نظر مراجع در مورد مهریههای سنگین/ مهریه با سکه 4 میلیونی؟
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از ستاد مردمی دیه، نحله یا مهریه که در کلامالله مجید با عنوان صداق از آن یاد شده است به استناد لغتشناسان از ماده صدق اخذ گردیده و بر آن جهت به صداق شهرت یافته است که از صداقت مرد در علاقهمندی خود به زن حکایت دارد، نه یک وعده دور از عمل که با استناد به پروندههای آرشیوی و موضوعات مفتوحه در ستاد مردمی دیه عشر آنها نیز علیرغم پیگیریهای قانونی پرداخت نمیشود.
اسلام در مورد میزان مهریه به دلیل توافقی بودن آن و البته تفاوت موضوع استطاعت افراد، معیار معینی را مطرح نکرده و بر همین اساس برای میزان مالی یا مهرالمسمی که حین عقد تعیین میشود سقف محدودی قائل نشده است.
اما در روزگاری که از به دنیا آمدن یک کودک تا تأمین هزینه تحصیلی و معیشتی و در نهایت آئین ترحیم او متکی به وامهای چندساله و بعضاً ربایی شده و بیشتر افراد بدون نظر به موقعیت اجتماعی خودخواسته یا ناخواسته درگیر زندگی بهاصطلاح اقساطی شدهاند، در یک چنین شرایط کارگر سادهای که شغل ثابتی هم ندارد و در خوشبینانهترین حالت درآمدش از 2 میلیون تومان عبور نمیکند، بدون احتساب هزینههای جاری چطور قادر خواهد بود از عهده مهریههای سنگین همسر خود برآید، آنهم در شرایطی که سکه قیمت ثابتی نداشته و از ارزش حقیقی خود فاصله بسیاری گرفته است.
از ایراداتی که بر مهریههایی ازایندست وارد میشود و برخی از مراجع تقلید همچون آیتالله مکارم شیرازی هم بر آن صحه گذاشتهاند سفیهانه بودن تعیینات است و الا اگر فرد ثروتمندی که قدرت مالی کافی و عرضه موردنیاز برای طرح این قبیل تعهدات را دارد، هزار سکه متقبل میشود.
آیتالله مکارم شیرازی، مرجع تقلید شیعیان هفته گذشته در درس خارج فقه خودشان که در مسجد اعظم قم برگزار شد، برحسب دغدغه همیشگی با اشاره به حبس چند هزار جوان ایرانی صرفاً بابت مسئله مهریه تأکید کردند «نباید عدهای برخلاف احکام اسلامی زندانی شوند؛ چراکه اصل بر اعسار است. البته عدهای هم که ثابت میکنند توانایی ندارند به سراغ تقسیط میروند که گاهی این اقساط تعیینشده برای آنها 50 سال زمان میبرد و گفته میشود تا تمام اقساط پرداخت نشود زن نباید تمکین کند؛ چرا حکمی صادر میشود که هر کسی بشنود بخندد؟».
وی با غیرمعقول خواندن این احکام و توافقها تصریح میکند «معیار مطالبه کیفری مهریه اگرچه 110 سکه بهار آزادی است، اما این تدبیر مربوط به آن زمان میشود که قیمت هر سکه یکمیلیون تومان بود. حال که ارزش آن امروز قریب به 5 میلیون تومان شده است؛ آیا باید با قیمت امروز محاسبه شود؟ ما میگوییم باید بهصورت متعارف پرداخت شود نه اینکه 5 برابر قیمت آن روز مهریه محاسبه شود. در حل این باره امیدواریم مسئولین دستگاه قضا و حوزویان مشکلات موجود را حل کنند تا مردم سرگردان نباشند».
با عنایت به معضل «زندانیان مهریه» در کشور، در ادامه استفتائات بهعملآمده از سوی برخی مراجع عظام تقلید که در قالب طرح این سؤال دریافت شده است را میخوانید:
سؤال: تعیین مهریههای سنگین که برخی ازدواجها را دچار صعوبت نموده، آیا مجاز است؟
مرجع | جواب مطرح شده |
آیتالله مکارم شیرازی«دامعزه» | مهریههای فوقالعاده سنگین که نشان از سفاهت زوج میدهد یا قرینه بر عدم قصد جدی نسبت به آن است باطل بوده و تبدیل به مهرالمثل میشود. |
آیتالله شبیری زنجانی«دامعزه» | قرار دادن مهریه سنگین اگر چه خللی به عقد وارد نمیکند اما مستحب است مهریه بیش از مهرالسنه نباشد. |
آیتالله موسوی اردبیلی«دامعزه» | از نظر شرعی حدّ خاصی برای مهریه قرار داده نشده است، اگرچه کم قرار دادن مهره تشویق شده و سفارش زیادی در مورد آن شده است. از نبی مکرم اسلام (ص) نقل است که میفرمایند «پر برکتترین زنان آنهایی هستند که مهرشان از دیگران کمتر باشد». |
آیتالله سیستانی«دامعزه» | کار خوبی نیست اگرچه مجاز است. |
آیتالله سبحانی«دامعزه» | هر نوع تکلیف حوزه پرداخت مهریه باشد یا غیرآن مشروط به قدرت و توان است، بنابراین مقید کردن پرداخت مهریه به کلمه «عندالمطالبه» صحیح نیست. |
آیتالله خامنهای«دامعزه» | میزان مهریه بستگی به توافق طرفین دارد و در شرع مقدس اسلامی سفارش به تقلیل آن شده و مهرالسنه مستحب است. |
آیتالله صافی«دامعزه» | اگربا تعهد مهریههای سنگین قصد جدی نباشد، به طوری که فقط صورت سازی باشد و زوج خود را مدیون نداند، آن چه با این حال به عنوان مهریه تعیین شده مهریه محسوب نمیشود و قهرا مهرالمثل میشود. |
انتهای پیام /4076/ن
انتهای پیام/