دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 شهريور 1394 - 14:09
فرماندار دزفول:

تخریب جنگل‌های زاگرس میانی موجب مهاجرت جانوران شده است

فرماندار دزفول نسبت به تخریب جنگل‌های زاگرس میانی و مهاجرت گونه‌های جانوری در شمال خوزستان هشدار داد.
کد خبر : 35203

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، حبیب الله آصفی در جلسه بررسی فضای سبز شهرهای خوزستان، افزود: سمندر امپراطور و سنجاب از گونه‌هایی هستند که در نتیجه تخریب این جنگل‌ها در حال خروج از منطقه هستند.


وی با بیان اینکه جنگل‌های زاگرس میانی در حال نابودی است، افزود: جنگل‌های بلوط در خوزستان دچار نوعی آفت شده که حیات آنها را تهدید می‌کند.


وی اضافه کرد: به استان چهار محال و بختیاری اعتباراتی برای جنگل‌های زاگرس پرداخت شده اما در خوزستان به شهرستان‌های دزفول و اندیکا هیچ پولی داده نشده است.


آصفی همچنین یکی از مشکلات فضای سبز خوزستان را نحوه تولید نهال در گذشته دانست و گفت: برخی کارشناسان منابع طبیعی که خود نهالستان‌ها راه‌اندازی کرده‌اند تعدادی از گونه‌های گیاهی را به فضای سبز شهری تحمیل کرده‌اند.


وی با بیان اینکه شهرداری‌های خوزستان در زمینه فضای سبز سلیقه‌ای عمل می‌کنند، افزود: زمان کاشت فضای سبز در خوزستان ماه‌های دی و بهمن است اما شهرداری‌ها به این مساله توجه نمی‌کنند و این کار اسفند انجام می‌شود.


آصفی اظهار کرد: مرکز تحقیقات صفی آباد دزفول مطالعاتی درباره گونه‌های ارزشمند گیاهی انجام داده که می‌توان از آنها در طرح جامع فضای سبز خوزستان استفاده کرد.


شهردار باغ‌ملک نیز در این نشست پیشنهاد داد: پارک تولد و پارک پیوند در شهرها راه‌اندازی شود تا شهروندان بتوانند در زمان تولد نوزاد یا زمان ازدواج درختانی به یادبود بکارند.


حسن نبوتی افزود: بهترین منبع آبی برای تامین فضای سبز شهری استفاده از پساب تصفیه شده فاضلاب شهری است اما شهرهای خوزستان فاقد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب هستند.


معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان نیز در این نشست بر ضرورت تدوین آیین‌نامه اجرایی طرح جامع فضای سبز شهرهای خوزستان تاکید کرد.


احمد سیاحی اظهار کرد: طرح جامع فضای سبز شهرهای خوزستان توسط مرکز تحقیقات کشاورزی در حال تهیه است که برای اجرای بهتر ضروری است آیین‌نامه اجرایی این طرح تدوین شود.


وی با تاکید بر تشکیل کارگروه برای اجرایی کردن این طرح افزود: یکی از شاخص‌های توسعه یک شهر داشتن فضای سبز مناسب با گونه‌های گیاهی متنوع است.


سیاحی گفت: مطالعات اولیه طرح جامع فضای سبز پس از اظهار نظر سازمان‌های مرتبط، در هفته آینده ابلاغ می‌شود.


وی یکنواختی در فضای سبز شهرهای خوزستان، لزوم جایگزینی گونه‌های سازگار با محیط زیست و معرفی گونه‌های مقاوم به شوری آب را از جمله دلایل انجام مطالعات طرح جامع فضای سبز دانست.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته