دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 ارديبهشت 1395 - 15:25
در نطق میان دستور

نماینده بوکان: باید آموزش و پرورش را از نو بسازیم/ باید در الگوی انتخاب معلم بازنگری شود

نماینده بوکان در مجلس شورای اسلامی گفت: آموزش و پرورش به عنوان زیربنایی‌ترین وزارتخانه است اما متأسفانه به این وزارتخانه کلیدی و زیربنایی در حد یک وزارتخانه روبنایی نیز توجه نمی‌شود.
کد خبر : 81591

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا،‌ محمدقسیم عثمانی در نشست علنی امروز -یکشنبه 12 اردیبهشت ماه- در نطق میان‌دستور خود با تبریک روز معلم به معلمان و اساتید و روز کارگر به فعالان زحمتکش این حوزه، اظهار کرد: باید پرسید چرا توجه شایسته آموزش و پرورش به آن نمی‌شود و تنها جواب این است که متاسفانه مجالس مختلف دوره کاری و افق کاری خود را 4 و حداکثر 8 ساله می‌بینند اما توجه به آموزش و پرورش مسئله‌ای نیست که آثار آن طی 4 سال نمایان شود.


وی افزود: این نوع نگاه سبب بی‌عنایتی به ریشه‌ای‌ترین وزارتخانه شده است، سرانه‌های ناقصی که به صورت ناقص تخصیص پیدا می‌کنند و به موقع پرداخت نمی‌شوند، نبود معیار جامع برای انتصابات مدارس، عدم واریز به موقع حق‌التدریس ناچیز فرهنگیان، کمبود فضای آموزشی، عدم توازن کافی در سطح کشور، اجرای ناقص نظام رتبه بندی و نظام پرداخت هماهنگ در آموزش و پرورش، عدم پرداخت به موقع پاداش پایان خدمت فرهنگیان و عدم توجه به مسکن فرهنگیان از جدی‌ترین مشکلات فرهنگیان است، درواقع یک فرهنگی با حقوق فعلی هرگز طی 30سال آینده صاحب مسکن نخواهد شد.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: استفاده از افراد ناتوان و ضعیف در مدیریت آموزش و پرورش یکی دیگر از مشکلات این وزارتخانه است، تقویت دانشگاه فرهنگیان ضرورت دارد و توجه به عدم تمرکز، راهکاری برای افزایش کارایی در آموزش و پرورش است که امیدواریم مورد توجه قرار گیرد چراکه نه آموزشی و نه انگیزه‌ای و نه شانی برای معلمان باقی مانده است.


وی با تاکید براینکه باید آموزش و پرورش را از نو بسازیم در حالی که این مسئله نیازمند طرح اندیشه‌های نو و جدید است اما وزیر فعلی چنین ایده و نگاهی ندارد، گفت: ضرورت ارتقاء معیشت فرهنگیان بدیهی و مهم‌ترین اقدامی است که دولت باید در دستورکار خود قرار دهد تا مطابق با آن از معلمان انتظار افزایش سطح کیفی کارشان را داشته باشیم.


بوکان با بیان اینکه فضای آموزشی در برخی از مناطق خصوصا در منطقه بوکان تاسف‌بار است و باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: افزایش قدرت خرید معلمان باید حداقل به میزان تورم واقعی برسد در حالی که بیمه طلایی فرهنگیان کارایی لازم را ندارد و شرکت متعهد شده در بسیاری از شهرستان‌ها عاری از شعبه‌ است. تربیت معلم، بومی گزینی و احیاء طرح انتخاب مدیران توسط معلمان باید مورد توجه قرار گیرد


عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: جایگزینی آموزش‌های میان مدت و بلندمدت به جای آموزش‌های ضمن خدمت دارای اهمیت است چراکه این آموزش‌ها افزایش کارایی نداشته و برای معلمان نیز مزایای شغلی به همراه ندارد. همچنین باید در الگوی انتخاب معلم بازنگری شود، صندوق ذخیره فرهنگیان نیز به پشتوانه محکم‌تری نیاز دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب