دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 خرداد 1395 - 23:18
در چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناورانه دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفت

معرفی شیکر انکوباتور تلسکوپی توسط واحد اردبیل

دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل در چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناورانه، دستگاه شیکر انکوباتور تلسکوپی معرفی کرد.
کد خبر : 87314

به گزارش گروه علم و فناوری آنا، دکتر محمد ضعیفی زاده، دکتری ژنتیک و معاونت پژوهشی این واحد دانشگاهی مخترع این طرح است.


جعفر عظیمی، رئیس اداری پژوهشی دانشگاه آزاد اردبیل در مورد این طرح گفت: «شیکرها دستگاه‌هایی مکانیکی هستند که در رشته‌های شیمی، بیوشیمی، علوم زیستی و پلیمری استفاده می‌شود. هدف از شیکر کردن به هم زدن محلول، افزایش حلالیت افزایش سرعت واکنش و ایجاد محلول یکنواخت است. شیکرهایی که برای کشت سلول‌های گیاهی استفاده میشود نیاز به سیستم هوادهی مناسب و محیط کشت یکنواخت و بدون ضربه دارد. شیکرهای معمولی و شیکرهای انکوباتور به دلیل نیاز به سرعت بالا برای هوادهی به قسمت زیری سلول‌ها دارای عیوب ضربه زدن به سلول از یک طرف و دوم یکنواختی در شیک کردن هستند. بنابراین، برای اولین بار در زمینه تولید و کشت سلول‌های جنینی گیاهی، شیکر انکوباتور تلسکوپی ساخته شده است».



وی افزود: «همچنین امکان استفاده مهندسی بافت و تولید سلول‌های STEM CELL و تولید نانو مواد کاربردهای چشمگیر خواهد داشت. برای فائق آمدن به مشکل هوادهی مناسب در سطوح بالا و پائین محیط کشت مایع با سرعت پائین شیک کردن و افزایش سطح هوادهی باید شیکری ساخته شود که دور پائین (حداکثر 30 دور در دقیقه) با افزایش سطح هوادهی بالاتر به دلیل قرار گرفتن بالن‌های کشت و هوادهی مناسب به دلیل چرخش در دو درجه آزادی برای تولید سل لاین گیاهی، جنین سوماتیکی، زراعت مولکولی، متابولیت‌های ثانویه صورت می‌گیرد».


وی عنوان کرد: «بهترین مزیت این دستگاه تک فاز بودن، امکان استریل کردن، سینه‌های دوار، هوادهی بیشتر، به هم زدن با دور کم و در عین حال ایجاد سوسپانسیون یکنواخت و شیکر بدون ضربه به سلول و انکوباسیون نوری است. در عین حال امکان عامل‌های دمایی، رطوبت، نور و CO2 را دارد».


وی همچنین گفت: «شیکر انکوباتور تلسکوپی با توجه به سرعت پائین افزایش سطح هواگیری، افزایش هوادهی یکنواخت با کنترل دوری انکوباتور و نور مورد نظر برای اولین بار برای تولید سل لاین و تولید جنین سوماتیکی و نهایتا Maturatron آنها می‌توانند عیوب شیکرهای مسطح کنونی را در این زمینه حل کند. در این متد، Setup شده حداقل PCD و مرگ برنامه ریزی شده سلولی شد. این دستگاه ضمن برطرف شدن عیوب در نمونه‌های موجود در بازار، امکان استفاده از تعداد بالن کشت بیشتر وجود داشته است و این مزیت‌ها با توجه به هزینه انرژی و هزینه فرصت از راندمان بالاتری نسبت به بقیه برخوردار است».



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته