دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حسین عالم‌بخش در گفتگو با آنا:

قانون‌گذاری برای تئاتر سال‌ها مغفول مانده است

یک کارگردان تئاتر گفت: قانون‌گذاری برای تئاتر سال‌ها مغفول مانده است و از خلاء قانونی، تئاتر‌های لاکچری بیرون آمده است.
کد خبر : 347422
8868866_766.jpg

حسین عالم‌بخش در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، درباره فراگیر شدن اجرای تئاتر‌های لاکچری گفت: نمایش‌هایی با عنوان لاکچری در طی سالیان متمادی فراگیر شده و پدیده‌ای نیست که یک شبه اتفاق افتاده باشد. سؤال مهم اینجاست که این نوع نمایش‌ها باید اجرا بشود یا نه؟!


وی افزود: مشکل اینجاست که هیچ‌گونه قانون‌گذاری در مورد نمایش‌هایی در این قالب انجام‌ نشده است و قانون‌گذاری درباره نمایش و تئاتر سال‌های سال مغفول مانده است. در زمانی که این پدیده به وجود آمده است، به دنبال این‌ هستیم که چه گونه این پدیده را کنترل، مهار یا هدایت کنیم. در حقیقت مشکل از ما است، مشکل از اهالی تئاتر است که در ابتدا اجازه دادند بیماری تولید شود و بعد به دنبال دارو و درمان هستند؛ در حالی‌ که این بیماری از قبل هم دیده‌ شده است و به‌صورت ناگهانی که پدید نیامده است.


این کارگردان تئاتر اظهار کرد: قانون‌گذاری، نظارت و کنترل درستی در این مقوله انجام‌ نشده است و این‌طور نبوده که کسی نظر سویی در ایجاد این نوع تئاتر‌ها داشته باشد، قسمتی از مشکلات پدید آمده مربوط به بیکاری‌های طولانی در تئاتر هست. ما باید دنبال تقصیر بگردیم تا مقصری برای این مقوله، این مطلب خیلی مهم است و راهی برای درمان می‌گشاید.


عالم‌بخش بیان کرد: در نگاه کلی اجرای تئاتر‌های لاکچری تاکنون کمک شایانی به بدنه تئاتر کشور نتوانسته انجام دهد و بیشتر نقش محرک را برای خود داشته است. بدنه نحیف تئاتر کشور در تمام قالب‌ها و ژانر‌ها نیاز به کمک دارد تا به‌جایی برسد. همانطوری‌ که بزرگان عرصه هنر گفته‌‌اند؛ اگر هر کشور را می‌خواهید بشناسید و از تاریخ آن کشور اطلاع پیدا کنید، تئاتر آن کشور را بررسی کنید.


وی ادامه داد: باید به بررسی علل به وجود آمدن این نوع تئاتر بیشتر بپردازیم و ببینیم چرا این نوع تئاتر‌ها پدید آمده و چرا از اقبال تماشاچی برخوردار شده است . تئاتر‌های لاکچری اگر از هیچ حُسنی برخوردار نباشد، این فایده را داشته است که اهالی تئاتر و مسئولان فرهنگی را به فکر فرو برده که در مقابل این پدیده باید چه کرد؟!


انتهای پیام/4072/4100/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته