دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری؛

برنامه‌های نخستین جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم‌آل‌محمد(ص) تشریح شد

برنامه‌های نخستین جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم‌آل‌محمد(ص) تشریح شد
نشست خبری نخستین دوره جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد صبح امروز هجدهم مهر در موزه ملی ملک برگزار شد.
کد خبر : 872500

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری نخستین دوره جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد صبح امروز هجدهم مهر در موزه ملی ملک برگزار شد. 

عبدالحمید طالبی رئیس سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی در ابتدای نشست با تبریک پیروزی های رزمندگان فلسطینی گفت: رهبری در احکامی که به تولیت های معزز ارسال کردند، توجه به بعد فرهنگی و فعالیت های علمی آستان قدس رضوی است ، در دوره جدید تولیت حاج آقای مروی این سازمان با دوازده موسسه و‌محوریت قران و اهل بیت از مهد الرضاها شروع می شود تا به دانشگاه ها و بنیاد پژوهش ها و‌کتابخانه آستان قدس می رسد. 

وی در ادامه توضیح داد: همه اینها با هدف نهادینه سازی معارف قرآنی و اهل بیتی و آموزه های رضوی است، پس محور اول کارهای ما علمی و فرهنگی است . درباره محصولات فرهنگی هم که از گذشته ریشه دانشی داشته، همیشه دنبال این بودیم تولیداتمان روزآمد برای زائر و مجاور و بعد موسسات مرتبط باشد.  

وی توجه به نیاز روز و شناسایی استعدادها در بخش های مختلف از جمله آموزش و پرورش را هدف اصلی پرداختن به این جشنواره دانست و گفت: الان آنطوری بچه ها با فضاهای جدید ارتباط دارند در گذشته اینطور نبود. تلاش داریم با جذب خلاقیت ها امتداد زیارت و امامت را در قالب هنر و صنایع فرهنگی به ترویج و نشر آنها بپردازیم. باید ظرفیت های جوانان و نوجوانان استفاده کنیم تا همه از نور رضوی در محیط های آموزشی بهره ببرند. 

وی بااشاره به اینکه این نخستین دوره جشنواره است و تلاش شده در دوره های بعد هم فعال باشد، گفت: بنیاد فرهنگی رضوی و در حوزه دانشی نیز دانشگاه امام رضا را بعنوان ستاد قرار داد. امیدواریم با اضلاع تجارب امام رضا، بنیاد فرهنگی و خود آستان قدس ،میراث جهان اسلام را ذخیره و با استفاده از صنایع خلاق فرهنگی در اجتماع امتداد دهیم.

صادقی معاون پژوهشگاه و دبیر جشنواره نیز گفت: استارت این جشنواره اسفند سال گذشته با پژوهش های زیاد صورت گرفت. جشنواره دو بخش دانش آموزی و عمومی دارد، بخش اول را بنیاد فرهنگی رضوی با دبیری دکتر سهرابی پیگیری می شود، اتفاقات خوبی هم رقم زده است. دراین بخش ۱۲۰اثر برای جشنواره رسید که انتظار می رود خیلی فعال باشد . در بخش عمومی هم ۴۰۰اثر بما رسیده و دانشگاه های بزرگ کشور پای کار آمدند. 

وی افزود: محورهای اصلی پنج تا توسعه و ترویج فرهنگ رضوی، خدمت رضوی، ادب حضور و سوغات فرهنگی زائر است که تاکنون براساسشان سه پیش نشست داشتیم.  قرار است در پنج شهر مثل مشهد، قم، اصفهان، شیراز و تهران نیز رویدادهایی داشته باشیم مثلا رویداد قم پانزده ابان برگزار می شود، زمان دقیق همه نشست ها که در هفته بسیج خواهد بود، در سایت جشنواره اعلام می شود. 

وی بااشاره به ۹حوزه فناوری برای فراخوان جشنواره گفت: در این فاز هم نحوه ارسال آثار با یک ویدئوی پنج دقیقه ای در قالب سه ایده، خدمت و محصول صورت میگیرد. 

صادقی تفاوت این جشنواره با سایر جشنواره ها را دو سالانه برگزار شدن این جشنواره و استفاده از خروجی ها و محصولات آن در حرم و استفاده از شرکتهای دانش بنیان برای استفاده از محصولات به شمار آور و‌گفت: نحوه حمایت ما هم منتورینگ و هم افزایش از سطح یک سه هزار، سطح دو ، دو هزار و در سطح سه نیز یک هزار خریداری میکنیم جوایز نقدی هم برای نفرات اول تا سوم، هشت سکه، پنج سکه و سه سکه و سطح دانش آموزی هم یک سکه، دو سکه و سه سکه تمام بهار خواهد بود. 

در نهایت استادی نماینده موسسه آفرینش های آستان قدس و دبیر هنری جشنواره نیز گفت:  دراین دوره اخیر محصولات دانشی و علمی به کارها اضافه شده است ما جشنواره دیگری بنام گنجینه مهر نیز امسال داریم . بحث اقتصاد هنر هم برای ما خیلی مهم است اینکه هنرمندان معاششان را هم تامین کنند و این سیاست ما است. 

وی در ادامه افزود: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، وزارت فرهنگ و میراث و‌گردشگری، حوزه علمیه قم و دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری را همراه خود داریم. رویکرد جشنواره این است که اثار یک مرتبه ارزیابی و آنهایی که انتخاب شوند منتورینگ شده و سعی می شود که اثر تکمیل شود . در جشنواره فقط محصول نمیپذیریم بلکه ایده نواورانه هم مهم است. مثلا در معماری ایده هم کفایت میکند که بعد ساخته شود. 

استادی توضیح داد: برخی آثار برای خدمت رسانی به زائرین مورد استفاده می شود و محور غیرمستقیم هم محصولات و سوغات زائران است که امیدواریم با شکل گیری جشنواره اقتصاد هنر هم شکل بگیرد. ما تلاش داریم نقش شتاب دهنده را برای تولید و تقویت آثار بگیریم بعد جشنواره هم نمایشگاهی برگزار و فضایی برای کارها و ایده ها شکل می گیرد. 

در بخش پرسش و پاسخ نیز استادی عنوان کرد: مسئله ما فقط ایده های برگزیده نیست در فرایند برپایی ایده های مختلف بررسی و ما با همه آنها در این بانک ارتباط داریم شاید کسی باشد چند سال ایده اش طول بکشد تا به نتیجه برسد. یکی از کارهای ما شبکه سازی خواهد بود تا ایده ها جمع شود و چتر حمایت ما در دو بعد خواهد بود. 

وی در ادامه افزود: ما تقریبا با همه دانشگاه های هنری و دانشکده های هنری کشور استان قدس در ارتباط است و ما در جلسه چند روزمان از ۹شهر کشور جلسه داشتیم که فقط ببینیم این ایده ها را چه کنیم. 

طالبی هم درباره کار بین المللی گفت: امیدواریم با تجربیاتمان و شناسایی افراد در این جشنواره حلقه وصل شویم تا ارتباط مناسب برقرار شود. 

وی درباره ارتباط با وزارت صمت نیز گفت: امیدواریم بااین نگاه نو به جشنواره نتایجش به ارتباط بیشتر با دیگر حوزه ها هم برسد. 

در پایان از دو‌پوستر جشنواره نیز رونمایی و دکتر صادقی اشاره کرد که زمان ارسال آثار تا آذر ماه تمدید شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته