست دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور مجید مشکینی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی، عنایت اله ملکی تبار رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی و دیگر اعضا در سازمان مرکزی برگزار شد.

طهرانچی در این جلسه بر فعال سازی برخی از رشته‌های علوم پایه از جمله زیست گیاهی و علوم شیمی با کاربردی کردن در حوزه جلبک تأکید کرد و به ارائه نکات مهمی از جمله فعال‌سازی طرح ایجاد اشتغال پایدار در دو سطح تولید خوشه‌ای و صنعتی، ایجاد پارک علم و فناوری جلبک و ترویج فرهنگ اقتصاد جلبک در سطح دانش آموزی و دانشجویی و جنبه‌های درآمدزایی و اشتغال آن پرداخت. 

وی به راه‌اندازی هرچه سریعتر کنسرسیوم جلبک با نقش آفرینی واحد‌های فعال دانشگاه و تخصیص سهم مادی و معنوی برای اعضای فعال هیئت علمی در حوزه جلبک تأکید کرد. 

در این جلسه گزارش کاملی از اقدامات انجام گرفته در راستای ایجاد پارک فناوری و تشکیل شبکه ملی زیست فناوری در حوزه جلبک در دانشگاه آزاد اسلامی با محور واحد شهرقدس ـ صفادشت توسط احمد محمدی رئیس سرای نوآوری بیوتکنولوژی جلبک ارائه شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته