دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 ارديبهشت 1403 - 12:51

حضور اقتصادی کامران قاسم‌پور در مسابقات و معاف شدن از جام تختی؛ تافته‌ جدابافته!

حضور اقتصادی کامران قاسم‌پور در مسابقات و معاف شدن از جام تختی؛ تافته‌ جدابافته!
کامران قاسم‌پور پلن B کشتی ایران درصورت نرسیدن حسن یزدانی به المپیک است، آیا بهتر نبود این کشتی‌گیر که سالهاست در ۸۶ کیلوگرم کشتی نگرفته، در جام تختی روی تشک برود؟
کد خبر : 911816

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، مسابقات جام تختی روز‌های ۳ و ۴ خرداد ماه در زنجان برگزار می‌شود در غیاب نفراتی، چون علیرضا سرلک که به تازگی در مسابقات کسب سهمیه شرکت کرده و رحمان عموزاد، امیرمحمد یزدانی، یونس امامی، محمد نخودی، حسن یزدانی، کامران قاسم‌پور، امیرحسین فیروزپور، امیرعلی آذرپیرا، امیرحسین زارع و امیررضا معصومی که در چرخه انتخابی سال ۲۰۲۴ حضوری فعال داشته و تعدادی از آنها حضورشان در المپیک و مسابقات جهانی را قطعی کرده‌اند.

این تصمیم کادرفنی تیم ملی است و سایر مدعیان باید در زنجان کشتی بگیرند که البته شایعاتی مبنی بر غیبت تعدادی از مدعیان اوزان دهگانه به دلیل اینکه دیگر شانسی برای حضور خود در ترکیب تیم ملی در دو مسابقه پاریس (المپیک) و تیرانا (جهانی اوزان غیرالمپیکی و امید‌های جهان) قائل نیستند، شنیده می‌شود.

معاف شدن ملی‌پوشان از شرکت در جام تختی اگر تصمیمی کاملا منطقی باشد، اما شاید بهتر بود در مورد کامران قاسم‌پور تصمیم دیگری گرفته شود.

کشتی‌گیری که پلن B کادرفنی تیم ملی درخصوص وزن ۸۶ کیلوگرم است. درشرایطی که حسن یزدانی بعد از جراحی کتف قرار است به تورنمنت رنکینگ‌دار مجارستان برود و کامران قاسم‌پور هم در لیست اعزامی به جام ساساری ایتالیا قرار گرفته است.

قاسم‌پور با دو طلای امید‌های جهان، چند سالی زیر سایه حسن یزدانی در ۸۶ کیلوگرم ماند و بعد از آنکه انتخابی المپیک ۲۰۲۰ پاریس را به حریف سرشناس و عنوان‌دار خود باخت، دیگر نخواست پشت خط بماند و تغییر وزن داد.

او برای رسیدن به دوبنده وزن بالاتر، با دوست صمیمی‌اش محمدجواد ابراهیمی انتخابی گرفت و با شکست مدعی اصلی این وزن، صاحب دوبنده ۹۲ کیلوگرم تیم ملی در مسابقات جهانی اسلو شد که در همان اولین سال ملی‌پوش شدنش، با شکست جی‌دن کاکس آمریکایی مدافع عنوان قهرمانی و کشتی‌گیر مدعی روسیه، قهرمان جهان شد.

سال بعد هم در بلگراد طلای خود را تکرار کرد و در آستانه هت‌تریک طلا، به دلیل آسیب‌دیدگی از ناحیه کشاله ران، حضور در مسابقات جهانی ۲۰۲۳ بلگراد و بازی‌های آسیایی را از دست داد. تفکر وقت کشتی آزاد ایران این بود که حسن یزدانی و کامران قاسم‌پور در دو وزن المپیکی متفاوت سال ۲۰۲۴ را آغاز کنند، اما شرایط چیزی غیر از آن چیزی که پیش‌بینی می‌شد، پیش رفت.

حسن یزدانی کتفش را بعد از کسب نشان نقره جهانی و طلای بازی‌های آسیایی جراحی کرد و ماه‌ها از کشتی دور شد. کامران قاسم‌پور هم درحالیکه یک سال قبل‌تر در جام‌جهانی آمریکا مغلوب کایل اسنایدر شده بود، بعد از معاف شدن از شرکت در مسابقات کشوری به دلیل آسیب‌دیدگی!، پس از ماه‌ها دوری از مسابقه، در تورنمنت زاگرب باز هم به اسنایدر باخت و باتوجه به اینکه امیرعلی آذرپیرا به عنوان قهرمان مسابقات کشوری، در این تورنمنت با شکست اسنایدر قهرمان شد، گزینه اعزام به مسابقات کسب سهمیه آسیایی شد و در بیشکک مجوز شرکت در المپیک را گرفت تا خودش نیز ملی‌پوش ۹۷ کیلوگرم شده و پرونده حضور قاسم‌پور در وزن المپیکی متفاوت از حسن یزدانی کاملا بسته شد.

کامران قاسم‌پور حالا فقط دو گزینه پیش روی خود دارد، ماندن در ۹۲ کیلو و رقابت با امیرحسین فیروزپور نفر اول چرخه این وزن که شاید مبین عظیمی در صورت قهرمانی در جام تختی هم به حلقه این رقابت اضافه شود و یا بازگشت به ۸۶ کیلوگرم و رقابت با حسن یزدانی که فعلا انتخاب کامران قاسم‌پور، صبر کردن بوده است. او منتظر عملکرد حسن یزدانی در تورنمنت بوداپست می‌ماند. طبق چرخه اعلام شده از سوی کادرفنی برای ۸۶ کیلوگرم، اگر حسن یزدانی عملکرد خوبی به لحاظ آمادگی جسمانی و وضعیت کتفش در مجارستان داشته باشد خودش ملی‌پوش المپیک خواهد شد، اما اگر کارش در بوداپست رضایت‌بخش نبود آن وقت کامران قاسم‌پور گزینه جایگزین خواهد بود.

نام قاسم‌پور هم برای اعزام به تورنمنت ساساری ایتالیا در وزن ۸۶ کیلوگرم رد شده، جایی که مسابقه با دو کیلوگرم ارفاق وزنی برگزار می‌شود و شاید خیلی مسابقه مناسبی برای محک کامران قاسم‌پور در وزنی که چند سال از آن دور شده، نباشد.

حضور اقتصادی کامران قاسم‌پور در مسابقات و معاف شدن از جام تختی؛ تافته‌ی جدا بافته!

یکی از مباحثی که در این ماه‌ها در خصوص بازگشت قاسم‌پور به ۸۶ کیلوگرم، مطرح بوده، وزن کم نکردن او در چند سال اخیر است؛ بنابراین شاید لازم بود که این کشتی‌گیر در میدانی بدون ارفاق وزنی کشتی بگیرد تا وضعیت بدنش بعد از کاهش وزن و کشتی گرفتن سر وزن قانونی محک بخورد.

شاید حضور در جام تختی گزینه مناسب‌تری برای این کشتی‌گیر بود، آن هم در فضایی که حالا صدای خیلی از کشتی‌گیران بابت شانس‌هایی که در چرخه المپیک به این کشتی‌گیر داده شده، درآمده و او را تافته جدابافته‌ای می‌دانند که باوجود غیبت در برخی مسابقات مهم چرخه و شکست در وزن انتخابی خود، باز هم فرصت مجدد دریافت کرده و اکنون گزینه جایگزین حسن یزدانی در صورت ناکامی در بوداپست است.

او تنها غایب مسابقات قهرمانی کشور بود که توانست فرصت حضور در اردو و تورنمنت زاگرب را به دست آورد. باوجود سومی در کرواسی، باز هم در چرخه ماند، درحالیکه در مسابقات جهانی ۲۰۲۳ بلگراد هم به واسطه غیبت، مدالی کسب نکرده بود که به خاطر آن در چرخه امتیاز ویژه‌ای دریافت کند.

قرار بود اسفند ماه سال گذشته در تورنمنت یاشاردوغو کشتی بگیرد که به دلیل جراحی فتق این موضوع منتفی شد. حالا درحالیکه همه مدعیان (غیر از نفرات معاف شده) مجاب به شرکت در جام تختی شده‌اند، قاسم‌پور به جام ساساری می‌رود.

آیا در وهله اول برای کامران قاسم‌پور و در وهله دوم برای کشتی ایران بهتر نبود، این کشتی‌گیر در جام تختی روی تشک برود و با مدعیان داخلی ۸۶ کیلوگرم کشتی بگیرد تا حضورش در چرخه این وزن قانونی‌تر شده و شائبه حمایت از او و جدا کردنش از سایر مدعیان بیش از این در ذهن ایجاد نشود؟

البته که کادرفنی تیم ملی هم براساس اتفاقاتِ اخیر ۸۶ کیلوگرم جهان و وضعیت حسن یزدانی، ملاحظاتی دارد و برای رسیدن به نشان طلای المپیک، قصد حفظ سرمایه‌هایش را دارد، ولی برای قاسم‌پوری که از مسابقات جهانی ۲۰۲۲ به این طرف، اقتصادی در مسابقه و تورنمنت شرکت کرده و مدت زیادی دور از مسابقه بوده است، شاید بهتر بود در جام تختی روی تشک برود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته