دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بهار کتابخوانی| عجیب اما واقعی؛

سارقان از غرفه‌های بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب دزدی کردند!

سارقان از غرفه‌های بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب دزدی کردند!
در بررسی‌های خبرنگار آنا و گفت‌وگو با غرفه‌داران بخش بین‌الملل سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران، مشخص شد از روزهای ابتدایی این دوره، حداقل از دو غرفه این بخش پول به سرقت رفته است.
کد خبر : 910726

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب معمولاً از بخش‌های جذاب، اما خلوت نمایشگاه است. در دوره سی‌وپنجم این بخش در نیم طبقه بالایی شبستان قرار دارد و دسترسی به آن برای کسانی که به بخش عمومی نمایشگاه سر زده‌اند بسیار آسان است.  

اما امسال بخش بین‌الملل نمایشگاه یک حاشیه بزرگ داشته که آن هم سرقت از برخی غرفه‌ها و مهمانان خارجی است. در بررسی‌های خبرنگار آنا و گفت‌وگو با غرفه‌داران بخش بین‌الملل سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران، مشخص شد از روز‌های ابتدایی این دوره، حداقل از دو غرفه این بخش پول به سرقت رفته است.

سارقان از غرفه‌های بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب دزدی کردند!

سرقت در لباس مبدل نیروهای خدماتی!

غرفه ترکیه اولین قربانی این اتفاق عجیب بوده است. طبق اعلام مسئولان این غرفه در روز پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت (دومین روز نمایشگاه) که دقیقا روز افتتاح بخش بین‌الملل بوده است، کوله‌ای با مبلغی پول (حدوداً ۲ میلیون تومان) از داخل یکی از کمد‌های زیر کتابخانه‌های غرفه به سرقت رفته است. مسئولان غرفه زمانی که قفل کمد را شکسته و داخل آن را خالی دیدند، این حادثه را به مسئولان حراست کمیته بین‌الملل گزارش دادند.  

در روز‌های گذشته تیم حراست به سرنخ‌هایی از این دزدی در غرفه ترکیه رسیده و به نظر می‌رسد افرادی با پوشیدن لباس‌های تیم خدمات نمایشگاه، قصد فریب غرفه‌داران را داشتند و به این شیوه داخل هر غرفه رفت و آمد می‌کردند و از فرصت پیش آمده در شلوغی غرفه ترکیه استفاده کردند و با شکستن قفل کمد، سرقت خود را انجام دادند.  

اما به نظر می‌رسد ترکیه تنها قربانی این سارقان نیست و غرفه‌های برخی دیگر از کشور‌ها نیز با اتفاقاتی مشابه مواجه شده است. طبق شنیده‌ها قزاقستان و ویتنام کشور‌هایی بودند که برخی اعلام کردند از آنها دزدی صورت گرفته است. پس از سر زدن به این دو غرفه (که دقیقا در کنار یکدیگر قرار داشتند) مشخص شد که از غرفه قزاقستان چیزی دزدیده نشده و مسئول این غرفه هرگونه حادثه مشابه دزدی را رد کرد، اما در غرفه ویتنام شرایط فرق می‌کرد.  

سارقان از غرفه‌های بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب دزدی کردند!

ویتنام قربانی دوم سارقان

کسی که در این غرفه پاسخگوی مراجعه کنندگان بود، امروز شنبه مصادف با چهارمین روز نمایشگاه به این غرفه آمده بود و در سه روز گذشته فرد دیگری مسئولیت این غرفه را برعهده داشت. اما مسئول جدید که مترجمی هم در کنار خود نداشت، با کمک گوگل ترانستیلت و انگلیسی دست و پا شکسته‌ای که بلد بود، مدعی شد که همکار قبلی‌اش چیز‌هایی از دزدی در غرفه به او گفته، اما از جزئیات حادثه بی‌خبر است.  

پس با صحبت‌های مسئول غرفه ویتنام مشخص شد حداقل از دو غرفه بخش بین‌الملل دزدی صورت گرفته است. مسئولان حراست کمیته بین‌الملل نیز با در دست داشتن فهرستی از مضنونین، در پی شناسایی سارقان و گفتگو با غرفه‌داران بخش بین‌الملل هستند. در این گفت‌وگو‌ها نیز ضمن دریافت اطلاعات تازه، به مابقی غرفه‌ها هشدار می‌دهند که به وضعیت امنیت غرفه‌هایشان بیشتر توجه کنند.

در طول سال‌های اخیر حواشی و اتفاقات زیادی در نمایشگاه کتاب به ویژه بخش بین‌الملل رخ داده است. اما باید قبول کرد که دزدی از غرفه‌های خارجی یکی از عجیب‌ترین و البته خجالت‌آورترین حاشیه‌های این رویداد فرهنگی است. حقیقتا امیدواریم هرچه سریع‌تر تحقیقات مسئولان امنیتی کمیته بین‌الملل به نتیجه برسد و این دزد‌ها دستگیر شوند تا اعتبار امنیت نمایشگاه کتاب نزد مهمانان خارجی این رویداد حفظ شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته