حداقل دو هزار میلیارد دلار، گردش مالی صنعت «حلال» در سال است
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، بهروز جنت گفت: یکی از موضوعاتی که موجب عقب ماندن صنعت ایران از چرخه اقتصادی کلان برند حلال شد، استدلالاتی بود که برخیها مطرح میکردند و آن اینکه هر آنچه در کشور اسلامی تولید شود حلال است و نیازی به ذکر عنوان در بستهبندیها وجود ندارد.
وی ادامه داد: به تدریج هنگامی که تولید کنندگان دریافتند در کنار مدارکی که برای صادرات محصولات اخذ میشود، تاییدیه حلال نیز اهمیت دارد به این قافله پیوستند.
این مقام مسئول در سازمان غذا و دارو تصریح کرد: معیارهای پیوستن به برند حلال اختیاری است و ضرورتی هم ندارد که در کشوری مانند ایران اجباری شود.
جنت افزود: تمام محصولاتی هم که اکنون تاییدیه برند حلال دریافت کردهاند، داوطلبانه این کار را انجام دادهاند و به دلیل امتیازات مستتر در این نشان، مشتاقانه به دریافت آن متمایل شدهاند.
وی گفت: طبق آمارهای غیررسمی، تعداد 1.6 میلیارد نفری مسلمانان جهان به حدود دو میلیارد نفر افزایش یافته است.
رئیس مرکز تحقیقات حلال سازمان غذا و دارو ادامه داد: منابع نفتی و معادن موجود در کشورهای مسلمان، اقتصاد رو به رشد، بازارهای صادراتی و ظهور بازارهای بالقوه حلال به دلیل پراکندگی کشورهای مسلمان و نیاز آنان به فراوردههای غذایی حلال، همه و همه، اهمیت توجه به تجارت فراوردههای حلال را بیش از پیش پررنگ میکند.
وی گفت: اگر هر مسلمان روزانه سه دلار بابت وعدههای غذایی روزانه خود هزینه کند با لحاظ جمعیت دو میلیارد نفری مسلمانان، گردش مالی این حوزه آن هم فقط در حوزه غذاهای حلال، دست کم بالغ بر حدود دو هزار میلیارد دلار در سال خواهد شد.
جنت تاکید کرد: به طور قطع همه کشورها مایل به بهرهمندی از ظرفیت چنین بازار گستردهای هستند.
وی ادامه داد: با وجود آنکه انگلستان جزو کشورهای اسلامی نیست اما یکی از تولید کنندگان غذای حلال، به شمار میرود. این کشور از نظر تامین غذای حلال برای مسلمانانش و هم از نظر صادرات آن، یکی از موفقترین کشورها است.
جنت افزود: نیوزیلند، استرالیا و حتی برزیل نیز به همین دلیل کشتارگاههای ذبح حلال راهاندازی کردهاند.
وی گفت: فراوردههای حلال، تعریف مشخصی دارد و چون سود اقتصادی آن بالا است، هر فرصت سوزی درباره آن، اقتصاد سوزی تلقی میشود.
انتهای پیام/