دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 مرداد 1395 - 17:22
رئیس کمیته حمل نقل شورای شهر تهران خبر داد:

«ال آرتی» مدل جدید حمل نقل عمومی تهران

رئیس کمیته حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران از برنامه ریزی برای پیوستن سیستم حمل و نقلی «ال آر تی» به شبکه حمل و نقلی تهران خبر داد.
کد خبر : 107770

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران محسن سرخو، رئیس کمیته حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران عصر امروز یک شنبه با حضور در نشست خبری کمیته حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران روز خبرنگار را به تمامی خبرنگاران تبریک گفت.
وی در ادامه به تشریح عملکرد و برنامه‌های کمیته حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران از بررسی برای حضور LRT در شهر تهران خبر داد و تصریح کرد: LRT یکی از مدل‌های حمل و نقل عمومی است که در برنامه‌ها به صورت محدود تر دیده شده بود و با وجودی که در طرح جامع این مدل اصلادیده نشده بود باید تلاش کنیم تا در طرح جامع جدید این موضوع را پیش بینی کنیم.
سرخو در خصوص نقاط استفاده از این شیوه حمل و نقلی اظهار کرد: هم اکنون دو مسیر پر تردد انقلاب حد فاصل میدان آزادی و میدان امام حسین و خیابان ولیعصر حد فاصل میدان راه آهن تا میدان تجریش برنامه ریزی برای حضور این وسیله حمل و نقلی در حال بررسی کارشناسی است.
وی ادامه داد: با راه اندازی این سیستم خطوط BRT به مناطق غربی و شرقی تهران برای ارتقای شبکه حمل و نقلی این مناطق منتقل می‌شود.
رئیس کمیته حمل و نقل شورا در خصوص مزایای این سیستم حمل و نقلی تصریح کرد: هر رام قطار دارای 3 واگن است و ظرفیتی دو و نیم برابر بی آر تی دارد و با توجه به اینکه انرژی آن از برق تامین می شود فاقد آلایندگی است.
وی ادامه داد: سیستم برق دهی LRT به گونه‌ای است که خطری را ایجاد نمی‌کند و با راه اندازی آن می‌توان میله‌های خطوط بی آرتی را جمع آوری کرد. با توجه به اینکه وسیله حمل و نقلی آسایش بیشتری را برای مسافران فراهم می‌کند و همچنین سرعت بیشتری داشته و قابلیت زمان بندی برای مسافران را فراهم می‌کند پیش بینی می‌شود که این وسیله مورد استقبال قرار گیرد.
سرخو با بیان اینکه این پروژه باید در قالب قراردادهای BOT انجام شود، گفت: برداشت ما این است که اگر این خطوط در مناطق مرکزی شهر راه‌اندازی شود علاوه بر کاهش آلایندگی شاهد افزایش رغبت مردم برای استفاده از حمل و نقل عمومی خواهیم بود.
وی در ادامه از بازنگری در طرح جامع حمل و نقل شهر تهران خبر داد و اظهار کرد: طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک تکلیف این حوزه را تا سال 1404 مشخص کرده است و بر همین اساس طرح پنج ساله دوم تدوین شده است.
وی ادامه داد: از آنجا که بر اساس مقتضیات مجبور هستیم تا سال 97 از بخشی از این برنامه عبور کنیم بنابر این طرحی برای بازنگری طرح جامع تهیه شده است که با تصویب آن کمی ها و کاستی های موجود در طرح کنونی پیش بینی شده و برای تصویب به شورای عالی ترافیک ارسال شود.
سرخو درباره توسعه مترو، اظهار داشت: با توسعه مترو آلایندگی‌های حمل‌ونقل عمومی به صفر می‌رسد ولی هزینه‌های زیادی را دارد و زمان‌بر است.
سرخو با اشاره به اینکه بهترین حمل‌ونقل برای تهران استفاده از خطوط مترو است، گفت: ساخت و بهره برداری از هر کیلومتر مترو هزینه‌ای در حدود 170 میلیارد تومان را در بردارد.
رئیس کمیته حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر تهران با اشاره به رایزنی با بانک شهر برای تامین اعتبارات مورد نیاز خطوط 6 و 7 متروی تهران اعلام کرد : امیدواریم تا سال آینده خط 6 مترو تهران به بهره برداری برسد.
سرخو یادآور شد: در اوایل سال 93، 150 کیلومتر مترو احداث شد که بر اساس برنامه‌ریزی‌ها تا آخر سال 97 باید به 300 کیلومتر برسد.
وی درباره حمل‌ونقل اتوبوسرانی گفت: در سال 93، 6هزار و 500 دستگاه اتوبوس داشتیم که 2 هزار دستگاه آن فرسوده بود و باید تا پایان برنامه پنج‌ ساله دوم یعنی در سال 1397 تعداد اتوبوس‌ها به 9 هزار دستگاه بدون ناوگان فرسودگی برسد و در حال حاضر در حوزه اتوبوسرانی عقب‌افتادگی‌ داریم.
رئیس کمیته حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر تهران گفت: راهکارهای جبران عقب‌ماندگی در حوزه مترو و اتوبوسرانی استفاده از بخش خصوصی است و با استفاده از این طرح شرکت‌های اتوبوسرانی اتوبوس‌های نو و جدید را که آلایندگی کمتری نیز دارند در اتوبوسرانی استفاده می‌کند.
سرخو عنوان کرد: حمل‌ونقل عمومی در شهر به درستی تقسیم نشده است و در بعضی از نقاط از جمله غرب تهران با توجه به برج‌سازی‌های بسیاری که بدون پیوست حمل‌ونقل ایجاد شده است کمبود حمل‌ونقل عمومی احساس می‌شود. در زمان ساخت‌وساز پیوست حمل‌ونقل عمومی برای پروژه‌های تجاری دیده نمی‌شود و همین موضوع موجب ترافیک‌های بسیار شده است.
رئیس کمیته حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر تهران بیان کرد: در جلسه کمیته حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران نیز به این موضوع اشاره شده است که این خلأ باید حتماً پیش‌بینی و رفع شود. خطوط اتوبوسرانی در غرب تهران محدود است و بزرگراه‌های شرق به غرب مانند همت، خرازی و حکیم همواره با ترافیک سنگین مواجه هستند و موجب آلایندگی هوای شهر تهران می‌شوند. یکی دیگر از موضوعات طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر تهران که چند مصوبه دوفوریتی در این خصوص داشته است. فیلترگذاری بر روی سیستم‌های دیزلی باید تأمین و تمامی کامیون‌ها و قطارهایی که در شهر تهران تردد دارند از سیستم فیلتر استفاده کنند.
رئیس کمیته حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر تهران افزود: درختان و باغات تهران با توجه به توصیه‌های مقام معظم رهبری که در جلسه با اعضای شورای شهر تهران بیان کردند اعضا نیز اهتمام جدی نسبت به حفظ باغات در شهر تهران دارند.
سرخو ادامه داد: در برنامه پنج ساله کاهش آلودگی هوا مورد توجه قرار گرفته است و در این راستا تاکسی‌های نو باید جایگزین تاکسی‌های فرسوده شوند و به جای خودرویی با سوخت بنزین خودروهای هیبریدی و یا گازسوز به عنوان تاکسی استفاده شود.
وی گفت: بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران در روزهایی که افزایش آلودگی داریم مناطقی که بیشترین آلایندگی را دارند محدوده‌های طرح ترافیک است که خودروهای شخصی کمتر و موتورسیکلت‌ها بیشترین تردد را دارند. هر موتورسیکلت برابر 8 خودرو آلودگی ایجاد می‌کند.
رئیس کمیته حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر تهران اضافه کرد: موتورهای برقی طی برنامه پنج ساله باید جایگزین موتورسیکلت‌های معمولی شهر تهران شوند و جلسات متعددی در کمیسیون عمران در این خصوص برگزار شده است.
سرخو گفت: باید تسهیلات لازم برای واردات موتورسیکلت‌های هیبریدی ایجاد شود و پیشنهاد داده شده معادل 50 درصد از قیمت موتورسیکلت‌های برقی به متقاضیان از سوی شهرداری تهران وام داده شود تا بتواند از این موتورسیکلت‌ها استفاده کند و دولت نیز در این راستا تسهیل‌کننده برای واردات موتورسیکلت‌های هیبریدی باشد.
وی ادامه داد: خودروهای شخصی و تاکسی‌ها در ابتدای برنامه سهم جابه‌جایی 11 میلیون از 22 میلیون مسافر را داشتند که امیدواریم تا آخر برنامه پنج ساله سهم حمل‌ونقل عمومی از 50 درصد به 75 درصد برسد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب