دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 شهريور 1394 - 11:24

اروپا؛ نظاره‌گر گسترش دانشگاه‌های اسلامی

روند افزایشی تعداد دانشگاه‌های اسلامی در سطح جهانی، توجه اکثر کارشناسان آکادمیک به خود جلب کرده است.
کد خبر : 34480

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، طبق گزارش «یونیور سیتی وردنیوز» دانشگاه‌های اسلامی از جمله انستیتوها و دانشگاه‌هایی که در آمریکا، ایتالیا و سایر نقاط شروع به کار کرده‌اند، روز به روز در حال گسترش هستند. هدف از گسترش این دانشگاه‌ها در سراسر جهان، ارائه آموزش عالی برای مهاجران مسلمان است.


اولین انستیتوی اسلامی دنیا در برکلی کالیفرنیا تاسیس و همزمان با این مرکز، اقداماتی برای احداث اولین دانشگاه اسلامی در ایتالیا نیز انجام شد.


گام نخست در آمریکا


تعداد کالج‌های مذهبی‌ای که در آمریکا مشغول به فعالیت هستند، زیاد است اما بیشتر این مراکز مسیحی هستند، از جمله دانشگاه لیبرتی(Liberty) ، کالج کنیون (Kenyon) و کالج بوستون( Boston). علاوه بر موارد فوق، مراکز متعدد دیگری از سایر ادیان در آمریکا مشغول به فعالیت هستند.


در ماه مارچ 2015 کالج اسلامی هنری زیتون (Zaytuna) در برکلی افتتاح شد. مجوز احداث این کالج توسط موسسه مدارس و دانشگاه‌های غرب آمریکا (یکی از شش موسسه‌ای که عهده‌دار صدور مجوز احداث مراکز آموزشی در آمریکاست) صادر شد.


حمزه یوسف، مدیر کالج زیتون، می‌گوید که پنج سال قبل برای ایجاد کالج هنری اقدام کردند.


به گفته او، دلیل صدور مجوز احداث این کالج، پیش رفتن تحصیلات تکمیلی در آمریکا به سمت واقعیت است، زیرا برای اولین بار است که چنین کالجی در آمریکا تاسیس می‌شود.


او همچنین ابراز امیدواری کرده که پس از این، بیشتر شاهد ایجاد موسسات آموزش عالی اسلامی در جهان باشیم. چرا که «ایجاد چنین دانشگاه‌هایی باعث می‌‌شود که در شرح برنامه درسی موفق‌تر عمل کنیم.»


شرح دروس در این کالج از دو بخش سنت‌های اسلامی و بخش آکادمیک تشکیل شده است.








گزارش آژانس بین‌المللی اخبار اسلامی تاکید می‌کند باید به دنبال ایجاد برنامه‌هایی باشیم که عقاید مردم را درباره اسلام عوض کنند

تاسیس دانشگاه اسلامی در ایتالیا


اولین دانشگاه اسلامی ایتالیا قرار است در شهر لچه که به آن لقب فلورانسِ جنوب داده شده، احداث شود. هدف دست‌اندرکاران این طرح ایجاد یک مجموعه دانشگاهی ظرف سه سال است.


این دانشگاه قرار است در اکتبر 2015 با مشارکت بنیاد دانشگاه‌های اسلامی با شمار کمی از دانشجویان الهیات شروع به فعالیت کند و ظرف مدت سه سال این میزان را افزایش دهد.


بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی اخبار اسلامی که در مارچ 2015 منتشر شد، ژان پیرو خالد پالادینی، رئیس کنفدراسیون تجارت در مدیترانه که از مسیحیت به اسلام گرویده است، جز حامیان مالی این طرح است.


وی معتقد است که این پروژه می‌تواند راهی برای رسیدن به صلح در شهر لچه، شهری که به آزاد‌اندیشی معروف است باشد.


این گزارش تاکید می‌کند باید به دنبال ایجاد برنامه‌هایی باشیم که عقاید مردم را درباره اسلام عوض کنند. برنامه‌ ایجاد این دانشگاه ثبت شده و به مرحله اجرایی رسیده و در حال حاضر در مرحله ثبت کمپ دانشگاه است. کمپ دانشگاه شامل خوابگاه، زمین‌بازی و مسجد است. پالادینی افزود که منابع این طرح بیشتر از طریق امور خیریه تأمین می‌شود و کشورهایی نظیر قطر و کویت بیشترین میزان مشارکت را داشتند و تا کنون 47 میلیون یورو برای این طرح جمع‌آوری شده است.


بر اساس برنامه تصویب‌شده، ظرف سه سال آینده این دانشگاه می‌تواند تا 5 هزار دانشجو در رشته‌هایی مانند فلسفه، ادبیات، الهیات جذب کند.


وی افزود که در آینده‌ای نزدیک این دانشگاه قصد دارد که رشته‌هایی مانند کشاورزی و پزشکی را نیز به رشته‌های خود اضافه کند. همچنین این دانشگاه بر اساس مدل دانشگاه کاتولیک بخش مقدس شهر میلان، احداث خواهد شد و از اکتبر 2015 پذیرای دانشجویان مسلمان ایتالیایی و سایر مسلمانان جهان خواهد بود.


سایر دانشگاه‌های اسلامی اروپا


دو دانشگاه نیز در هلند ایجاد شده است و هم‌اکنون حدود 900 هزار مسلمان در این دو دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. دانشگاه اسلامی روتردام که با شعار «همچون یک مسلمان و همچون یک شهروند مسئولیت‌پذیر در جامعه هلند زندگی کنید» مشغول به فعالیت است.


دانشگاه اسلامی اروپا به دنبال تربیت رهبرانی است که بتوانند به عنوان رهبران انجمن اسلامی فعالیت کنند. این دانشگاه‌ها ترکیبی از سنت اسلامی و دانش معاصر علم در اروپا هستند.


چارچوب آکادمیک برای اسلام


پس از حمله به مجله شارلی ابدو، دولت فرانسه اعلام کرد به دنبال دو برابر کردن رشته‌های اسلامی است که در آن مبانی اسلام تدریس می‌شود تا بتوانند از طریق افزایش این رشته‌های دانشگاهی با بعضی از دیدگاه‌های افراط‌‌گرایانه مقابله کنند.


فرانسه میزبان بیشترین تعداد مسلملانان در اروپاست. اکنون 5 میلیون مسلمان در فرانسه زندگی می‌کنند که اکثر آنها از کشورهای حوزه شمال آفریقا هستند. این اقدام فرانسه برای افزایش آموزش دروس اسلامی از دانشگاه‌های پیشرو اروپا سرچشمه گرفته است و در گزارشی که سال 2013 با عنوان «اسلام در حال فتح کردن آموزش عالی در اروپا» منتشر شده، به تفصیل در این‌باره بحث شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته