خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی - آنا

فیزیکدان‌ها مایعی با «جرم منفی» تولید کردند

پنج‌شنبه 31 فروردین 1396 - 13:45
فیزیک

فیزیکدان ها مایعی با جرم منفی تولید کرد‌ اند که وقتی نیرویی به آن وارد می‌شود با نقض قانون دوم نیوتون در جهت عکس به حرکت در آید.

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از BBC، در زندگی روزمره، وقتی شی‌ئی را هل می‌دهیم، در همان جهتی که نیرو به آن وارد شده شتاب می‌گیرد؛ رابطه‌ای که قانون دوم نیوتون آن را توضیح می‌دهد. اما از لحاظ نظری، ماده می‌تواند جرم منفی داشته باشد همانطور که بار الکتریکی می‌تواند مثبت یا منفی باشد.

پروفسور انگلس، از دانشگاه ایالتی واشنگتن، و همکارانش دمای اتم‌های روبیدیوم را به درست بالای صرف مطلق (نزدیک منهای ۲۷۳ درجه سانتی‌گراد) کاهش دادند. در این حالت، ذرات ماده با سرعت فوق‌‌العاده کم حرکت می‌کنند و رفتاری را دنبال می‌کنند که فیزیک کوانتوم تشریح می‌کند یعنی مثل موج رفتار می‌کنند.

آنها همچنین به صورت هم‌زمان و با هم به صورت آنچه که به «ابرمایع» معروف است حرکت می‌کنند و بدون از دست دادن انرژی جاری می‌شوند. برای ایجاد شرایط لازم برای جرم منفی، محققان از لیزرهایی برای به دام انداختن اتم‌های روبیدیوم استفاده کردند و در حرکتی عقب و جلو به جنبش درآوردند. وقتی اتم‌ها از تله لیزری آزاد شدند، انبساط پیدا کردند، و بعضی از آنها جرم منفی داشتند.

مایکل فوربز، استادیار فیزیک در دانشگاه واشنگتن، گفت: «اگر چیزی را که جرم منفی دارد فشار دهید، به سوی شما شتاب می‌گیرد. انگار روبیدیوم به دیواری نامرئی خورده و برگشته باشد».

وی افزود: «مساله بدیع در این آزمایش کنترلی است که بر طبیعت جرم منفی داریم، بدون هیچ نوع پیچیدگی».

به گفته محققان این آزمایش به درک بهتر جرم منفی کمک می‌کند. آنها می‌گویند که این آزمایش همچنین ابزاری برای کشف رابطه میان جرم منفی و پدیده‌های مشاهده شده در کیوان مثل ستاره‌های نوترونی، سیاه‌چاله‌ها و انرژی تاریک است.

نظرات (1 عدد)
  1. 1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. 2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
  3. 3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.
مهدی
  • پنج‌شنبه 31 فروردین 1396 - 14:04
  • 0
خب چیز جالبی است ! واقعا جالبه! ولی منبعش رو هم بذارید لطفا! من نتونستم پیدا کنم!