دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 خرداد 1394 - 09:16

ارسال اخطار قطع فوری برق برای بدهی بیش از 20 هزار تومان

معاون خدمات مشترکین شرکت توزیع برق استان تهران درباره شرایط، چگونگی صدور و ارسال اخطاریه‌های قطع فوری به مشترکان برق توضیح داد.
کد خبر : 23084

مسعود معماران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا با تاکید بر اینکه صدور اخطاریه‌های قطع فوری برق با اولویت مبلغ و کد بدحسابی مشترک یعنی تعداد دفعات پرداخت نکردن بدهی صورت می‌گیرد، گفت: زمانی که صحبت از تهران به میان می‌آید، بیشتر افراد شرکت توزیع برق تهران بزرگ را در نظر می‌گیرند، اما روش وصول مطالبات معوق و ارسال اخطاریه‌های قطع فوری برق به علت بدهی در استان تهران متفاوت است.


وی افزود: در شرکت توزیع برق تهران بزرگ به واسطه هر دوره تاخیر در پرداخت یک اعلامیه بدهکاری جدا از قبض برق صادر می‌شود تا به نوعی برای پرداخت نشدن بهای برق مصرفی تذکر داده شود که البته مشترک باید هزینه صدور و ارسال این اطلاعیه را نیز خود بپردازد.


معماران تصریح کرد: در شرکت توزیع برق استان تهران که مناطق و حاشیه تهران را نیز پوشش می‌دهد، این امر صورت نگرفته و ما چیزی تحت عنوان اخطاریه صادر نمی‌کنیم.


معاون خدمات مشترکین شرکت توزیع برق استان تهران اظهار کرد: ما برای اطلاع مشترک از بدهی دوره گذشته آن را بر روی قبض میان دوره جدید لحاظ می‌کنیم که البته بابت بدهی گذشته مهلتی داده نمی‌شود، بلکه زمان داده شده برای پرداخت مربوط به بدهی دوره جدید است.



وی با بیان اینکه وصول مطالبات و بدهی‌های مشترکان از جمله وظایف شرکت پیمانکار است، ادامه داد: بر این اساس برای اخطار یا وصول مطالبات مشترکانی که برای بار نخست بدهی معوقه دارند مراجعه نمی‌کنیم، اما اگر پرداخت نکردن بهای برق مصرفی از سوی مشترک به امری عادی و تکراری تبدیل شود یقینا با قطع برق مواجه خواهد شد.


معماران اضافه کرد: برای تذکر بدهی مشترکان خانگی باید کد بدحسابی مشترک بیش از دو دوره باشد یا به لحاظ میزان بدهی، بهای مصرفی انرژی از سقف تعیین شده تجاوز کند.


وی تاکید کرد: بهای دریافتی انرژی مستقیما به حساب خزانه دولت می‌رود و در مواردی مانند پرداخت یارانه، تامین هزینه‌های تولید و یا راه‌اندازی نیروگاه‌ها هزینه می‌شود و تنها بخشی از آن برای تامین هزینه‌ها به شرکت توزیع برق باز می‌گردد.


این مقام مسئول عنوان کرد: شرکت توزیع برق در مواردی که تذکر بابت بدهکاری به مشترک داده شده و یا مجموع میزان بدهی به نیمی از هزینه انشعاب رسیده است، برای وصول مطالبه اقدام می‌کند.


معماران بیان کرد: جریان وصول مطالبات در مشترکان تجاری و صنعتی نسبت به مشترکان خانگی متفاوت است، چراکه در این موارد به جای کد بدحسابی مشترک بیش‌تر میزان بدهی آن اولویت دارد.


معاون خدمات مشترکین شرکت توزیع برق استان تهران با بیان اینکه تنها قبض یک دوره برخی مشترکان بزرگ حدود 500 میلیون تومان است، گفت: در این موارد ما تعاملات نزدیکی با استانداری داریم و مسئولان امر در جریان وجود مشترکان بدهکار بزرگ قرار می‌گیرند تا درباره آنها تصمیم‌گیری شود. هرچند که بر اساس قانون ما اجازه قطع برق این مشترکان را نیز داریم.








دستورالعمل لحاظ تذکر برای بدهی مشترکان خانگی بر اساس عبور میزان بدهکاری از 20 هزار تومان است

وی افزود: البته با توجه به اینکه سیاست استانداری در راستای حمایت از تولید است، بنابراین عموما در صورت بدهی نیز برق مشترکان بزرگ قطع نمی‌شود. هر چند که کمیته وصول مطالبات در استانداری‌ها در صورت پرداخت نشدن این بدهی‌ها بعضا بر روی پیگیری حقوقی و مصادره اموال مشترک نیز دست می‌گذارند.


معماران با تاکید بر اینکه دستورالعمل لحاظ تذکر برای بدهی مشترکان خانگی بر اساس عبور میزان بدهکاری از 20 هزار تومان است، تصریح کرد: البته با توجه به اینکه ممکن است با این دستورالعمل تعداد مشترکان بدهکار برای وصول مطالبات زیاد شود، بنابراین در ابتدا به مشترکان دارای بدهی بیش از یک‌صد هزار تومان با کد بدحسابی بالاتر رسیدگی شده و در صورت تسویه حساب این مشترکان، به سراغ قبوض بدهی 20 هزار تومانی نیز می‌رویم.


وی با بیان اینکه عمده قبوض برق به موقع پرداخت می‌شوند و نیازی به پیگیری ندارند، اظهار کرد: باقی قبوض بدهکاری نیز یا مربوط به استفاده‌های غیرمتعارف و غیر مجاز از برق و یا مستاجرانی است که محل زندگی خود را با پایان مهلت قرارداد ترک کرده‌اند.


معاون خدمات مشترکین شرکت توزیع برق استان تهران در پاسخ به این پرسش که چه کسی مشترکان بدهکار را برای وصول مطالبات گزینش می‌کند، تاکید کرد: پیمانکار اجازه تذکر دادن و یا صدور اخطاریه بدهی به مشترک را ندارد، بلکه در نرم‌افزار شرکت توزیع برق دستوری مبنی بر مشخص شدن مشترکان دارای بدهی تا سقف مشخص مانند بدهی بیش از 50 هزار تومان وجود دارد و اعلامیه‌ای از اطلاعات این مشترکان بدهکار صادر می‌شود که این اعلامیه‌ها برای وصول به پیمانکار ارسال می‌شوند.


معماران با تاکید بر اینکه بیش‌تر درگیری برای وصول بدهی برق مصرفی به مشترکان تجاری مربوط می‌شود، خاطر نشان کرد: مشترکان تجاری به واسطه اهمیت میزان سرمایه در گردش خود عموما تمایلی به پرداخت به موقع بهای برق مصرفی ندارند و این امر تا زمانی که مامور اداره برق برای وصول مطالبات مراجعه نکند، به همین روال ادامه دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته