دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 شهريور 1394 - 14:08
معاون پرستاری وزیر بهداشت خبر داد

کمبود 200 هزار پرستار در کشور/ کارشناسان ارشد پرستاری در 5 رشته تخصصی می‌شوند

معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تخصصی شدن کارشناسان ارشد پرستاری در 5 رشته از قبیل سرطان، خون، گوارش، قلب و سلامت روان خبر داد.
کد خبر : 36050

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، محمد میرزابیگی در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، ضمن پاسداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر گفت: دولت تدبیر و امید اولین دولتی است که وزارت بهداشت آن با تاسیس معاونت پرستاری شروع به کار کرد که از مجموع 45 برنامه مصوب در شورای معاونان در سال 93 و 94 تاکنون تعدادی از برنامه‌های عملیاتی محقق شده و تعدادی در راه تحقق است.


معاون پرستاری وزیر بهداشت درباره برنامه‌های مدیریتی معاونت پرستاری گفت: حفظ جایگاه معاونت پرستاری، ارتقای جایگاه دفاتر پرستاری در دانشگاه‌ها، مشارکت در بازنگری چارت‌های پرستاری بیمارستانی، بازنگری دوره‌ای شرح وظایف، پیگیری برنامه‌های مصوب و در دست اجرا به صورت تیمی و غیره از جمله مهم‌ترین برنامه‌های مدیریتی این معاونت است.


وی افزود: تصویب برنامه‌های سال 94 معاونت در جلسه معاونین و تعریف رفتار تیمی در وزارت بهداشت با همکاری و مشارکت در معاونت‌‌های مرتبط و تشکیل کمیته‌های مشترک از جمله اعتبار بخشی، ارتقای اورژانس، ساختار، بهداشت جامعه، شورای کارانه و غیره نیز از دیگر برنامه‌های اجرایی نظارتی این معاونت است.


وی از تشکیل شورای مشاورین با مشارکت افرادحقیقی و حقوقی در معاونت پرستاری وزارت بهداشت خبر داد و گفت: بالغ بر 20 بخشنامه پرستاری به دانشگاه‌ها و سایر مجامع در طی یک سال و نیم با امضای وزیر یا یکی از معاونین توسعه و در موارد محدودی درمان و پرستاری ابلاغ شد.


وی با اشاره بر تاکید اجرای قوانین اجرا شده پرستاری دولتی در حوزه غیر دولتی و تامین اجتماعی با امضای وزیر گفت: ارسال مجدد تعرفه‌های خدمات پرستاری به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جهت اقدام در شورای عالی بیمه از سایر برنامه‌های مدیریتی این معاونت است.


میرزابیگی در ادامه عنوان کرد: باز تعریف و ساماندهی حوزه‌های فعالیت حرفه‌ای پرستاران در سطح جامعه مانند HOME CARE (مراقبت در منزل) از دیگر برنامه‌های مدیریتی این معاونت است. مراقبت در منزل جزو برنامه‌های جدی این معاونت است که هم برای پزشکان و هم پرستاران عرصه جدید فعالیت را ایجاد می‌کند.


معاون پرستاری وزیر بهداشت در خصوص فعالیت‌های علمی، آموزشی و پژوهشی صورت گرفته در این معاونت گفت: بازنگری آموزش پرستاری بالینی و اجرای پایلوت در دانشگاه شهید بهشتی از مهم‌ترین اقدامات حوزه علمی، آموزشی و پژوهشی این معاونت است.


وی افزود: پرستاری بالینی ما بسیار تئوریک است اما خوشبختانه با برنامه‌هایی که در دست اجرا داریم به گونه‌ای خواهد شد که دانشجویان رشته پرستاری در دو سال اول دروس تئوری و در سال سوم دروس تئوری و عملی و در سال چهارم واحدهای عملی را طی کنند و در نهایت در 4 تا 6 ماه آخر متناسب به گرایشی که انتخاب می‌کنند دوره‌های تخصصی را طی خواهند کرد.


میرزابیگی تصریح کرد: با اجرای این برنامه آموزشی پرستاران از ابتدا مسلط به کار می‌شوند که در این زمینه تاسیس هیات علمی بالینی در دستور کار قرار گرفته است.


معاونت پرستاری وزارت بهداشت پیگیری هیات علمی بالینی و صدور دستور موافق وزیر، توسعه انجمن‌های علمی تا حداقل 5 انجمن، تلاش برای توسعه مراکز تحقیقات پرستاری منطقه‌ای و بین المللی و گسترش آن به حداقل 7 مرکز، مشارکت در ساماندهی آموزش مداوم و ضمن خدمت پرستاران و برنامه‌ریزی برای حمایت از پایان‌نامه‌ها، مقالات، پژوهش‌ها و موضوعات مورد نیاز پرستاری از دیگر اقدامات مهم این معاونت در حوزه علمی، آموزشی و پژوهشی پرستاران بوده است.


وی افزود: در عرصه گروه پرستاری یک سری خدمات کمکی، عمومی و تخصصی وجود دارد که در هر یک از این تخصص‌ها باید نیروی مربوط به خود مشغول به کار باشد در هیچ جای دنیا دیده نشده که ارائه خدمات کمکی توسط پرستار دانشگاهی انجام بگیرد اما متاسفانه طی چند وقت اخیر ارائه این خدمات در کشور ما به دلیل کمبود نیرو توسط پرستاران دانشگاهی ارائه می‌شد.


