دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 شهريور 1394 - 10:32

محصول دانش‌بنیان واحد تربت حیدریه در مراحل پایانی ثبت اختراعات جهانی

نخستین محصول شرکت دانش‌بنیان «پارت»، مستقر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت حیدریه با عنوان «بالش هوشمند کمک تنفسی و ارگونومیک رادین» که در مرحله تولید قرار گرفته است در مراحل پایانی ثبت اختراعات جهانی در آمریکا قرار دارد.
کد خبر : 38395

به گزارش خبرنگار آنا، بالش ضد آسم یا بالش کمک تنفسی رادین، هجدهمین اختراع فرشید مؤمنی است. وی عضو باشگاه پژوهشگران و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی تربت حیدریه و فارغ‌التحصیل رشته مهندس صنایع در دوره کارشناسی و رشته «ام بی ای» در دوره ارشد است.


مومنی همچنین دوره مهندسی پزشکی را به صورت فشرده در دانشگاه روسیه گذرانده و مدرک معادل دکتری مهندسی پزشکی را از این دانشگاه دریافت کرده است.


دستگاه کاهش دهنده تب، جلیقه فیزیوتراپی هوشمند، آزمایشگاه سیار فیزیک، آسان درپوش، شارژر مکانیکی موبایل، دستگاه کاهش شوری زمین‌های کشاورزی و مسواک برقی هوشمند از جمله اختراعات او هستند که از این میان دستگاه کاهش دهنده تب و جلیقه فیزیوتراپی هوشمند به تولید انبوه رسیده است.


مومنی، طراح این محصول، استفاده از این طرح را مخصوص بیماران آسمی عنوان کرد و به خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: بیماری‌هایی نظیر آلرژی و آسم نیازمند اکسیژن بالایی هستند و افراد مبتلا به این بیماری، هنگام خواب با مشکل مواجه می‌شوند. این بالش به بیماران آسمی و یا افراد دچار آلرژی کمک می‌کند تا هنگام خواب دچار حمله تنفسی نشوند و هنگام خواب از اکسیژن کافی برای تنفس برخوردار باشند.


وی در خصوص ایده اولیه این طرح بیان کرد: بابت گرفتن تأییدیه برای طرح‌های پزشکی قبلی به بیمارستان مراجعه کرده بودم. در چند شبی که به واسطه آزمایش طرحم در بخش ریه بیمارستان حضور داشتم با افراد مبتلا به بیماری آسم و آلرژی مواجه شدم که با مشکلات زیادی برای تنفس در هنگام خواب روبه‌رو بودند و در هنگام شب با حمله‌های تنفسی شدید واجه می‌شدند. در آن زمان این ایده در ذهن من کلید خورد تا بالشی را طراحی کنم که این حملات را به حداقل برساند.



این طراح و مخترع افزود: با توجه به این که در شهرهای بزرگ ذرات معلق در هوا بسیار است لذا می‌تواند افراد را با پیش زمینه ابتلا به بیماری آسم در هنگام شب با مشکلات تنفسی روبه‌رو کند. این بالش شب این امکان را به حداقل می‌رساند و زمینه بروز مشکلات تنفسی را برای افراد در شهر‌های بزرگ کاهش می‌دهد.


عضو باشگاه پژوهشگران و نخبگان در تشریح ساختار بالش ضد آسم بیان کرد: این بالش از سه قسمت تشکیل شده است. قسمت اول، قسمت طبی یا ارگونومیک است که از دستگاه مموری‌هایی تشکیل شده است که متناسب با گردن فرد تنظیم می‌شود و ارتفاع سر را تنظیم می‌کند.


وی با توجه به خصوصیت تنظیم بالش بیان کرد: یکی از محسنات این ویژگی، جلوگیری کردن از دردهای آرتروز گردن است که باعث می‌شود گردن فرد در حالت خواب در حالت استاندارد قرار گیرد.


مومنی افزود: همچنین مزیت دیگر این بخش انتقال جریان هوا به داخل الیاف است که باعث می‌شود با تزریق هوا به داخل الیاف بالش، هوا کاملا در حال میان الیاف در گردش باشد.


وی قسمت دوم این بالش را قسمت اکسیژن ساز بیان کرد و گفت: این قسمت اکسیژن به بالش تزریق می‌کند. این دستگاه علاوه بر این که سبب می‌شود هوا در الیاف جریان پیدا کند، اکسیژن کافی را به فضای اطراف سر بیمار می‌رساند.








مومنی: این بالش از فوم فشرده که به آن لاتکس گفته می‌شود، ساخته شده است که از مزیت آن تنظیم سر متناسب با سطح استاندارد و ستون فقرات است

این طراح و مخترع بیان کرد: این قسمت به صورت ابتکاری و کاملا انحصاری ساخته شده است و نمونه‌های خارجی این قسمت اکسیژن ساز 30 تا 35 میلیون هزینه در بردارد. ولی من موفق شدم با صرف هزینه 11 هزار تومان سیستم اکسیژن‌ساز را در این بالش طراحی کنم.


وی درباره جنس الیافی که این بالش از آن ساخته شده است، گفت: این بالش از فوم فشرده که به آن لاتکس گفته می‌شود، ساخته شده است که از مزیت آن می‌توان به تنظیم سر متناسب با سطح استاندارد و ستون فقرات اشاره کرد.


عضو باشگاه پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به اینکه تاکنون نمونه مشابه چنین بالشی در جهان ساخته نشده است، بیان کرد: دستگاه اکسیژن سازی که در بازار موجود است اندازه‌ای صد برابر دستگاه ابداعی است. در این اختراع هم حجم و هم قیمت آن را کاهش داده‌ام.


وی در تشریح ساختار این بالش افزود: قسمت سوم این بالش بخش رطوبت ساز است که رطوبت هوای اطراف سر فرد را نیز تنظیم می‌کند. وقتی رطوبت هوا کم باشد باعث خشکی ریه و بروز حملات آسمی در فرد می‌شود. با این دستگاه وقتی که رطوبت در کنار اکسیژن به اندازه کافی در هنگام خواب به فرد برسد، تا 90 درصد از مشکلات حاد تنفسی و حملات تنفسی در افراد در هنگام خواب جلوگیری می‌کند.


وی درباره ابعاد و اندازه‌های این بالش ادامه داد: این بالش در ابعاد 70 در 30 سانتی متر ساخته شده است که به درخواست متقاضی در ابعاد 70 در 40،60 در 40 و 70 در 30 نیز به بازار عرضه می‌شود.


مومنی در پاسخ به این سوال که آیا وجود این دستگاه در بالش سبب آزار و بی خوابی نمی‌شود؟ گفت: این دستگاه هیچ صدا و لرزشی ندارد و به هیچ عنوان سبب بی‌خوابی و آزار فرد نمی‌شود.


وی درباره نحوه شست‌وشو این بالش بیان کرد: این بالش علاوه بر رویه بالش، فوم این بالش نیز قابل شست و شو است و سیستم درونی این بالش از آن جدا می‌شود و فرد قادر خواهد بود که این بالش را به راحتی شست و شو دهند.


این شرکت آماده عقد قرارداد با همه ارگان‌ها و بیمارستان‌ها است. علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت شرکت pouyan-idea.com مراجعه کنند .


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته