دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا

روح‌الله جعفری: با دست روی دست گذاشتن مشکلات هنرمندان حل نمی‌شود/ همکاری 150 هنرمند تئاتر در یک رپرتوار نمایشنامه‌خوانی

روح‌الله جعفری که قرار است جلسات نمایشنامه‌خوانی به نفع هنرمندان بیمار تئاتر برگزار کند گفت: «همکاری در این جلسات نمایشنامه‌خوانی که به نفع هنرمندان بیمار تئاتر است، باعث امیدواری بیشتر به همزیستی مسالمت‌آمیز در آینده می‌شود.»
کد خبر : 28134

روح‌الله جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا گفت: «مردم ما شریف هستند و با شرافت زندگی می‌کنند، اما متاسفانه کسی به فکر ارتقا دادن کیفیت سطح زندگی، معیشت و بهداشت آنها نیست. در چند ماه اخیر سونامی سرطان و بیماری‌های جور و واجوری که گویا علاجی برای درمان آنها نیست، در خانواده هنرمندان گوی سبقت را برای از میان بردن عزیزان ربوده است و این مسئله بسیار دردناک است. با دست روی دست گذاشتن مشکلات حل نمی‌شود و معجزه‌ای رخ نمی‌دهد. همه باید احساس مسئولیت کنند و نسبت به یکدیگر بی‌تفاوت نباشند. گروه تئاتر گیتی همچون دوره‌های گذشته برای حمایت از هنرمندان بیمار تئاتر وارد میدان شده تا به نوبه خود بتواند قدم کوچکی بردارد.»


وی افزود: «بیش از 6 ماه جلسات پی‌درپی با مسئولان، تصمیم‌گیرندگان و متولیان امر داشتم تا بالاخره توانستم برای اولین بار مراحل قانونی برگزاری یک رپرتوار نمایشنامه‌خوانی را به تثبیت برسانم که تمام عواید مالی آن به هنرمندان بیمار تعلق گیرد.»


این هنرمند تئاتر و استاد دانشگاه اظهار کرد: «این رپرتوار طبق برنامه‌ریزی انجام شده از 26 مرداد تا اول شهریور در تالار چهارسو مجموعه تئاترشهر هر شب ساعت 21 برگزار خواهد شد. نمایشنامه‌هایی که در این رپرتوار خوانده خواهند شد، شامل 7 نمایشنامه «آنتیگونه»، «مکبث»، «باغ آلبالو»، «عروسی خون»، «شازده کوچولو»، «چه کسی از ویرجینیا وولف می‌ترسد؟» «عنکبوتی در زخم» و «آخرین گودو» است.»


وی خاطر نشان کرد: «این 7 نمایشنامه که از دوره 441 قبل از میلاد مسیح تا زمان حال را در بر می‌گیرد، جزو آثار درخشان صحنه ادبیات نمایشی جهان است که به لحاظ زمانی می‌توان در هر دوره از آثار کلاسیسیم تا مدرن را در آن جستجو کرد.»


جعفری گفت: «برای اولین بار است که در یک بازه زمانی کوتاه (هفت روزه) این آثار به صورت پیوسته خوانده خواهند شد. بنابراین علاقه‌مندان به این آثار می‌توانند به صورت منسجم با آنها روبه‌رو شوند. گروه تئاتر گیتی که در چند سال اخیر روی آثار ماتئی ویسنی‌یک کار می‌کند، در آخرین روز این رپرتوار دو نمایشنامه «عنکبوتی در زخم» و «آخرین گودو» که هر دو از ویسنی‌یک است و لیلی رشیدی آن را ترجمه کرده را نمایشنامه‌خوانی خواهند کرد.»


وی همچنین عنوان کرد: «تمرینات خوانده این هفت نمایشنامه در حال پیگیری است و تیمی که در این جلسات نمایشنامه‌خوانی مرا همراهی می‌کند بیش از 150 نفر هستند که همگی با یک هدف مشترک برای کمک به همنوع و انجام کار خیر جمعی گرد هم آمده‌اند.»


سرپرست گروه تئاتر گیتی با تاکید بر این که اگر هرکس در این راه به نوبه خود پیش‌قدم شود، می‌توان به آینده بهتر برای همزیستی مسالمت‌آمیز امیدوار بود، تصریح کرد: «معتقدم در انجام کارهای عام‌المنفعه و خیریه، هرکس فارغ از اندیشه و جناح‌بندی سیاسی که دارد، باید وارد این میدان شود؛ چراکه اگر نسبت به یکدیگر احساس مسئولیت داشته باشیم، هر گره بازنشدنی را می‌توان شانه به شانه و دست در دست هم باز کنیم.»


وی در ادامه بیان کرد: «به عنوان سرپرست و کارگردان این پروژه از تمامی مسئولان و تصمیم‌گیران کلان فرهنگی و افراد تاثیرگذار در دولت و بخش‌های مختلف دیگر جامعه می‌خواهم که در این برنامه‌ها شرکت کنند و با حمایت‌های معنوی و مادی خود با ما همراه شوند، چراکه اگر مردم و مسئولان در این قسم از کارهای عام‌المنفعه در کنار هم باشند، می‌توان به تزریق امید در جامعه برای رسیدن به فردایی روشن، امیدوار بود.»


وی هشدار داد: «اگر افراد در چنین برنامه‌هایی فقط به صورت شعاری و تبلیغاتی عمل کنند نتیجه مطلوب حاصل نمی‌شود. در انجام کارهای خیر باید منیّت، خودخواهی و خودشیفتگی را کنار گذاشت تا بتوان دلی را به دست آورد و لبخند را بر لبان دیگران نقش بست.»


جعفری تاکید کرد: «در این راه برای ساختن فردایی بهتر باید به دو عنصر «عشق» و «ایمان» باور داشت تا طی کردن این مسیر پر پیچ و خم، سهل شود.»


وی در پایان سخنانش از تشکیل مجموعه‌ای دائمی برای حمایت از هنرمندان بیمار خبر داد و افزود: «گروه تئاتر گیتی به دنبال فراهم کردن مجموعه‌ای است که به صورت دائمی بتواند کمک‌های مالی را برای هنرمندان بیمار سامان دهد و در اختیار آنها قرار دهد.»


علاقه‌مندان برای پیش‌فروش بلیت آثار این رپرتوار می‌توانند به سایت تیوال مراجعه کنند. بلیت فروشی برای این امر به صورت همت عالی است و امکان کمک مالی در فضای سایت تیوال برای افرادی که نیت حمایت بیشتری دارند، تعریف شده است.


گروه تئاتر گیتی در خرداد سال 1392 نیز برای یاری هموطنان زلزله‌زده بوشهر در تالار حافظ اقدام به برپایی جلسات نمایشنامه‌خوانی کرده بود و تمام عواید حاصل از بلیت فروشی را به هموطنان بوشهری اختصاص داد. روح‌الله جعفری نیز فروردین سال گذشته نمایش «من چه جوری ممکنه یه پرنده باشم؟» را در تالار چهارسو مجموعه تئاترشهر روی صحنه برد که با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان روبه‌رو شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته