دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 اسفند 1394 - 09:09

انتشار ۲۴۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای طرح‌های وزارت راه

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی از انتشار ۲۴۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای طرح‌های وزارت راه و شهرسازی خبر داد و گفت: حدود ۷۰۰ میلیارد تومان این اوراق مربوط به طرح‌های شرکت راه‌آهن و ۱۷۰۰ میلیارد تومان دیگر برای طرح‌های آزادراهی در حوزه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور است.
کد خبر : 69735

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امیر امینی با تاکید بر اینکه این اوراق اختصاص به طرح‌های انتفاعی و خودگردان وزارت راه و شهرسازی دارد، افزود: برخی طرح‌ها، طرح‌های آزادراهی در حوزه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و برخی طرح‌های دیگر طرح‌های انتفاعی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران است و برای این طرح‌ها در مجموع مبلغ ۲۴۰۰ میلیرد تومان اوراق منتشر خواهد شد.


وی با بیان اینکه این اوراق در اوایل اسفندماه منتشر خواهد شد٬ تصریح کرد: اگر این اوراق خریدار نداشته باشد، بر اساس بند ج تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۴ قابل واگذاری به پیمانکاران٬ مشاوران و تأمین‌کنندگان تجهیزات همان طرح‌ها خواهد بود.


امینی اضافه کرد: با انتشار این اوراق بخش مناسبی از بدهی‌های وزارت راه و شهرسازی قابل تسویه کردن است، به ویژه این‌که در حوزه آزادراهی می‌توانیم بدهی شرکت‌های احداث٬ بهره‌برداری و نگهداری آزادراه‌ها را پرداخت کنیم. البته میزان دقیق بدهی‌های این شرکت‌ها هنوز تعیین نشده ولی بر اساس اطلاعات شرکت ساخت میزان بدهی این شرکت‌ها حدود ۱۷۰۰ میلیارد تومان بوده است.


معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در بخش ریلی نیز حدود ۹۰۰ میلیارد تومان بدهی وجود دارد که اگر از اوراق استقبال شود قطعا قابل واگذاری است. به این ترتیب حدود ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر بدهی برای بخش ریلی باقی می‌ماند که امیدواریم آن را هم از طریق‌های دیگر پرداخت کنیم.


وی افزود: دولت پیش‌بینی بسیار خوبی کرده که در شرایط سخت اقتصادی با توجه به درآمدهای کشور و وضعیت فروش نفت و دوران سخت پساتحریم، با اوراق مشارکت بتوانیم بخشی از بدهی‌های خودمان را به پیمانکاران و مشاوران پرداخت کنیم تا پروژه‌های عمرانی نیز رشد قابل توجهی داشته باشد.


معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی همچنین به انتشار اسناد خزانه اشاره و اظهار کرد: این اقدام باعث شد که تعداد پروژه‌های متوقف، بسیار کاهش یابد و با هماهنگی که وزارت اقتصاد و دارایی٬ وزارت راه و شهرسازی٬ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی٬ بورس و فرابورس٬ بانک مرکزی و بانک ملی در انتشار اسناد خزانه داشتند باعث رقابت در جذب آن‌ها شد و دغدغه بزرگی را در دولت کاهش داد.


امینی ادامه داد: امیدواریم هزار میلیارد تومان دیگر نیز از این محل به پروژه‌ها اعتبار تزریق شود تا بار گرانی را از دوش دولت و وزارت راه و شهرسازی برداریم. این در حالی است که تا کنون دو هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان مجوز اسناد خزانه گرفتیم که ۲ هزار میلیارد تومان آن منتشر و ۴۵۰ میلیارد تومان آن انتشار نیافته است. از دو هزار میلیارد تومان اسناد خزانه حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان واگذار شده و ۶۰۰ میلیارد تومان نیز هنوز به فروش نرفته است این میزان از اسناد نیز به زودی از طریق بانک و فرابورس به فروش خواهد رسید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته