دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 ارديبهشت 1403 - 10:35
وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد داد:

تشکیل کارگروه جذب سرمایه توسعه بخش ریلی در وزارت راه

تشکیل کارگروه جذب سرمایه توسعه بخش ریلی در وزارت راه
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اهمیت توسعه صنعت ریلی کشور گفت: برای تسهیل توافق و جذب سرمایه بخش خصوصی به منظور توسعه بخش ریلی در وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد تشکیل کارگروهی را داده ایم.
کد خبر : 911883

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری انا، مهرداد بذرپاش امروز در مراسم افتتاحیه پازدهمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی و صنایع، تججهیزات و خدمات وابسته گفت: صنعت ریلی یک صنعت پیشرو و راهبردی در کشور ما محسوب می‌شود و ما  از سال گذشته برای توسعه این صنعت برنامه ریزی‌هایی کرده بودیم.
وی ادامه داد: هر چه ما بتوانیم حمل و نقل را از بخش جاده‌ای به بخش ریلی منتقل کنیم، شاهد ایمنی بیشتری در جاده‌ها خواهیم بود.
وی گفت : این موضوع باعث کاهش تلفات جاده‌ای خواهد شد؛ چرا که یکی از دلایل تلفات زیاد جاده‌ای تردد گسترده کامیون‌ها در جاده‌ها است.
بذرپاش تاکید کرد: برای تحقق توسعه صنعت ریلی چاره‌ای جز ورود بخش خصوصی نیست.
وزیر راه تاکید کرد: ورود بخش خصوصی به صنعت ریلی یک انتخاب نیست بلکه یک نیاز است. در همین راستامشوق‌هایی تصویب شده است و ما در بخش توسعه ناوگان برای ارائه تسهیلات به بخش خصوصی تدارک خوبی دیده ایم. همچنین با تولید کنندگان داخلی توافق خوبی در خصوص تولید واگن‌های مسافری داشته ایم.
وزیر راه و شهرسازی گفت: موضوع قطار پر سرعت همچنان به کار خود ادامه می‌دهد. قطار تهران مشهد نیازمند بودجه زیادی است و توافقات خوبی برای تامین مالی آن انجام شده است. همچنین برای توسعه قطار تهران اصفهان نیز توافق خوبی انجام شده است؛ بعدا اگر بخواهیم به سمت غرب نیز توسعه ریلی داشته باشیم از همین مسیر میتوانیم استفاده کنیم.
وی ادامه داد:  در حوزه لوگوموتیو نیز از راه آهن در درخواست داشته ایم که به بخش خصوصی منتقل شود که در مورد نیز کار در حال پیشرفت است. در بخش مسافری به جات ملاحظاتی که در بخش قیمتی است تقاضای کمتری داریم.
به گفته بذرپاش، تقاصای روز افزونی به بنادر ما وارد می‌شود، در بنادر جنوبی نیز با توجه به مقاصد بیشتر تقاضای بیشتری نیز وجود دارد. در سفری که به روسیه داشته ایم مسئول حمل و نقل روس عنوان کرد که زمان رسیدن کالا‌های روسیه به بندرعباس کاهش پیدا کرده است. زمان رسیدن کالا‌ها از جنوب کشور به شمال نیز یک سوم کاهش پیدا کرده است. برای کاهش زمان سفر در مسیر‌های ترازیتی باید زیر ساخت‌ها را فراهم کرده و زمان سفر را بیش از پیش کاهش دهیم.
وزیر راه و شهرسازی ادانه داد: صنعت حمل و نقل جداب و سودده و آینده دار لست و باید در این راستا در سال جدید خدمات بهتر و جدیدتری ارائه دهیم.
وی گفت : برای تسهیل توافق و جذب سرمایه بخش خصوصی به منظور توسعه بخش ریلی در وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد تشکیل کارگروهی را داده ایم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته