دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 شهريور 1397 - 03:59
عضو انجمن علمی روانپزشکان ایران:

عمده رفتارهای اضطرابی در کودکان ریشه خانوادگی دارد

یک روانپزشک گفت: بیش‌تر کودکانی که دچار رفتارهای اضطرابی می‌شوند دارای سابقه خانوادگی مثبت هستند؛ یعنی والدین یا یکی از اقوام درجه‌یک در گذشته دچار آن رفتار بوده است.
کد خبر : 311666

سحر انصاری در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا درباره علل رفتارهای نگران‌کننده با منشأ اضطرابی در کودکان، گفت: رفتارهایی مانند ناخن جویدن، کندن موهای اندام‌های مختلف، مکیدن انگشت، کندن مژه‌ها و ... در کودکان و بزرگسالان منشأ اضطرابی دارد که در بیشتر موارد بررسی‌ها نشان می‌دهد این رفتارها در افرادی که سابقه خانوادگی دارند، بیشتر بروز می‌یابد.


این عضو انجمن علمی روانپزشکان ایران با تأکید بر اینکه والدین به‌محض مشاهده چنین علائمی در کودکان باید به روانپزشک مراجعه کنند، افزود: بالغان نیز باید در صورت ابتلا به این رفتارها و تکرار آن، به روانپزشک مراجعه کنند.


وی تصریح کرد: گاه بروز این رفتارها در افراد با وسواس همراه می‌شود که در این موارد باید وسواس نیز درمان شود. در واقع علاوه بر رفتارهای اضطرابی باید وسواس نیز تحت درمان قرار بگیرد؛ زیرا در صورت تداوم می‌تواند برای فرد مشکلاتی به‌همراه داشته باشد.


فلوشیپ روان‌تنی ادامه داد: گاه افراد دچار چند نوع رفتار اضطرابی می‌شوند، برای مثال همزمان با جویدن ناخن، موهای خود را در دهانشان می‌گذارند که در این صورت مسئله جدی‌تر است و باید روانپزشک به‌صورت دقیق علت را بررسی کند.


انصاری با توجه به روش‌های درمان رفتارهای اضطرابی در افراد، تصریح کرد: درمان در افراد مختلف، متفاوت است؛ اما به‌طور کلی درمان‌ها شامل روان‌درمانی، رفتاردرمانی و دارو درمانی دسته‌بندی می‌شود.


این روانپزشک تصریح کرد: البته برخی کودکان نیز به‌دنبال تنبیه بدنی، مشاهده رفتارهای پرخاشگرانه از سوی والدین، ترس روانی و غیره، دچار این اختلالات می‌شوند که در این موارد نیز باید علت بررسی و تحت درمان قرار بگیرد.


وی با بیان اینکه تداوم درمان و پیگیری آن، تأثیر بسزایی در بهبودی فرد دارد، گفت: اگر روند درمان مورد پیگیری قرار نگیرد؛ فرد به‌صورت کامل بهبود نمی‌یابد.


انتهای پیام/4038/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب