دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

هند اولین مشتری خرمای ایران/کاهش صادرات خرما

طی نیمه نخست امسال میزان و قیمت خرمای ایرانی در بازارهای جهانی کاهش یافته است که نشان می‌دهد علیرغم برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری مسئولان برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی، این مهم محقق نشده که به گفته تولیدکنندگان و تاجران، بزرگ‌ترین عامل آن نبود بسته‌بندی مناسب و صادرات هدفمند است.
کد خبر : 127168

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از ایسنا، در شش ماهه نخست امسال ۶۹ هزار و ۳۷۱ تن انواع خرما به ارزش ۷۹ میلیون و ۶۳۰ هزار دلار به ۶۹ کشور جهان صادر شده که از نظر وزنی ۵.۸۱ درصد و از نظر ارزشی ۲۵.۶۳ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته که البته این آمار نشان می‌دهد نه تنها میزان صادرات خرمای ایرانی نسبت به نیمه نخست سال گذشته کاهش یافته است بلکه ارزش و بهای آن نیز در بازارهای صادراتی با افت بسیار بیشتری روبرو شده است.


کاهش ۳۰ سنتی خرمای ایرانی در بازارهای جهانی


چرا که بر اساس آمار رسمی منتشر شده هر کیلوگرم خرمای ایرانی به طور میانگین ۱.۱ دلار به کشورهای مختلف صادر شده و این در حالی است که متوسط قیمت هر کیلوگرم خرمای ایرانی صادراتی در بازارهای جهانی ۱.۴ دلار در نیمه نخست سال گذشته بود.


هند بزرگ‌ترین و اتیوپی کوچک‌ترین خریدار


بلاروس، یوگسلاوی، لتونی، اتریش، اتیوپی، آذربایجان، آرژانتین، ارمنستان، ازبکستان، استرالیا، اسلواکی، آفریقای جنوبی، افغانستان، آلبانی، آلمان، امارات، اندونزی، انگلستان، اوکراین، ایتالیا، بلژیک، بلغارستان، بونسی، پاکستان، تاجیکستان، تایلند، تایلوان، ترکیه، ترکمنستان، جمهوری چک، سوریه، جمهوری کره، تانزایا، مولداوی، چین، دانمارک، رومانی، ژاپن، سریلانکا، سوئد، سوئیس، شیلی، صربستان، عراق، عمان، روسیه، فرانسه، فنلاند، فیجی، قرقیزستان، قراقزستان، قطر، کانادا، کنیا، کویت، گرجستان، لبنان، لهستان، لیتوانی، مالتا، مالزی، مجارستان، نروژ، نیوزلند، هلند، هند، هنگ‌کنگ و یونان ۶۹ مشتری خرمای ایرانی در نیمه نخست امسال بوده‌اند.


که در میان مشتریان خرما می‌توان از هند به عنوان بزرگ‌ترین خریدار خرمای ایرانی نام برد که بالغ بر ۷۰۰۰ تن خرما به ارزش ۱۰ میلیون دلار را خریداری کرده و به ترتیب پس از هند کشورهای پاکستان با ۸۴۰۰ تن به ارزش شش میلیون و ۹۰۰ هزار دلار، ترکیه با ۸۳۰۰ تن به ارزش ۹ میلیون دلار، افغانستان با ۶۸۰۰ تن به ارزش شش میلیون و ۸۰۰ هزار دلار، عراق با ۵۴۰۰ تن به ارزش پنج میلیون و ۹۰۰ هزار دلار، امارات با ۴۲۰۰ تن به ارزش پنج میلیون و ۲۰۰ هزار دلار و روسیه با ۲۸۰۰ تن به ارزش سه میلیون و ۲۰۰ هزار دلار در ردیف دیگر مشتریان عمده این محصول قرار گرفته‌اند.


جالب‌تر اینکه در این میان اتیوپی با خرید ۷۰۰ کیلوگرم به ارزش ۱۴۰۰ دلار کمترین سهم را در بازار خرمای ایرانی طی شش ماهه نخست امسال داشته است و پس از آن کشورهای عمان با دو تن به ارزش ۲۰۰۰ دلار، سوئیس با سه تن به ارزش ۹۰۰۰ دلار، هنگ‌کنگ با چهار تن به ارزش ۷۰۰۰ دلار، آلبانی با چهار تن به ارزش ۴۰۰۰ دلار، قطر با چهار تن به ارزش ۱۸ هزار دلار، مالتا با چهار تن به ارزش ۵۰۰۰ دلار، اتریش با پنج تن به ارزش ۸۰۰۰ دلار و کنیا با ۹ تن به ارزش ۱۳ هزار دلار نیز در ردیف دیگر مشتریانی قرار دارند که کمترین میزان خرید خرما را در این بازه زمانی داشته‌اند.


پیاروم گران‌ترین و زاهدی ارزان‌ترین خرمای ایرانی


البته در میان انواع خرماهای صادراتی بیشترین میزان صادرات به خرمای مضافتی با ۲۱ هزار تن و کمترین میزان آن به خرمای پیاروم با ۶۶۰ تن اختصاص دارد و جالب‌تر اینکه از نظر قیمت گران‌ترین خرمای صادراتی ایران پیاروم با نرخی بالغ بر ۴.۳ دلار به ازای هر کیلوگرم است در حالیکه ارزان‌ترین خرمای صادراتی در این بازه زمانی خرمای کبکاب و زاهدی با قیمت کیلویی ۸۴۰ سنت بوده است.


اما علت این کاهش میزان و قیمت صادرات خرمای ایرانی در شش ماهه نخست امسال به گفته تولیدکنندگان و تاجران خرما، نبود بسته بندی مناسب و بازاررسانی هدفمند در زمینه صادراتی و بازار داخلی است که باعث شده خرمای ایرانی با قیمتی ارزان از نخلداران و تولیدکنندگان خریداری شود و پس از انبارداری چند ماهه به چند برابر قیمت در بازار داخلی عرضه شود اما نکته اینجاست که با خرمای صادراتی دیگر نمی‌توان مانند بازار داخلی برخورد کرد و باید با بسته بندی مناسب و کیفیت‌های مطلوب و مورد نظر کشورهای مقصد این محصول را آماده عرضه در بازارهای جهانی کرد و اگر قیمت خرمای ایرانی نسبت به سال گذشته کاهش یافته نشان می‌دهد تقریبا کاری در این زمینه انجام نشده و وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید و تجارت محصولات کشاورزی باید هر چه بیشتر در این زمینه سرمایه‌گذاری کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب