دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 تير 1394 - 15:25

این اپلیکیشن دندان قروچه شما را درمان می‌کند + تصویر

سیستم تازه‌‌ای متشکل از یک اپلیکیشن یا برنامه رایانه‌ای همراه با حسگر به منظور محافظت کاربران از دندان‌ها در مقابل دندان قروچه شبانه ابداع شده است.
کد خبر : 26953

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی آنا، پژوهشگران در دانشگاه فلوریدا موفق به ساختن سیستمی برای آگاهی یافتن دندانپزشک و کاربر معمولی از دندان قروچه در خواب شده‌اند.


از این اپلیکیشن که مجهز به یک حسگر است، می‌توان برای جلوگیری از دندان قروچه استفاده کرد که اغلب مردم از آن آگاهی ندارند و منجر به تخریب دندان، سردرد، بی‌خوابی و درد و سوزش در ناحیه فک می‌شود.


به گزارش futurity.com حدود 30 میلیون آمریکایی که 20 درصد جمعیت ایالات متحده را شامل می‌شود، مبتلا به دندان قروچه شبانگاهی هستند و اغلب از آن بی‌خبرند. برای تشخیص این ناراحتی اغلب لازم است بیماران یک شب را در مراکزی موسوم به کلینیک خواب سپری کنند.


پژوهشگران دانشگاه فلوریدا پنج سال پیش دندان مصنوعی‌هایی را طراحی کرده بودند که با استفاده از حسگرهایی در صورت هماهنگ عمل نکردن دندان‌ها حتی اگر بیمار در مورد این مشکل شکایتی نداشت، به دندانپزشک اطلاع می‌داد. این پژوهشگران از همان زمان به فکر تولید ابزاری برای کمک به افراد مبتلا به دندان قروچه افتادند که طیف بسیار بزرگتری از جمعیت را شامل می‌شود.


حسگرهای تازه علاوه بر تشخیص دندان قروچه نشان می‌دهند که چه مقدار نیرو بر دندان اعمال شده و کدام دندان بیشتر تحت تأثیر قرار گرفته است. فونگ وانگ، استادیار دپارتمان دندانپزشکی ترمیمی دانشگاه فلوریدا و از نویسندگان مقاله تحقیقی این گروه در اشاره به اینکه استفاده از سیستم «محافظ دهان» بسیار راحت‌تر از سپری کردن یک شب در کلینیک خواب است، می‌گوید: «این سیستم با کاستن از تعداد جلسات مشاوره بالینی روانشناسی، هزینه‌ها را نیز بسیار کم می‌کند.»



نمونه فعلی این حسگر می‌تواند اطلاعات را از طریق بلوتوث به رایانه یا گوشی همراه هوشمند منتقل کند و دندانپزشک یا ارتودنتیست می‌تواند از آن برای تشخیص و درمان استفاده کند.


دندان قروچه تاکنون با روش‌هایی مانند جلسات روان‌درمانی تربیت و اصلاح رفتاری درمان می‌شد اما به گفته دکتر وانگ اکنون می توان از سیستم «محافظ دهان» به عنوان یک روش مؤثرتر و کم‌هزینه‌تر برای رفع آن استفاده کرد.


این ناراحتی در اغلب موارد ناشی از وجود اضطراب در شخص است و کهنه‌سربازان جنگ و افراد دارای استرس‌های پس از مصیبت دیدگی از گروه‌هایی هستند که سیستم هوشمند «محافظ دهان» برای آنها بسیار سودمند خواهد بود. این پژوهشگران همچنین از تولید حسگرهای تازه‌ای در آینده خبر داده‌اند که برای ورزشکاران کاربرد خواهد داشت و کمبود آب بدن و گرمازدگی و حتی بروز صدمه ناپیدا در حین مسابقات ورزشی را اطلاع خواهد داد.


گزارش از: ساسان گلفر


انتهای پیام/

برچسب ها: اپلیکیشن حسگر
ارسال نظر
هلدینگ شایسته