میرزابیگی گفت: در گذشته در کشور ما سه سطح از قبیل بهیار، کمک بهیار و کاردان تعریف شده بود که خدمات کمکی اولیه را به بیماران ارائه می‌کردند اما از دهه 70 این سه سطح در کشور ما حذف شد و این مساله موجب شد کارشناسان پرستاری به دم دست ترین آدم تبدیل شوند.


وی با بیان اینکه کشور با کمبود 200 هزار نفری از گروه‌های پرستاری مواجه است، عنوان کرد: متاسفانه به دلیل کمبود نیروی پرستاری گاه از همراهان بیمار برای کمک به بیمار استفاده می‌شود به گونه‌ای که اگر همراهان بیمار نباشند ما در بیمارستان‌ها دچار مشکل می‌شویم بر این اساس تصمیم گرفته شد بهیار یک ساله یا کمک پرستار با 33 شرح وظیفه تربیت شوند و برای انجام اقدامات اولیه در بیمارستان‌ها به کار گرفته شوند.


معاون پرستاری وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه شرح وظیفه‌ای که برای بهیار یکساله در نظر گرفته می‌شود نباید توسط پرستاران دانشگاهی انجام شود، گفت: پرستاران ما در 514 حیطه درمانی فعالیت می‌کنند، بنابراین استخدام یا بکارگیری بهیاران یک ساله به معنای جبران کمبود پرستاری نیست.


میرزابیگی گفت: نهادهای عمومی غیر دولتی، انجمن‌های علمی و حرفه‌ای واجد شرایط می‌توانند طی امضای تفاهم‌نامه‌ای با معاونت پرستاری برای تربیت بهیاران یکساله اقدام کنند که نظارت این موضوع بر عهده وزارت بهداشت است.


وی در ادامه از تخصصی شدن کارشناسان ارشد پرستاری خبر داد و گفت: ما 18 دوره برای تخصصی شدن کارشناسان ارشد پرستاری تعریف کردیم که امسال در 5 رشته از قبیل سرطان، خون، گوارش، قلب و سلامت روان این دوره‌ها آغاز خواهد شد.


میرزابیگی افزود: پرستاران پس از طی دوره‌های تخصصی می‌توانند در سطح جامعه علاوه بر بیمارستان فعال شوند که دوره‌های این پرستاران بر اساس نوع گرایشی که دارند بین 3 تا 6 ماه متغیر است.


وی با بیان اینکه 185 دانشگاه پرستاری و 60 هزار دانشجوی رشته پرستاری در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در کشور وجود دارد، گفت: با وجود این و با توجه به نیاز کشور باید تعداد نیروهای پرستاری را افزایش دهیم که در این خصوص افزایش تا دو برابر ظرفیت در دوره‌های کارشناسی ابلاغ شده است.


معاون پرستاری وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنانش درباره نتایج برنامه‌ها در حوزه نظام پرداختی پرستاران گفت: به روز رسانی کارانه‌های پرستاران در دانشگاه‌های علوم پزشکی، تغییر مبنای پرداخت کارانه‌ها از 22/5 درصد به 27/5 درصد، پرداخت کارانه‌ها با ضریب 1/7، پرداخت کارانه‌ها به صورت عملکردی و غیره از جمله مهم‌ترین نتایج برنامه‌های معاونت پرستاری در حوزه نظام پرداخت طی سال گذشته بود است.


میرزابیگی درباره برنامه‌هایی که در معاونت پرستاری وزارت بهداشت در خصوص رفع کمبود‌ها و جبران منابع انسانی انجام شده است، گفت: ما برای این مساله برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت داشته‌ایم که خوشبختانه با اجرای این برنامه‌ها توانستیم بالغ بر 9 هزار پرستار به کار گیریم و مجوز استخدام 7 هزار نیرو در بیمارستان‌های تازه تاسیس را گرفته‌ایم که این مجوز با اولویت استخدام پرستاری اجرا می‌شود.


وی در بخش دیگری از سخنانش درباره برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و حرفه‌ای که در معاونت پرستاری طی سال گذشته انجام شده و در سال جاری نیز ادامه دارد گفت: برای اولین بار در تاریخ پرستاری اقدام به ساخت سریال 50 قسمتی پرستاران با هدف افزایش منزلت اجتماعی پرستاران در شورای فرهنگی و اطلاع رسانی کرده‌ایم.


معاون پرستاری وزارت بهداشت اجرای برنامه‌های بین‌المللی با همکاری بخش پرستاری، برگزاری کنگره سالانه اخلاق حرفه‌ای در پرستاری و ابلاغ دستورالعمل ویژه اجرایی برای بزرگداشت مقام پرستار در روز پرستار سال جاری را از دیگر اقدامات فرهنگی، اجتماعی و حرفه ای این معاونت دانست.


وی در پایان از تشکیل کمیته اخلاق پرستاری خبر داد و گفت: کمیته اخلاق پرستاری از زیر مجموعه شورای عالی اخلاق پزشکی تشکیل شده است.


انتهای پیام/

برچسب ها: محمد میرزابیگی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته